imuslim

8 sebab kenapa susah tidur malam

Susah tidur malam

Susah tidur malam, maksud kita memang susah nak tidur. Bukan sebab kita main hp. Tapi bila kita nak lelapkan mata, tapi tak boleh tidur. 

Kalau tak tidur sebab kita main hp, itu bukan susah tidur malam. Itu kita sendiri yang tak nak tidur. So kena bezakan. 

Masuk awal pukul 10, tapi baru boleh tidur jam 2 pagi. So kalau kita selalu jadi macam ni, ada banyak sebab. Jom baca sebab dia. 

Links

1. Stress

Stress salah satu sebab kenapa kita tak boleh tidur malam. Kadang sebab kita selalu fikir apa yang akan jadi pada diri kita. Kita banyak fikir tentang kesan & akibat kalau kita tak buat. 

Contoh kita fikir pasal kerja, kita fikir pasal gaji yang sikit, kita fikir pasal macam macam tanggungjawab yang kita nak kena buat. 

So kalau tinggal semua ni, apa kesan & akibat pada diri? Menjadikan kita sentiasa stress dan takut. 

So ni salah satu kenapa kita susah tidur malam. 

susah tidur malam

2. Anxiety

Kalau kita ada anxiety, memang kita akan susah tidur malam. Antara sebab kita banyak fikir benda yang bukan bukan. 

Kita rasa bukan bukan, kita fikir bukan bukan, kita rasa risau sana sini. Sampai kita tak boleh nak tidur. Sebab tu la kita selalu tidur lewat. 

Mungkin kadang kadang kita pun tak perasan yang kita ni ada anxiety. So apa kata kita check tanda tanda anxiety pada diri. Kalau ada, kita betul la tu. 

3. Kaki lenguh

Kaki lenguh memang boleh buat kita tak boleh tidur malam. Kadang sampai 2-3 minggu kita tak boleh tidur sebab rasa tak selesa kat kaki. 

Kaki asyik rasa lenguh je. Dah buat macam macam tapi masih sama. Bila berhari hari tak boleh tidur, mula la kita jadi emosi sebab tak cukup tidur. 

Kaki lenguh ni biasanya disebabkan kita kekurangan zat besi & kalsium. Try minum susu coklat sebelum tidur. Mungkin boleh membantu kita selesaikan masalah lenguh kaki. Lagi lagi kat bahagian betis. 

Selain tu boleh try senaman, jogging atau jalan jauh. Boleh juga buat fisio. InsyaAllah membantu untuk selesaikan masalah kita. 

4. Suasana tempat tidur

Nak tidur kena tengok juga suasana tempat kita tidur. Kalau kotor, bau busuk, tak kemas, memang boleh buatkan kita susah tidur malam. 

Kena la kemas, kena hilangkan bau busuk, kena bersihkan tempat kita tidur. Penting untuk bagi kita suasana yang selesa. 

Mungkin pada kita tak ada apa, tapi otak kita yang control kita tidur macam mana. So setkan pada otak kita berada ditempat yang selesa. InsyaAllah membantu. 

5. Suhu badan

Suhu badan memang akan naik pada yang jarang mandi & jarang bergerak. Bila jarang mandi, kadang kadang boleh sebabkan suhu badan kita meningkat time malam. 

Kesan dia kita susah nak tidur. Pakai aircond atau kipas pun kadang kadang kita tak rasa pun sejuk dia. 

So untuk masalah suhu badan ni, satu je jalan penyelesaian dia, kena mandi. Kalau mandi tu kena lama. mandi dengan air sejuk. Tujuan dia untuk turunkan suhu badan. 

Lepas mandi, suhu badan akan jadi normal, kita akan start boleh tidur. Try mandi selama 20 mandi. Biarkan air mengalir. Kalau mandi cepat, tak effect sangat biasanya. 

Lepas tu ubah rutin harian kita. Kena selalu mandi. 

6. Musim panas

Kalau cuaca terik, dah berhari hari tak hujan, kadang kadang memang boleh effect dengan tidur kita. Bukan semua orang ada aircond. 

So bila malam, suasana bilik kita akan jadi panas. Kita pulak mengharapkan kipas je. Memang tidur dalam keadaan yang agak panas la.

So benda ni memang boleh buat kita susah tidur malam. Nak settlekan masalah ni, kena kerap mandi air sejuk. 

Kalau air pun tak sejuk, try mandi dengan batu ais. 

7. Sebab gangguan jin

Kalau semua kat atas ni tak ada pada diri kita, tapi kita susah juga nak tidur malam, kemungkinan sebab ada gangguan jin pada diri. 

Gangguan jin yang ada pada diri boleh sebabkan kita susah tidur malam. Sampai berbulan dan bertahun kalau kita tak pernah nak check diri kita. 

Kadang kadang kita memang tak perasan pun sebenarnya pada diri kita ada tanda tanda gangguan jin pada diri. 

Yang kita tahu susah tidur malam, tu je lah. So bab ni pun kita kena ambil serius lah. 

8. Sebab main phone

Main handphone atas katil boleh sebabkan kita susah nak tidur.

Pertama sebab cahaya yang dikeluarkan dari screen, kedua sebab kita ketagih tak boleh berhenti sebab ada banyak content content yang menarik. 

Mata kalau pandang terlalu lama cahaya phone, akan sebabkan otak kita ingat sekarang adalah waktu siang. So hormon tidur tu tak dihasilkan, dan kita akan jadi susah tidur. 

Jangan main phone sebelum tidur. 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Jom follow iMuslim

Subscribe dengan isi nama & email

20 sebab orang benci diri kita

Sebab orang benci kita Ada banyak faktor kenapa orang benci dengan diri kita. Kadang sebab kebodohan kita sendiri, kadang sebab gangguan jin pada diri kita.

9 kelebihan minum air kosong

Kepentingan air kosong pada diri Minum air kosong ni tak perlu nak diceritakan lagi sebenarnya. Tapi kita ceritakan juga la, mungkin ada yang terlepas pandang

11 tanda kemurungan (Edisi 2022)

Apa itu kemurungan? Kemurungan ni merujuk pada keadaan diri yang down, hilang semangat & tak minat lagi untuk buat apa apa aktiviti.  Kemurungan ada yang

10 tanda orang riak di media sosial

Tanda orang riak Orang yang riak kadang dia tak sedar dia tengah riak dengan orang lain. Tapi kadang dia sebenarnya tahu je tapi buat tak

11 tanda saka keturunan pada diri

Saka keturunan Saka ni maksudnya jin yang asal usul dia dari keturunan kita sendiri, kemudian datang berdamping dengan kita atas sebab sebab tertentu.  Biasanya kita

Cara nak rawat anxiety – Edisi 2022

Belajar macam mana nak rawat anxiety First kenal pasti dulu apa itu anxiety. Kalau dah kenal & dah faham, boleh la kita merawat anxiety ni

8 tanda orang bodoh

Orang bodoh ni ada banyak jenis Jenis yang paling bodoh, dia takkan perasan yang dia bodoh. Dia rasa dah betul, tapi bila buat tak jadi.

14 sebab kenapa kita hilang kawan

Hidup rasa sunyi? Tak tahu kenapa semua kawan menjauh? Atau diri kita sendiri yang dah tak serasi dengan kawan? Mungkin artikel ni ada jawapannya.

Cara nak jadi baik (Edisi 2022)

1. Nak jadi baik biar kerana Allah Nak jadi baik, biar niat kerana Allah. Bukan nak jadi baik sebab manusia.  Kalau kita berhijrah kerana manusia,

10 punca isteri lari dari suami

1. Sebab takut dengan suami Ramai lari sebab takut dengan suami.  Mana tak nya, hari hari kena marah, hari hari kena tengking. Siapa je yang

15 tanda sihir pada diri

Tanda sihir tak semestinya sihir Kalau ada tanda sihir, tenang dulu, jangan cepat gelabah. Kadang kadang penyakit lain pun tanda dia sama macam sihir.  So

7 tanda lelaki tawar hati dengan perempuan

Lelaki tawar hati dengan perempuan Lelaki kalau tawar hati, dia cuma diam je. Kita yang kena pandai tafsir kenapa dia jauhkan diri dengan kita.  Kadang

13 step untuk dapat jodoh (Edisi 2022)

Sebelum nak dapat jodoh, pastikan.. Pastikan kita baiki diri kita dulu. Betulkan diri, tanam sifat sifat yang baik, buat amal kebaikan, dekatkan diri dengan Allah.

12 tanda gangguan jin dalam rumah

Gangguan jin dalam rumah Ada jin dalam rumah ni perkara biasa. Banyak rumah rumah yang ada jin kat dalam.  Cuma kita je tak boleh nampak

11 tanda jin asyik pada diri

Tanda jin asyik Tanda jin asyik ni panduan je untuk kita tahu ada ke tak gangguan jin asyik pada diri. Kalau ada lebih dari 3

12 punca suami curang

Suami curang sebab dia jahat ke? Suami curang tak semestinya sebab dia jahat. Dia curang biasanya ada sebab. Kadang kadang tak ada sebab pun.  Tapi

error: [email protected]