Hutang menghalang rezeki: Ini sebab yang korang kena tahu!

Hutang ni siapa yang tak menyampah kan. Siapa je yang suka berhutang kalau boleh kita semua nak jauhkan.

Tapi kadang-kadang kita terpaksa berhutang sebab ada hal-hal yang urgent atau penting yang tak boleh delay. 

Hutang ni boleh jadi masalah yang besar kat kita kalau tak dapat bayar cepat dan on time.

Hutang ni juga boleh halang rezeki kita dari Allah SWT kalau kita tak amanah dan ikhlas dalam bayar hutang-hutang kita. Percaya atau tak, hutang menghalang rezeki korang. Dari lancar menjadi sangat slow. 

Mengapa hutang halang rezeki?

Hutang ni bukan je menyusahkan duit kita, tapi juga menyusahkan perasaan, fikiran dan jiwa kita. 

Hutang ni boleh buat kita rasa stress, risau, gelabah, marah, sedih dan putus asa.

Hutang ni juga boleh rosakkan hubungan kita dengan orang yang kita berhutang atau orang yang berhutang kat kita. 

Hutang ni juga boleh ganggu ibadah kita kepada Allah SWT sebab hati kita tak tenang dan fokus. Hutang ni juga halang rezeki kita dari Allah SWT sebab hutang ni salah satu sebab yang buat doa kita tak kena dengar oleh Allah SWT.

Rasulullah SAW bersabda:

“Seorang hamba (yang beriman) tetap dalam doanya selama dia tak berdosa atau minta sesuatu yang berdosa; kalau dia tak tergesa-gesa, confirm la doa dia kena dengar.” Ada yang tanya: “Apa maksud tergesa-gesa tu, ya Rasulullah?” 

Rasulullah menjawab: “Aku dah doa, tapi tak kena dengar lagi’, pastu dia bosan dan tinggal doa dia.” (HR. Muslim)

Salah satu dosa yang boleh halang doa kita adalah tak bayar hutang. Rasulullah SAW bersabda:

“Jiwa seorang mukmin tergantung dengan hutang dia sampai dia bayar.” (HR. Ahmad)

So, kalau kita nak dapat rezeki yang halal, berkat dan melimpah-ruah dari Allah SWT, kita kena usaha untuk bayar hutang-hutang kita secepat mungkin dan tak tangguh-tangguh bayar hutang.

hutang menghalang rezeki

Macam mana nak bayar hutang dengan senang?

Bayar hutang mungkin tak senang bagi sesetengah orang, tapi bukan mustahil.

Ada beberapa cara yang boleh kita buat untuk bayar hutang dengan senang, antaranya:

  • Susun keutamaan hutang. Kita kena tahu jumlah, tempoh dan kadar faedah hutang-hutang yang kita ada. Lepas tu, kita kena susun keutamaan hutang ikut yang paling besar, paling lama dan paling tinggi faedahnya. Kita kena bayar hutang yang paling penting dulu dan ikut turutan.
  • Sediakan bajet bulanan. Kita kena sediakan bajet bulanan yang catat pendapatan dan perbelanjaan kita setiap bulan. Kita kena pastikan duit masuk lebih dari duit keluar dan simpan sebahagian dari duit masuk untuk bayar hutang. Kita kena kurangkan belanja yang tak perlu dan cari cara untuk tambah duit masuk dengan cari kerja sampingan atau bisnes online.
  • Amalkan sedekah. Sedekah ni salah satu cara untuk dapat rezeki dari Allah SWT. Allah SWT cakap:

“Siapa yang pinjamkan duit kat Allah dengan pinjaman yang baik, Allah akan gandakan balasan pinjaman tu untuk dia dan dia akan dapat pahala yang banyak.” (Al-Hadid: 11)

Sedekah ni boleh buat dengan bagi sebahagian dari duit kita kat orang yang memerlukan, macam orang miskin, anak yatim, janda, musafir, atau apa-apa je kebaikan yang Allah SWT suka.

Sedekah ni boleh tolong kita bayar hutang sebab Allah SWT akan bagi kita duit yang lebih banyak dan mudahkan hal-hal kita.

  • Amalkan doa dan zikir. Doa dan zikir ni senjata orang mukmin. Kita kena selalu doa dan zikir kat Allah SWT supaya dapat kemudahan, keberkatan, keampunan dan perlindungan dari Allah SWT. Kita kena doa supaya hutang-hutang kita dapat bayar dengan cepat dan rezeki kita bertambah. Kita juga kena zikir dengan sebut tasbih, tahmid, takbir, tahlil dan istighfar. Kita kena syukur atas nikmat-nikmat yang Allah SWT bagi kat kita dan minta maaf atas dosa-dosa yang kita buat.

Beberapa doa dan zikir yang boleh kita amalkan adalah:

  • “Allahumma inni a’udzubika minal hammi wal hazani, wa a’udzubika minal ‘ajzi wal kasali, wa a’udzubika minal jubni wal bukhli, wa a’udzubika min ghalabatid dayni wa qahrir rijal.” (Ya Allah, aku mintak perlindungan kat-Mu dari kesusahan dan kesedihan, dan aku mintak perlindungan kat-Mu dari kelemahan dan kemalasan, dan aku mintak perlindungan kat-Mu dari pengecutan dan kikir, dan aku mintak perlindungan kat-Mu dari tekanan hutang dan kezaliman manusia.) (HR. Abu Dawud)
  • “Allahumma akfini bihalalika ‘an haramika, wa aghnini bifadhlika ‘amman siwaka.” (Ya Allah, cukupkanlah aku dengan halal-Mu dari haram-Mu, dan kaya

    kanlah aku dengan kurnia-Mu dari selain-Mu.) (HR. Tirmidzi)

  • “Hasbunallahu wa ni’mal wakil.” (Cukuplah Allah sebagai penolong kita dan Dia adalah sebaik-baik pelindung.) (Ali Imran: 173)

Apa faedah bayar hutang?

hutang menghalang rezeki

Kesan hutang pada kehidupan kita

Hutang ni bukan je halang rezeki kita, tapi juga boleh buat kehidupan kita jadi susah dan tak best. 

Hutang ni boleh buat kita rasa macam-macam kesan yang negatif kat diri kita dan orang sekeliling kita. 

Antara kesan hutang pada kehidupan kita adalah:

  • Rezeki sempit. Hutang ni boleh buat rezeki kita jadi sempit sebab kita kena bayar interest. Hutang ni juga boleh buat rezeki kita jadi sempit sebab Allah SWT tak redha kat kita kalau kita tak bayar hutang dengan betul. 
  • Susah nak simpan duit. Hutang ni boleh buat susah nak simpan duit sebab duit yang kita dapat kena guna untuk bayar hutang dulu. Hutang ni juga boleh buat susah nak simpan duit sebab hutang tu makin lama makin bertambah kalau tak bayar on time. 
  • Selalu tak cukup. Hutang ni akan buat kita selalu rasa tak cukup sebab duit yang kita ada selalu tak cukup untuk keperluan asas. Sebab tu kita selalu pinjam kat orang. 
  • Nak buat apa pun macam tak jadi. Hutang ni nak buat apa pun macam tak jadi sebab kita tak ada keyakinan atau motivasi diri. 
  • Kehidupan tak bahagia. Hutang ni boleh buat kehidupan tak bahagia sebab kita selalu rasa stress, risau, gelabah, marah, sedih dan putus asa. Hutang ni juga boleh buat kehidupan tak bahagia sebab kita selalu bergaduh atau berbalah dengan orang yang kita sayang. 

Selesaikan hutang, maka rezeki akan jadi lancar

Hutang ni memang boleh buat hidup kita jadi susah dan tak best. Tapi hutang ni bukan benda yang tak boleh diselesaikan. 

Kalau kita ada niat dan usaha yang betul, insyaAllah kita boleh selesaikan hutang-hutang kita dan bebas dari masalah hutang. Bila kita selesaikan hutang, maka rezeki kita akan jadi lancar. 

Kenapa? Sebab:

  • Allah SWT akan redha kat kita. Allah SWT suka kat orang yang bayar hutang dengan ikhlas dan tepat pada waktunya. Allah SWT akan redha kat kita kalau kita selesaikan hutang-hutang kita dan tak zalimi hak-hak orang lain. Bila Allah SWT redha kat kita, Dia akan bagi rezeki yang halal, berkat dan melimpah-ruah kat kita.
  • Doa kita akan kena dengar oleh Allah SWT. Doa ni senjata orang mukmin. Kita kena selalu doa kat Allah SWT supaya dapat rezeki yang banyak dan mudah. Tapi doa kita tak akan kena dengar oleh Allah SWT kalau kita ada hutang yang tertunggak. 
  • Hati kita akan jadi tenang dan fokus. Hutang ni boleh buat hati kita jadi tak tenang dan fokus. Hutang ni boleh buat kita asyik fikir pasal hutang je dan tak dapat buat kerja atau bisnes dengan baik. Bila kita selesaikan hutang-hutang kita, hati kita akan jadi tenang dan fokus. 
  • Hubungan kita dengan orang lain akan jadi baik. Hutang ni boleh rosakkan hubungan kita dengan orang yang kita berhutang atau orang yang berhutang kat kita. Hutang ni boleh buat kita bergaduh atau berbalah dengan orang yang kita sayang. Bila kita selesaikan hutang-hutang kita, hubungan kita dengan orang lain akan jadi baik. Kita boleh jaga hubungan baik dan kepercayaan antara kita dan orang yang kita berhutang. 
  • Kehidupan kita akan jadi bahagia. Hutang ni boleh buat kehidupan kita jadi tak bahagia. Hutang ni boleh buat kita selalu rasa stress, risau, gelabah, marah, sedih dan putus asa. Hutang ni boleh buat kita selalu kena kutuk atau ejek oleh orang lain. Bila kita selesaikan hutang-hutang kita, kehidupan kita akan jadi bahagia. Kita boleh rasa lega, senang, yakin, gembira dan bersyukur. Kita boleh rasa hormat dan bangga dengan diri sendiri. 
Hutang menghalang rezeki

Kesimpulan

Hutang menghalang rezeki korang! Hutang ni memang satu masalah yang boleh buat hidup kita jadi susah dan tak best. Tapi hutang ni bukan benda yang tak boleh diselesaikan. 

Kalau kita ada niat dan usaha yang betul, insyaAllah kita boleh selesaikan hutang-hutang kita dan bebas dari masalah hutang. 

Bila kita selesaikan hutang, maka rezeki kita akan jadi lancar.

Jadi, apa yang korang tunggu lagi? 

Jom selesaikan hutang-hutang kita sekarang dan nikmati rezeki yang Allah SWT bagi kat kita. Antara tips yang boleh korang buat untuk selesaikan hutang adalah:

  • Susun keutamaan hutang ikut yang paling besar, paling lama dan paling tinggi faedahnya.
  • Sediakan bajet bulanan dan simpan sebahagian dari duit masuk untuk bayar hutang.
  • Amalkan sedekah kat orang yang memerlukan dan Allah SWT akan bagi duit yang lebih banyak kat kita.
  • Amalkan doa dan zikir kat Allah SWT supaya dapat kemudahan, keberkatan, keampunan dan perlindungan dari Allah SWT.
  • Senangkan hati orang yang kita berhutang dengan bayar hutang dengan ikhlas dan tepat pada waktunya.
  • Sucikan duit kita dengan bayar hutang dan elakkan duit yang tak halal atau tak berkat.
  • Dapat pahala dan maaf dari Allah SWT dengan bayar hutang dan taubat dari dosa-dosa yang kita buat.

Semoga artikel ni bermanfaat kat korang semua.

Artikel berkaitan
Team Imuslim

Team Imuslim

Digital Content Writer - Menulis content yang berkaitan dengan kehidupan seorang Muslim.