Amalan yang akan melemahkan sihir

Solat

Semua orang tahu yang solat ni tiang agama. Solat bukan sekadar boleh melemahkan sihir, tapi solat juga boleh menjauhkan diri korang dari segala perkara yang tak baik.

Solat adalah amalan yang paling utama dalam Islam. Solat adalah komunikasi langsung antara hamba dengan Allah.

Bila korang solat, korang bukan sahaja menunaikan kewajipan sebagai seorang Muslim, tapi korang juga dapat peluang untuk berkomunikasi dengan Pencipta korang sendiri.

Solat juga membantu korang untuk mengingat Allah dalam setiap saat dan setiap gerakan. Ini sangat penting dalam usaha korang untuk melemahkan sihir.

Bila korang ingat Allah, korang akan lebih kuat dan lebih mampu untuk menentang sihir. Tiang agama tu penting.

Zikir

Zikir ni macam vitamin untuk jiwa korang.

Bila korang zikir, hati korang akan tenang dan sihir tak dapat ganggu korang. Jadi, jangan lupa untuk selalu berzikir. Zikir boleh dilakukan pada bila-bila masa sahaja, sama ada korang sedang duduk, berdiri, berjalan atau berbaring.

Zikir juga boleh membantu korang untuk lebih fokus dalam solat dan amalan harian korang. Selain itu, zikir juga boleh membantu korang untuk lebih bersyukur kepada Allah atas segala nikmat yang telah diberikan kepada korang.

Jadi, jangan lupa untuk selalu berzikir ya.

Photo by Malik Shibly on Unsplash

Sedekah

Sedekah ni bukan sahaja membantu pada orang yang memerlukan, malah ia juga boleh membantu korang untuk melemahkan sihir. Bila korang sedekah, korang sebenarnya sedang membersihkan harta korang dan melindungi diri korang dari sihir.

Sedekah ni adalah sebahagian dari amalan kerohanian.

Jadi, jangan lupa untuk selalu bersedekah selalu. Sedekah boleh dilakukan dalam pelbagai bentuk, sama ada dengan memberikan wang, makanan, pakaian atau apa-apa sahaja yang boleh membantu orang lain.

Ingat, sedekah tidak semestinya memerlukan korang untuk mengeluarkan banyak duit. Cukup dengan niat yang ikhlas, insyaAllah, Allah akan terima amalan korang.

Amalan pendinding diri

Amalan pendinding diri ni sangat penting untuk melindungi korang dari sihir. Tanpa amalan pendinding diri, diri korang akan terdedah dengan ancaman sihir dari orang luar.

Ada banyak amalan yang boleh korang amalkan, antaranya adalah dengan membaca ayat kursi, surah Al-Baqarah, surah Al-Ikhlas, surah Al-Falaq dan surah An-Nas.

Ayat Kursi ni adalah ayat yang ke 255 dalam Surah Al-Baqarah. Ayat ni sangat kuat dan ia adalah salah satu ayat yang paling banyak dibaca oleh umat Islam di seluruh dunia. Bila korang baca Ayat Kursi, korang sebenarnya sedang memohon perlindungan dari Allah.

Surah Al-Baqarah ni pula adalah surah yang paling panjang dalam Al Quran. Surah ni mengandungi banyak hikmah dan pelajaran yang sangat berharga. Bila korang baca surah ni, korang sebenarnya sedang memohon perlindungan dari Allah.

Surah Al-Ikhlas, Surah Al-Falaq dan Surah An-Nas pula adalah tiga surah terakhir dalam Al Quran. Ketiga-tiga surah ni sangat kuat dan ia merupakan amalan pendinding diri yang sangat baik untuk diamalkan. Bila korang baca surah-surah ni, korang sebenarnya sedang memohon perlindungan dari Allah.

Jadi, jangan lupa untuk selalu amalkan bacaan-bacaan ini. InsyaAllah, dengan amalan pendinding diri ni, korang akan dapat melindungi diri korang dari segala serangan sihir.

Muzakarah Ilmu

Muzakarah ilmu ni sangat penting untuk membantu korang memahami agama dengan lebih baik.

Bila korang memahami agama dengan lebih baik, akan hadir satu keyakinan yang kuat dalam diri korang dan boleh membuatkan sihir yang nak datang pada korang terasa kecil kerana aura korang yang sangat kuat kerana yakinnya korang pada Allah.

Selalu duduk di Masjid

Duduk di masjid ni bukan sahaja dapat membantu korang untuk lebih dekat dengan Allah, duduk kat masjid pun boleh melindungi korang dari sihir. Biasa biasakan untuk duduk dalam Masjid. InsyaAllah hati korang akan menjadi lebih tenang.

Photo by Andri Helmansyah on Unsplash

Makan secara berjemaah

Makan secara berjemaah ni bukan sahaja dapat membantu korang untuk lebih dekat dengan keluarga dan sahabat handai, malah dapat melindungi korang dari sihir.

Kalau korang makan dengan niat untuk mengikut sunnah Nabi, insyaAllah sihir takkan boleh masuk ketika korang sedang makan secara berjemaah.

Selalu membaca Al Quran

Membaca Al Quran ni bukan sahaja dapat membantu korang untuk lebih dekat dengan Allah, malah boleh protect korang dari serangan sihir.

Bila selalu baca Al Quran, akan buatkan dalaman korang semakin kuat dan aura korang semakin positif. Ini lah yang akan membuatkan sihir susah nak masuk kedalam diri korang.

Selalu berdoa kepada Allah secara direct

Berdoa kepada Allah secara direct ni sangat penting dalam usaha korang untuk melemahkan sihir. Bila korang berdoa, korang sebenarnya sedang memohon perlindungan dari Allah. Jadi, jangan lupa untuk selalu berdoa ya.

Selalu memakai kasturi sebagai wangian

Memakai kasturi sebagai wangian ni bukan sahaja dapat membuat korang berasa lebih segar, tapi dapat protect korang dari serangan sihir.

So kalau korang selalu pakai, bukan sihir je tak boleh masuk, gangguan jin yang lain pun susah nak dekat dengan korang. Jin yang jahat ni tak suka kepada bau wangi.

Mandi limau

Selalu amalkan mandian limau ni boleh membuatkan badan korang segar dan boleh buatkan aura korang semakin positif dan best.

Limau ni sebenarnya ada banyak khasiat dan manfaat yang mungkin korang tak tahu. Antaranya adalah ia boleh membersihkan aura negatif yang mungkin melekat pada diri korang.

Cara mandi limau ni pun senang je.

Pertama, korang perlu siapkan beberapa biji limau. Kemudian, perah limau tu dan campurkan dengan air suam. Pastikan air suam tu cukup untuk korang mandi ya. Lepas tu, korang boleh mandi macam biasa dengan menggunakan air limau tu.

Selain dari membersihkan aura negatif, mandi limau ni juga boleh membantu korang untuk lebih rileks dan tenang. Bau limau yang wangi dan segar tu boleh membantu korang untuk lebih rileks dan tenang. Jadi, lepas mandi limau ni, korang akan rasa lebih segar dan tenang.

Tapi ingat, walaupun mandi limau ni ada banyak manfaat, tapi korang kena ingat juga untuk selalu berdoa dan berzikir kepada Allah. Sebab, hanya Allah sahaja yang mampu melindungi kita dari sihir dan gangguan lain.

Photo by Hanna Balan on Unsplash

Dan ada banyak lagi amalan yang lain

Ada banyak lagi amalan yang boleh korang lakukan untuk melemahkan sihir.

Antaranya adalah dengan selalu berpuasa, selalu beristighfar, dan selalu beramal soleh. Ingat, yang paling penting adalah niat dan usaha korang. Jadi, jangan putus asa dan terus berusaha ya.

Semoga Allah melindungi korang dari sihir. Amin.

Team Imuslim

Team Imuslim

Digital Content Writer - Menulis content yang berkaitan dengan kehidupan seorang Muslim.