Panduan solat sunat Wuduk

Pengenalan Solat Sunat Wuduk

Solat sunat Wuduk ni adalah solat yang dianjurkan apabila kita baru sahaja selesai berwuduk. 

Solat ni boleh kita lakukan sebagai tambahan amalan kita dan membantu kita meningkatkan keimanan serta ketaqwaan kita kepada Allah SWT. 

Solat sunat Wuduk ni dua rakaat sahaja, senang je nak buat.

Panduan solat sunat wuduk

Niat Solat Sunat Wuduk

Sebelum kita mulakan solat, pastikan kita dah ada niat yang betul ye. Berikut ialah niat solat sunat Wuduk yang korang boleh ikuti:

Ussali Sunnatal Wudhu’i rak’ataini lillahitaala

Maksudnya: “Sahaja aku solat sunat Wuduk dua rakaat kerana Allah Ta’ala”

Cara solat sunat wuduk: Step by step

  1. Takbiratul Ihram: Berdiri tegak dan mengangkat kedua tangan ke arah telinga sambil mengucapkan “Allahu Akbar”.

  2. Membaca Al-Fatihah: Baca Surah Al-Fatihah dengan khusyuk. Ingat, baca dengan santai dan tak perlu tergesa-gesa.

  3. Membaca surah pendek: Selepas Al-Fatihah, pilih surah pendek yang korang hafal dan baca dengan khusyuk. Contohnya, Surah Al-Kawthar atau Al-Ikhlas.

  4. Rukuk: Baca “Allahu Akbar” dan rukuk. Tangan diletakkan di atas lutut sambil membaca doa rukuk tiga kali:

 Subhaana Rabbiyal A’zim Wabihamdih 

Maksudnya: “Maha Suci Tuhanku Yang Maha Agung”

  1. Bangun dari rukuk: Angkat badan sambil mengucapkan “Sami’ Allahu liman hamidah” dan angkat tangan ke telinga, kemudian letakkan tangan di dada sambil mengucapkan “Rabbana wa lakal hamdu”.

  2. Sujud: Baca “Allahu Akbar” dan sujud. Letakkan dahi, hidung, kedua tangan, lutut, dan jari kaki di atas lantai sambil membaca doa sujud tiga kali:

Subhana Rabbiyal A’la Wabihamdih

Maksudnya: “Maha Suci Tuhanku Yang Maha Tinggi”

  1. Duduk antara dua sujud: Bangun dari sujud dan duduk sebentar sambil membaca doa:

    Rabbigfirli Warhamni Wajburni Warfagni Warzuqni Wahdini Wa ‘AaFini Wa’fu Anni 

    Maksudnya: “Ya Tuhanku, ampunilah aku dan berilah aku rahmat”

    1. Sujud kedua: Baca “Allahu Akbar” dan sujud sekali lagi. Ulangi doa sujud tiga kali seperti sebelum ini.

    2. Bangun untuk rakaat kedua: Baca “Allahu Akbar” dan bangun untuk rakaat kedua. Ulangi langkah 2 hingga 8 untuk rakaat kedua ini.

    3. Tahiyat akhir dan salam:

      Attahiyatul Mubarakatus Solawatut Thoyyibatu Lillah.

      Assalamu’alaika Ayyuhan Nabiyu Warahmatullayhi Wabarakatuh.

      Assalamu’alaina Wa’la ‘Ibadillahis Solihin.

      Asyahadu Alla illaHa illallah. Wa’asyhadu Anna Muhammadar Rasulullah.

      Allahumma Solli’ala Muhammad Wa’ala Aali Muhammad.

      Kama Sollaita’ala Ibrahim Wa’ala Aali Ibrahim.

      Wabarik ‘Ala Muhammad Wa ‘Ala Ali Muhammad.

      Kama Barakta ‘Ala Ibrahim Wa’ala Aali Ibrahim. Fil ‘alamina innaka Hamidummajid.

    Kemudian, beri salam ke kanan dan kiri dengan mengucapkan “Assalamualaikum wa rahmatullah”.

    Tahniah! Sekarang korang dah tahu macam mana nak solat sunat wuduk. Jangan lupa amalkan solat sunat Wuduk ni selepas berwuduk. Simple. 

Panduan solat sunat wuduk

Waktu yang dibenarkan

Korang mesti tertanya-tanya, bila masa yang sesuai untuk solat sunat Wuduk ni? 

Walaupun solat sunat Wuduk ni tak terikat dengan waktu, tapi ada beberapa batasan yang kita perlu ambil kira.

Jom kita lihat waktu yang dibenarkan untuk solat sunat Wuduk ni:

  1. Selepas Berwuduk: Solat sunat Wuduk ni sebaik-baiknya dilakukan selepas berwuduk. Jadi, bila-bila masa sahaja korang berwuduk, boleh je terus solat sunat Wuduk ni.

  2. Di luar waktu-waktu terlarang: Solat sunat Wuduk ni juga boleh dilakukan pada bila-bila masa sahaja, asalkan bukan pada waktu-waktu terlarang. Waktu terlarang ni adalah waktu yang kita tak dibenarkan untuk melakukan solat sunat. Antaranya:

    • Selepas solat Subuh hingga matahari terbit
    • Ketika matahari terbit naik sejengkal di langit
    • Ketika matahari tergelincir (menjelang Zuhur)
    • Selepas solat Asar hingga matahari terbenam
  3. Tidak mengganggu solat fardhu: Penting juga untuk pastikan solat sunat Wuduk ni tak mengganggu solat fardhu kita. Contohnya, jangan lupa solat Zuhur dulu sebelum kita solat sunat Wuduk, ye?

Kesimpulannya, solat sunat Wuduk ni memang santai dan flexible

Tapi, jangan lupa batasan yang ada supaya kita sentiasa dalam garis panduan yang betul.

Artikel berkaitan
Team Imuslim

Team Imuslim

Digital Content Writer - Menulis content yang berkaitan dengan kehidupan seorang Muslim.

Feedback Artikel

Feedback yang diberikan penting untuk membuat artikel yang lebih baik dari masa kesemasa.