imuslim

Cara nak jadi baik (Edisi 2022)

1. Nak jadi baik biar kerana Allah

Nak jadi baik, biar niat kerana Allah. Bukan nak jadi baik sebab manusia. 

Kalau kita berhijrah kerana manusia, maka kita akan dapat manusia. Kalau kita berhijrah kerana Allah, maka kita akan dapat Allah. 

So niat ni penting. Kita kena tentukan sebab apa kita nak jadi baik. 

Kalau betul kerana Allah, muhasabah diri, betulkan fikiran kita, betulkan perbuatan diri kita. 

InsyaAllah akan jadi orang yang baik disisi Allah. 

Orang yang nak jadi baik kerana Allah, insyaAllah akan dipermudahkan segala urusannya. 

Tapi kalau kita jadi baik kerana benda lain selain dari Allah, kita akan jadi orang orang yang merugikan diri sendiri. 

Links

2. Nak jadi baik boleh tapi jangan terlalu baik

Alhamdulillah dah jadi baik, tapi jangan terlalu baik sampai semua permintaan orang lain kita nak kena tunaikan. 

Jadi baik biar berpada pada. Gunakan akal yang Allah beri untuk menjadi seorang yang bijak. 

Jadi baik jangan sampai kena pijak. Allah suka orang yang bijak, jadi kena kita la jadi bijak.

jadi baik

3. Jangan rasa diri lebih baik dari orang lain

Berpada pada nak jadi baik tu. Jangan sampai kita rasakan diri kita lebih baik dari orang lain pula. Nanti sama macam iblis pulak, dia rasa diri dia lebih baik dari orang lain. Semua malaikat dia pandang rendah lagi lagi pada manusia. Allah tak suka. 

Bila kita nak jadi baik, kita kena selalu ingat, kita ni banyak buat dosa. Kita tak sempurna, kita asalnya jahat & ingin berubah menjadi baik. 

Allah suka orang yang berbuat kesalahan kemudian bertaubat. Dari orang yang tak pernah buat apa apa dosa, kemudian merasakan dirinya lebih baik dari orang lain.

Kalau kita rasa diri lebih baik dari orang lain, maka ketahui lah kita belum menjadi baik lagi. 

4. Ada masa perlu tegas & perlu jadi diri sendiri

Nak jadi baik ni dah bagus, tapi jangan sampai kita kehilangan diri sehingga berpura pura menjadi orang yang acah acah yang baik.

Jadi lah baik mengikut cara kita tersendiri. Bukan menjadikan diri seperti orang lain. 

Baik tak semestinya tak boleh cakap tegas. Ada masa kita juga perlu marah, ada masa kita juga perlu tegur orang lain & ada masa nya kita juga perlu bertindak kasar. Bukan semua benda perlu diselesaikan dengan cara lembut. 

So nak jadi baik, berpada pada & jadi diri sendiri. Jangan terlalu tunduk untuk menunjukkan kita ni baik. Baik tu pada pandangan Allah bukan manusia. 

Baiki diri selagi mampu sampai kita mati. 

5. Rajinkan diri untuk bermuhasabah diri

Musahabah diri ni penting. Ramai orang nak jadi baik, tapi kecundang kat tengah jalan. Nak jadi baik biar kerana Allah, tibe terjadi baik pada iblis pulak. Kan susah tu. 

Ni yang kita tak nak. Sebab tu pentingnya muhasabah diri ni, supaya kita tak rasa diri ni terlalu bagus or terlalu baik. 

Kalau kita ada perasaan tu semua, bermakna syaitan nak kuasai diri kita. So kita bukan baik disisi Allah lagi, tapi baik disisi iblis.

Kesimpulan

Jadilah baik kerana Allah. Jangan jadi baik disebabkan manusia. Itu namanya hijrah kerana manusia & bukan kerana Allah.

Kalau kita, hijrah kerana manusia, kita akan dapat manusia. 

Tapi kalau kita hijrah kerana Allah, kita akan dapat segala galanya. InsyaAllah. Ikhlaskan diri untuk menjadi baik kerana Allah. 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Jom follow iMuslim

Subscribe dengan isi nama & email

10 tanda kita terkena sihir perniagaan

Sihir perniagaan Ada banyak jenis sihir perniagaan. Umumnya kita akan panggil sihir perniagaan sahaja.  Sihir ni boleh sebabkan perniagaan kita lingkup & tak ada customer

Hidup jangan sombong

Sombong Sombong ni sifat yang dibenci oleh Allah & semua makhluk yang ada didunia ni. Sebab sifat sombong ni sifat Allah.  Kalau kita sombong, bermaksud

12 pekerjaan yang buat kita jadi kaya

Pekerjaan yang mudah kaya Banyak kerja yang boleh mendatangkan keuntungan berlipat kali ganda. Kerja pun mudah, duit pun senang nak masuk.  Tapi tak ramai yang

11 tanda kemurungan (Edisi 2022)

Apa itu kemurungan? Kemurungan ni merujuk pada keadaan diri yang down, hilang semangat & tak minat lagi untuk buat apa apa aktiviti.  Kemurungan ada yang

20 sebab orang benci diri kita

Sebab orang benci kita Ada banyak faktor kenapa orang benci dengan diri kita. Kadang sebab kebodohan kita sendiri, kadang sebab gangguan jin pada diri kita.

Punca gaji tak cukup! (Edisi 2022)

Gaji tak cukup banyak sebab Boleh jadi sebab tak ada keberkatan dalam pendapatan kita. Boleh jadi sebab kita kedekut sangat dengan pasangan.  Boleh jadi kita

8 tanda orang bodoh

Orang bodoh ni ada banyak jenis Jenis yang paling bodoh, dia takkan perasan yang dia bodoh. Dia rasa dah betul, tapi bila buat tak jadi.

8 sebab kenapa kita hidup miskin

Ada banyak sebab kenapa kita hidup miskin. Paling penting jangan merungut dalam kehidupan. Lagi kita merungut, lagi kita miskin.

9 sebab kita rasa tak berguna

Kenapa kita rasa tak berguna? Ada banyak faktor kenapa kita rasa tak guna. Kita rasa down, kita rasa macam disisihkan semua orang, kita rasa terhina.

12 tanda Allah sayang kita

Allah sayang kita Allah kalau sayang pada kita, dia akan bagi apa yang kita perlukan. Dia akan jadikan dekat dengan diriNya.  Cara Allah tunjukkan sayangNya

7 tanda orang tak ikhlas dengan kita

Tak pasti orang tu ikhlas ke tak kawan dengan kita, tapi dapat rasa sikit sikit yang orang tu macam tak sudi nak berkawan dengan kita.

Cara bangkitkan kekuatan diri (Edisi 2022)

Perbaiki solat 5 waktu “Solat itu antara sumber kekuatan manusia” Cara bangkitkan kekuatan diri kita adalah bermula dengan solat.Solat tu tiang agama & tiang bagi

7 tanda lelaki tawar hati dengan perempuan

Lelaki tawar hati dengan perempuan Lelaki kalau tawar hati, dia cuma diam je. Kita yang kena pandai tafsir kenapa dia jauhkan diri dengan kita.  Kadang

17 sebab kenapa duit cepat habis!

Kenapa agaknya duit cepat habis? Mungkin sebab kita tak reti uruskan kewangan. Mungkin juga kita tak boleh kawal nafsu. Nampak barang best, terus sapu tanpa

Cara nak jadi baik (Edisi 2022)

1. Nak jadi baik biar kerana Allah Nak jadi baik, biar niat kerana Allah. Bukan nak jadi baik sebab manusia.  Kalau kita berhijrah kerana manusia,

11 cara pulihkan hubungan suami isteri

Belajar untuk pulihkan hubungan suami isteri Sebelum buat apa apa, belajar dulu macam mana cara. Kalau semua nak main hentam je, memang sampai bila bila

error: [email protected]