Macam mana nak buat kalau kena ugut sebar gambar lucah?

Kalau korang kena ugut sebar gambar lucah, perkara pertama yang korang kena buat ialah jangan panik.

Panik hanya akan membuatkan korang lebih menggelabah dan tak tahu nak buat apa. Panik juga akan membuatkan korang lebih mudah stress dan takut dengan ugutan tu.

Korang kena ingat, tujuan scammer nak sebar gambar lucah ni sebab peras duit dari korang je. Diorang tak peduli pun pasal maruah atau keselamatan korang. Diorang cuma nak duit je. Jadi, jangan biarkan diorang berjaya mencapai peras ugut dengan takut takutkan korang. 

Korang kena tenangkan diri dan fikir secara rasional. Apa yang boleh korang buat untuk menghadapi situasi ni?

Siapa yang boleh korang minta bantuan? Apa risiko yang korang hadapi kalau gambar lucah tu tersebar? Apa hak-hak yang korang ada sebagai mangsa? Rilek. 

kena ugut sebar gambar lucah

Langkah 2: Jangan bayar apa-apa

Kalau korang kena ugut sebar gambar lucah, perkara kedua yang korang kena buat ialah jangan bayar apa-apa kepada diorang tu. Ini penting!

Jangan sekali-kali terpedaya dengan permintaan diaorang dengan membayar duit sebagai syarat untuk tak sebarkan gambar lucah.

Kenapa? Sebab kalau korang bayar sekali, diorang akan minta lagi dan lagi.

Diorang tak akan berhenti sampai korang habis duit atau sampai korang buat report polis. Diorang akan gunakan gambar lucah tu sebagai alat untuk memeras lebih banyak duit dari korang. Jadi macam along. Fuh. 

Korang tahu tak, ada mangsa yang bayar serendah RM100 hingga lebih dari RM10,000 kepada scammer ni sebab risau dan malu kalau gambar bogel atau video lucahnya itu tersebar? Tapi bayaran tu tak menjamin apa-apa pun. Scammer tu masih boleh sebarkan gambar lucah tu bila-bila masa je. 

Jadi, jangan buat kesilapan dengan membayar apa-apa kepada scammer tu. Korang hanya membazirkan duit dan bagi kuasa pada diorang untuk kawal hidup korang. Serius!

Langkah 3: Simpan bukti

Perkara ketiga yang korang kena buat ialah simpan bukti semua komunikasi dengan scammer tu. Ini termasuklah mesej di whatsapp, panggilan telefon, emel, screenshot media sosial, atau apa-apa bentuk komunikasi lain yang ada.

Bukti-bukti ni penting untuk membantu polis menyiasat kes ni dan menjejaki scammer tu.

Bukti-bukti ni juga boleh digunakan sebagai bahan bukti di mahkamah kalau kes ni sampai ke peringkat itu.

Korang juga boleh gunakan bukti-bukti ni untuk menunjukkan kepada ahli keluarga atau kawan kawan yang mungkin terlibat atau terkesan dengan kes ni.

Korang boleh tunjukkan yang korang adalah mangsa dan tak bersalah dalam situasi ni.

Jadi, jangan padam apa-apa bukti komunikasi dengan scammer tu. Simpan semua bukti dalam bentuk fizikal atau digital yang selamat dan mudah diakses. Simple. 

Langkah 4: Laporkan polis

Perkara keempat yang korang kena buat ialah buat report polis secepat mungkin. Ini langkah paling penting dan paling berkesan untuk selesaikan masalah ni.

Polis adalah pihak berkuasa yang bertanggungjawab untuk menyiasat dan menangkap penjenayah yang ugut sebar gambar lucah ni. Polis juga ada akses kepada sumber-sumber dan teknologi yang boleh membantu mereka untuk trace penjenayah tu.

Korang jangan takut atau malu untuk melapor polis. Korang adalah mangsa dan korang ada hak untuk mendapatkan perlindungan dan keadilan dari polis.

Korang juga boleh minta bantuan daripada peguam atau pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang berkaitan untuk bersama dengan korang semasa membuat laporan polis.

Korang tahu tak, kes ugut sebar gambar lucah ni boleh didakwa di bawah Seksyen 384 Kanun Keseksaan kerana melakukan pemerasan yang mana jika sabit kesalahan boleh dihukum penjara maksimum 10 tahun atau denda atau sebat atau mana-mana dua daripada hukuman itu. Laporkan polis dan biarkan undang-undang menjatuhkan hukuman ke atas mereka.

Kena ugut sebar gambar lucah

Langkah 5: Dapatkan sokongan

Perkara kelima yang korang kena buat ialah dapatkan bantuan daripada ahli keluarga atau kawan kawan yang yang korang boleh percaya.

Ini cuma langkah tambahan yang boleh bantu korang dalam menghadapi situasi macam ni, Kalau malu & tak nak diorang tahu. Tak perlu pun buat. 

Korang mungkin akan rasa terasing atau dihina oleh orang lain. Korang mungkin rasa tertekan atau trauma oleh ugutan tu. Semua perasaan ni adalah normal dan wajar bagi sesiapa sahaja yang menjadi mangsa scammer ini.

Tapi korang tak perlu hadap  semua ni sorang-sorang. Korang ada orang-orang yang sayang dan pedulikan korang. Korang ada orang-orang yang sedia mendengar dan memberi nasihat kepada korang. Korang ada orang-orang yang sedia memberi sokongan moral dan emosi kepada korang.

Tinggal nak cari je support tu. InsyaAllah. 

Jadi, jangan pendam semua perasaan ni dalam hati. Cari seseorang yang boleh korang percayai dan berkongsi dengan dia apa yang berlaku pada korang.

Biarkan dia tahu apa yang korang rasa dan apa yang korang perlukan daripadanya. Minta dia untuk bersama-sama dengan korang semasa report polis atau hadap je scammer tu.

Team Imuslim

Team Imuslim

Digital Content Writer - Menulis content yang berkaitan dengan kehidupan seorang Muslim.