7 penawar sihir yang ramai tak tahu

Sihir tu perbuatan yang haram dan boleh buat orang susah, sakit, gila atau kena kacau jin. 

Sihir ni bukan benda main-main, kalau kena kena lah. Tapi jangan risau, setiap penyakit ada penawarnya, tapi kita ada macam macam penawar yang boleh merawat masalah sihir ni. 

Penawar sihir ni ada banyak asbab dan kaedah. Sebahagiannya dah diajar oleh Nabi Muhammad SAW dan para ulama. 

Ni aku nak share antara penawar sihir yang ramai tak tahu:

Contents

1. Kurma Ajwa

Kurma Ajwa ni kurma yang datang dari Madinah dan Nabi Muhammad SAW suka makan kurma ni. Kurma Ajwa ni boleh dijadikan asbab penawar kepada sihir & racun.

Dalam satu hadis yang sahih, Nabi Muhammad SAW bersabda:

Barangsiapa makan tujuh biji kurma Ajwa diwaktu pagi, hari tu dia tak akan terkena racun atau sihir

(HR Al-Bukhari dan Muslim).

So, kita kena makan kurma Ajwa setiap pagi sebagai perlindungan dari sihir dan racun. Kurma Ajwa ni pun ada manfaat lain macam naikkan imunisasi, tambah tenaga, kurangkan kolestrol dan ada antioksidan tinggi.

Penawar Sihir

2. Air Kelapa

Air kelapa ni memang sedap dan ada banyak juga manfaat pada kesihatan kita tapi pada masa yang sama, air kelapa pun boleh menjadi asbab penawar sihir, especially sihir pengasih yang ada kaitan dengan makan benda benda kotor. 

Air kelapa boleh lemahkan atau batalkan sihir yang ada pada diri pesakit dengan izin Allah SWT sebab air kelapa ni ada sifat-sifat macam ni:

  • Air kelapa ni cairan yang jernih dan suci, tak ada campur benda lain. Sifatnya suci. 
  • Air kelapa ni cairan yang sejuk dan menenangkan, boleh redakan panas tubuh badan dan marah. 

Cara guna air kelapa sebagai penawar sihir macam ni:

  • Cari air kelapa muda. 
  • Niat, doa & selawat sebelum minum. 
  • Minum setiap hari selama 7 hari berturut turut. 
  • Lebih molek & terbaik, baca ayat ayat ruqyah seperti mana kita membaca kepada air yang biasa. 
  • InsyaAllah asbab air kelapa ni tadi, maka sihir pada diri pesakit akan terbatal. 

3. Daun Bidara

Daun bidara ni daun yang datang dari pokok bidara yang tumbuh kat kawasan kering dan berduri. Daun bidara ni dah di gunakan sejak zaman Nabi Muhammad SAW lagi sebagai penawar sihir dan gangguan jin. 

Daun bidara ni ada sifat-sifat macam ni:

  • Daun bidara ni daun yang berbau harum dan wangi, boleh usir bau busuk dari gangguan jin dan sihir. Jin tak suka bau bidara. 
  • Daun bidara ni daun yang berduri dan keras, boleh lukakan jin dan sihir yang cuba dekat atau masuk dalam tubuh manusia.
  • Daun bidara ni daun yang ada khasiat antiseptik, antibakteria, antijamur dan antiradang, boleh bersihkan dan sembuhkan luka-luka sebab sihir.

Cara guna daun bidara sebagai penawar sihir macam ni:

  • Rebus daun bidara dalam air sampai mendidih dan warna hijau pekat.
  • Sebelum mandi, selawat dan doa supaya Allah SWT jadikan air bidara tu ubat.
  • Mandi dengan air bidara tu setiap hari selama 7 hari berturut-turut .

4. Ayat Ruqyah

Ayat ruqyah ni ayat-ayat Al-Quran yang dibaca sebagai doa dan zikir untuk ubat sihir dan gangguan jin. Ayat ruqyah ni ada kuasa yang luar biasa sebab ia adalah qalam dari Allah SWT yang tak ada tandingannya. 

Ayat ruqyah ni ada sifat-sifat macam ni:

  • Ayat ruqyah ni ayat yang ada asmaul husna, nama-nama Allah SWT yang indah dan mulia, boleh buat jin dan sihir takut bila mendengarnya. 
  • Ayat ruqyah ni ayat yang ada perintah, larangan, ancaman dan janji Allah SWT, boleh tunduk dan hukum jin sihir yang menderhaka. 
  • Ayat ruqyah ni ayat yang ada kisah-kisah para nabi, rasul, malaikat dan syaitan, boleh ajar dan ingatkan jin pasal akibat dari perbuatan mereka.

Cara guna ayat ruqyah sebagai penawar sihir macam ni:

  • Bacalah ayat ruqyah dengan penuh keyakinan, khusyuk, tawakkal dan ikhlas kepada Allah SWT.
  • Bacalah ayat ruqyah dengan suara yang jelas, kuat, tegas dan berwibawa.
  • Bacalah ayat ruqyah kemudian tiupkan nafas ke arah tubuh badan sendiri atau orang yang terkena sihir. (Ini sebagai isyarat sahaja, tak perlu kot tiup terlalu dekat). 

Contoh surah-surah yang boleh dibaca sebagai ayat ruqyah adalah macam ni:

1. Surah Yunus ayat 81 – 82

2. Surah Al-Baqarah ayat 102

3. Surah Al-Falaq

4. Surah An-Nas

5. Surah Al-Ikhlas

5. Solat Hajat

Solat hajat ni solat sunat yang kita buat bila kita ada hajat atau keperluan yang penting nak minta kat Allah SWT. 

Solat hajat ni pun boleh menjadi penawar sihir sebab kita dapat dekatkan diri dengan Allah SWT dan minta pertolongan-NYA dari segala kesusahan. InsyaAllah dengan solat hajat ni kita akan dibantu. 

Solat hajat ni ada sifat-sifat macam ni:

  • Solat hajat ni solat yang menunjukkan kehambaan kita kepada Allah SWT, boleh buang rasa sombong dan angkuh dalam hati kita.
  • Solat hajat ni solat yang menunjukkan kebergantungan kita kepada Allah SWT, boleh kuatkan rasa tawakkal dan redha dalam jiwa kita.
  • Solat hajat ni solat yang menunjukkan kecintaan kita kepada Allah SWT, boleh naikkan rasa syukur dan taqwa dalam diri kita.

Cara buat solat hajat sebagai penawar sihir macam ni:

  • Niatkan solat hajat dalam hati dengan menyebut hajat atau keperluan kita.
  • Solat dua raka’at dengan membaca apa saja surah selepas al-Fatiha.
  • Selepas salam, bacalah doa hajat dengan penuh yakin dan ikhlas kepada Allah SWT.

Contoh doa hajat yang boleh dibaca adalah macam ni:

Ya Allah Ya Tuhanku Ya Rabbku Ya Ilahi Ya Wahidu Ya Ahadu Ya Samadu Ya Mannanu Ya Dayyanu Ya Rahmanu Ya Rahim

Aku memohon kepada-MU dengan asma-MU yang agung
Engkau yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui

Engkau yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang
Engkau yang Maha Pemberi lagi Maha Adil

Engkau yang Maha Esa lagi Maha Kekal
Ya Allah, permudahkanlah urusanku ini 

(sebutkan hajat atau keperluan)

Ya Allah, berilah aku kejayaan dan kemudahan dalam urusanku ini

Ya Allah, jauhkanlah aku dari segala kesulitan dan kesusahan dalam urusanku ini

Ya Allah, lindungilah aku dari segala sihir dan gangguan jin dalam urusanku ini

Ya Allah, kabulkanlah doaku ini dengan rahmat-MU yang luas

Ya Allah, jadikanlah doaku ini sebagai sebab mendapat keredhaan-MU

Ya Allah, ampunilah dosa-dosaku dan terimalah taubatku
Amin ya Rabbal ‘alamin

6. Selalu pakai wangian pada diri

Selalu pakai wangian pada diri ni bukan semata mata nak bergaya atau menarik perhatian orang lain. Selalu pakai wangian pada diri ni boleh menjadi asbab sebagai penawar sihir sebab jin memang tak suka bau wangi. 

Bau wangi pada diri kita adalah bau sampah pada diorang. Jadi diorang tu semua akan angkat kaki. Sebab diri kita sendiri pun mana tahan nak duduk dalam sampah lama lama, kan?

Bila pakai minyak wangi ni, pada masa yang sama kita dapat jugak ikut sunnah Nabi SAW. Sentiasa mengalir pahala pada diri kita. Selama wangian tu masih ada. InsyAllah. 

Selalu pakai wangian pada diri ni ada sifat-sifat macam ni:

  • Selalu pakai wangian pada diri ni menunjukkan kita menjaga kebersihan dan kesucian diri kita, boleh elakkan penyakit.
  • Selalu pakai wangian pada diri ni menunjukkan kita menghormati diri sendiri dan orang lain, boleh bina hubungan yang baik dan harmoni.
  • Selalu pakai wangian pada diri ni menunjukkan kita mengikuti sunnah Nabi SAW yang suka pakai wangian, boleh dapat pahala dan keberkatan.

Cara pakai wangian pada diri sebagai penawar sihir macam ni:

  • Pilih wangian yang halal dan suci, tak ada unsur-unsur haram atau syubhah. Beli kat mydin, biasanya ada jual minyak attar. 
  • Pakai wangian pada waktu-waktu tertentu seperti sebelum solat, sebelum tidur, sebelum keluar rumah atau sebelum bertemu orang lain.
  • Pakai wangian dengan kadar yang sederhana, tak perlu berlebihan atau membazir.

Contoh wangian yang boleh dipakai adalah macam ni:

Minyak wangi
Minyak attar
Minyak zaitun
Minyak misik

7. Selalu berzikir kepada Allah

Selalu berzikir kepada Allah ni bermaksud kita selalu menyebut nama-nama Allah SWT, membaca Al-Quran, berdoa dan berselawat. 

Selalu berzikir kepada Allah ni boleh jadi penawar sihir sebab kita dapat ingatkan diri dengan Allah SWT dan minta perlindungan-NYA dari segala kejahatan. 

Selalu berzikir kepada Allah ni ada sifat-sifat macam ni:

  • Selalu berzikir kepada Allah ni menenangkan hati dan jiwa kita, boleh kurangkan stres dan bimbang dalam hidup kita.
  • Selalu berzikir kepada Allah ni menguatkan iman dan akidah kita, boleh lawan bisikan syaitan dan nafsu dalam diri kita.
  • Selalu berzikir kepada Allah ni mendekatkan kita dengan Allah SWT, boleh dapat rahmat dan maghfirah dari-NYA.

Cara berzikir kepada Allah sebagai penawar sihir macam ni:

  • Bacalah zikir-zikir yang diajar oleh Nabi SAW dalam Al-Quran dan hadis, seperti tasbih, tahmid, tahlil, takbir dan istighfar.
  • Bacalah zikir-zikir pada waktu-waktu tertentu seperti selepas solat, sebelum tidur, ketika bangun pagi atau ketika menghadapi masalah.
  • Bacalah zikir-zikir dengan penuh faham, yakin dan ikhlas kepada Allah SWT.

Contoh zikir-zikir yang boleh dibaca adalah macam ni:

Subhanallah (Maha Suci Allah)

Alhamdulillah (Segala puji bagi Allah)

Lailaha illallah (Tiada Tuhan selain Allah)

Allahu akbar (Allah Maha Besar)

Astaghfirullah (Aku memohon ampun kepada Allah)

Laa hawla wa laa quwwata illaa billaah (Tiada daya dan kekuatan melainkan dengan pertolongan Allah)

Hasbunallah wa ni’mal wakiil (Cukuplah Allah menjadi Penolong kami dan Dia sebaik-baik Pelindung)

Allahumma innaka ‘afuwwun tuhibbul ‘afwa fa’fu ‘annii (Ya Allah sesungguhnya Engkau Maha Pengampun lagi Maha Menyukai pengampunan maka ampunilah aku)

Allahumma salli ‘ala Muhammad wa ‘ala aali Muhammad (Ya Allah limpahkanlah rahmat kepada Muhammad dan keluarga Muhammad)

Artikel berkaitan