Ciri isteri derhaka kepada suami: Ini cara atasinya

Kita semua tahu bahawa dalam institusi pernikahan dalam Islam, hubungan antara suami dan isteri memang penting sangat. 

Apa yang kita nak dalam kehidupan berumah tangga? Mesti kasih sayang, kerjasama, dan bertolak ansur antara satu sama lain, kan? Sebab tu, agama Islam selalu mengajar kita untuk jaga hubungan ni elok-elok, supaya kehidupan berumah tangga kita sentiasa harmoni dan bahagia.

Tapi, kadang-kadang, dalam pernikahan ni, ada je situasi yang menyebabkan masalah.

Salah satu situasi yang boleh buat kita rasa macam kena handle dengan bijak ialah bila isteri dianggap “derhaka.” 

So, dalam artikel ni, kita nak terangkan apa tu ciri-ciri isteri derhaka dalam Islam, dan macam mana kita boleh tackle isu ni dengan cara yang cool dan bijak.

ciri ciri isteri derhaka

Tidak taat pada suami:

Kadang-kadang, isteri yang derhaka tu akan tunjuk yang dia tak nak dengar langsung apa yang suami kata. Macam mana pun suami minta, isteri derhaka ni akan buat hal sendiri. Padahal, dalam Islam, kita tahu yang suami isteri ada peranan dan tanggungjawab masing-masing, kan? So, isteri kena la taat pada suami asalkan apa yang suami minta tu tak melanggar ajaran Islam.

Menolak hak suami:

Korang pernah dengar pasal isteri yang tak nak bagi hak suami? Contohnya, macam tak nak bagi suami jadi ketua keluarga atau menolak untuk berhubungan intim. Bila dah jadi macam ni, rumahtangga mesti jadi goyang, betul tak? So, kena la elakkan situasi ni.

Mengungkit pemberian suami:

Ada jugak isteri yang suka mengungkit pemberian suami. Kita mesti ingat yang sebagai isteri, kita kena bersyukur dengan apa yang suami beri. Jangan bandingkan pemberian suami kita dengan pemberian orang lain, sebab itu akan buat kita jadi isteri derhaka.

Bocorkan rahsia keluarga:

Satu lagi tanda isteri derhaka ialah bila dia suka cerita rahsia keluarga, termasuk masalah peribadi antara suami dan isteri, dekat orang luar. Benda ni boleh buat hubungan kita dengan suami retak, sebab kepercayaan antara kita berdua dah hilang.

Kurang ajar dengan suami:

Nah, ni satu lagi ciri isteri derhaka – bila dia kurang ajar dengan suami. Macam mana? Contohnya, naikkan suara, hina suami, dan sebagainya. Sebagai isteri, kita kena hormat suami kita dan jaga cara kita bercakap. Ingat, suami kita tu macam raja dalam hidup kita.

Korang, jangan risau! Kalau kita jaga hati, perasaan, dan tanggungjawab kita sebagai isteri, kita takkan jadi isteri derhaka. Jadi, mari kita usaha bersama-sama untuk jadi isteri yang baik dan sayang pada suami. Semoga kebahagiaan sentiasa bersama kita dan suami!

Tak menyokong suami:

Isteri derhaka selalunya tak ada semangat untuk menyokong suami dalam apa jua keadaan. Sebagai isteri, kita kena jadi penyokong nombor satu untuk suami kita. Jadi, bila suami kita ada masalah atau perlu bantuan, kita kena la ada untuk dia.

Membuat keputusan tanpa runding suami:

Isteri derhaka biasanya suka buat keputusan penting tanpa runding suami. Padahal, dalam rumahtangga, kita kena bekerjasama dan runding bersama dalam hal-hal yang besar. Jadi, jangan lupa berunding dengan suami sebelum membuat keputusan penting, ya!

Memburukkan suami di depan orang lain:

Ni satu lagi ciri isteri derhaka – bila dia suka menjelekkan suami depan orang lain. Kita sebagai isteri mesti jaga nama baik suami kita dan jangan jadi mulut tempayan. Kita kena ingat, maruah suami kita juga maruah kita.

Tidak menjaga kebersihan diri dan rumah:

Sebagai isteri, salah satu tanggungjawab kita ialah menjaga kebersihan diri dan rumah. Kalau kita malas nak jaga kebersihan, suami kita mungkin rasa kita derhaka dan tak hargai usaha dia untuk beri kita tempat tinggal yang selesa.

Tidak menjaga anak-anak dengan baik:

Isteri derhaka mungkin tak ambil berat tentang pendidikan dan kebajikan anak-anak. Sebagai isteri dan ibu, kita kena pastikan anak-anak kita dididik dengan baik dan jadi insan yang berjaya. Jangan abaikan tanggungjawab kita sebagai ibu, ya!

43

Isteri Derhaka

1 / 19

Buat keputusan tanpa runding dengan suami?

2 / 19

Tak ambil port pasal kerja suami?

3 / 19

Tak mahu bersama suami tanpa sebab yang jelas?

4 / 19

Melawan cakap suami?

5 / 19

Mencarut pada suami?

6 / 19

Curang dengan suami?

7 / 19

Selalu tinggi suara dengan suami?

8 / 19

Selalu luahkan perasaan dimedia sosial tentang suami?

9 / 19

Mesra dengan lelaki lain yang bukan muhrim?

10 / 19

Selalu merungut kehidupan bersama suami?

11 / 19

Selalu tanya khabar suami? Contoh macam mana tempat kerja, ada masalah ke tidak & sebagainya

12 / 19

Selalu tolak semua tugas pada suami? Termasuk anak anak.

13 / 19

Tak pernah peduli dengan makan minum suami?

14 / 19

Selalu ungkit pemberian suami?

15 / 19

Suka bercerita keburukan suami ? (Meluahkan perasaan diri pada orang lain termasuk keluarga)

16 / 19

Suka mendesak suami walaupun tahu dia tak mampu?

17 / 19

Selalu bersihkan rumah & tempat tidur suami?

18 / 19

Kurang ajar dengan suami?

19 / 19

Suka curi duit suami?

0%

Artikel berkaitan
ciri ciri isteri derhaka
Jangan menjadi isteri yang derhaka kelak tempat kita akan berada dineraka.

Cara mengatasi isteri derhaka

Jadi, korang dah tahu ciri-ciri isteri derhaka dan mungkin tertanya-tanya, macam mana nak atasi masalah ni, kan? 

  1. Berkomunikasi secara terbuka:

    • Mulakan dengan berbincang secara terbuka dan jujur tentang perasaan dan masalah yang korang hadapi. Cuba luahkan isi hati dan dengar juga pendapat isteri kita. Kadang-kadang, masalah besar boleh diselesaikan dengan berkomunikasi je!
  2. Ajak isteri untuk sama-sama belajar agama:

    • Ajaklah isteri untuk sama-sama belajar agama dan memahami tanggungjawab masing-masing dalam rumahtangga. Dengan lebih memahami ajaran Islam, insya-Allah, kita dan isteri kita akan lebih taat dan hormat antara satu sama lain.
  3. Beri perhatian lebih pada isteri:

    • Kadang-kadang, isteri derhaka sebab dia rasa diabaikan atau tak cukup diberi perhatian. Jadi, luangkan masa lebih untuk isteri kita, ajak dia keluar dating, dan pastikan dia tahu yang kita sayang dia.
  4. Jadi contoh yang baik:

    • Sebagai suami, kita kena jadi contoh yang baik untuk isteri kita. Jadi, pastikan kita juga menunaikan tanggungjawab kita sebagai suami dan bapa yang baik. Bila kita jadi contoh yang baik, insya-Allah, isteri kita akan ikut jejak langkah kita.
  5. Beri sokongan dan galakan:

    • Bantu isteri kita untuk jadi isteri yang baik dengan memberi sokongan dan galakan. Pujilah dia bila dia buat kebaikan dan ingatkan dia dengan cara yang baik bila dia lakukan kesilapan.
  6. Bawa masalah ke penasihat atau kaunselor perkahwinan:

    • Kalau rasa macam dah tak boleh selesaikan masalah sendiri, jangan malu untuk cari bantuan daripada penasihat atau kaunselor perkahwinan. Mereka ni pakar dalam hal-hal rumahtangga, jadi, mereka boleh bagi nasihat yang berguna untuk kita.
  7. Bersabar dan berdoa:

    • Bersabar dan berdoa supaya Allah permudahkan urusan kita dan bantu kita selesaikan masalah dalam rumahtangga. Ingat, Allah tu Maha Mengetahui dan Maha Mendengar, so, jangan putus asa dalam berdoa, ya!
  8. Luangkan masa berkualiti bersama:

    • Cuba luangkan masa berkualiti bersama isteri, buat aktiviti yang korang berdua suka. Bila kita rapat dan kenal hati budi masing-masing, keharmonian dalam rumahtangga akan lebih mudah terjalin.
  9. Hadiri kursus atau bengkel perkahwinan:

    • Kadang-kadang, kita dan isteri kita perlukan panduan tambahan dalam menghadapi kehidupan berumahtangga. Jadi, menghadiri kursus atau bengkel perkahwinan boleh jadi cara yang baik untuk belajar bersama-sama.
  10. Berikan hadiah atau pujian:

    • Siapa yang tak suka hadiah atau pujian, kan? Sesekali, berikan isteri kita hadiah atau pujian untuk perbuatan baik yang dia lakukan. Tindakan ni akan buat dia rasa dihargai dan mungkin akan kurangkan sifat derhaka tu.
  11. Libatkan keluarga:

    • Kadang-kadang, keluarga boleh membantu kita dalam mengatasi masalah rumahtangga. Libatkan keluarga dalam menyelesaikan masalah dan minta nasihat mereka. Tapi ingat, jangan bawa masalah keluarga ke mulut jiran tetangga, ya!
  12. Jadikan humor sebagai penyejuk:

    • Sesekali tu, kenalah buat lawak sikit & jadikan sebagai penyejuk dalam rumahtangga. Tawa dan gelak bersama isteri boleh buat kita dan dia rasa lebih dekat dan mesra. Bila hati kita gembira, insya-Allah, sifat derhaka pun akan berkurang.
  13. Fokus pada kebaikan isteri:

    • Tak ada manusia yang sempurna, termasuk isteri kita. Jadi, cuba fokus pada kebaikan isteri kita dan jangan asyik fokus pada kelemahan atau kesilapan dia. Ingat, kita ni pasangan hidup, bukan pengkritik!
  14. Tetapkan matlamat bersama:

    • Tetapkan matlamat bersama dalam rumahtangga, sama ada nak beli rumah baru, bercuti ke luar negara, atau apa-apa je. Bila kita ada matlamat yang sama, kita dan isteri kita akan lebih rapat dan saling menyokong. 

Jangan lupa, kebahagiaan dalam rumahtangga ni bergantung pada usaha kita, so, jom kita sama-sama berusaha untuk kekal bahagia bersama pasangan kita!

Kesimpulan

Isteri yang terkena sihir tak termasuk dalam ciri ciri isteri yang derhaka. Mereka termasuk dalam kategori orang orang yang tidak sedarkan diri. 

Mengutamakan ibu bapa lebih dari suami & lebih taat pada ibu bapa dikira sebagai isteri yang derhaka. Syurga dibawah tapak kaki suami selagi mana apa yang suami suruh tu tidak bertentangan dengan syariat Islam. 

Pertama, jangan jadi isteri yang taat pada suami. Macam yang kita tahu, dalam Islam, isteri kena taat pada suami asalkan apa yang suami minta tu tak melanggar ajaran agama. 

Rasulullah SAW pernah bersabda: Apabila seorang wanita mendirikan solat lima waktu, berpuasa bulan Ramadhan, menjaga kehormatannya, dan taat kepada suaminya, akan dikatakan kepadanya masuklah ke syurga dari pintu mana saja yang kamu kehendaki.” (Hadis Riwayat Ahmad)

Kedua, jangan abaikan tanggungjawab kita sebagai isteri dan ibu. Kita kena pastikan anak-anak kita dididik dengan baik dan rumah kita terjaga kebersihannya. 

Ingat, kita ni pasangan hidup suami kita, bukan musuh. Jadi, jom kita bekerjasama untuk bahagiakan satu sama lain.

Ketiga, jaga perasaan suami kita. Jangan kita jadi isteri yang suka mengungkit, menjelekkan suami, atau bocorkan rahsia keluarga. Kita kena jadi sahabat, teman bicara, dan penyokong suami kita. 

Ingat pesan Nabi SAW: “Sebaik-baik wanita ialah yang menyenangkan pandangan suaminya bila dilihat, taat apabila diperintah, dan tidak mengkhianati suaminya pada dirinya dan hartanya dengan apa yang tidak disukainya.” 

(Hadis Riwayat An-Nasa’i)

Akhir kata, jadilah isteri yang baik, sayang pada suami, dan hormati tanggungjawab kita dalam rumahtangga.

Kita ni isteri yang kena jaga hati, perasaan, dan tanggungjawab kita sebagai pasangan hidup suami kita. Semoga nasihat dalam artikel ni bermanfaat untuk kita semua. 

Artikel berkaitan

Pautan luar

Team Imuslim

Team Imuslim

Digital Content Writer - Menulis content yang berkaitan dengan kehidupan seorang Muslim.

Feedback Artikel

Feedback yang diberikan penting untuk membuat artikel yang lebih baik dari masa kesemasa.