14 sebab kenapa susah tidur malam

Hari ni, kita nak cakap pasal satu perkara yang mungkin selalu jadi masalah kita, iaitu tidur malam. Siapa yang tak suka tidur, kan? 

Tapi kadang-kadang, kita susah sangat nak tidur malam walaupun dah letak kepala atas bantal berjam-jam lamanya. Memang rasa frust betul.

Tapi takpelah, jangan risau sebab hari ni kita nak tengok punca-punca kenapa kita tak boleh tidur malam. 

Kita guna bahasa santai dan mudah difahami supaya korang semua boleh faham dengan mudah. So, teruskan membaca ya!

Links

Korang pernah tak berasa stress dan susah nak tidur pada waktu malam? Yup, stress memang boleh menjadi punca utama mengapa kita susah tidur di waktu malam. 

Apabila kita berasa stress, tahap hormon stres dalam badan kita akan meningkat, dan ini boleh membuatkan kita merasa terlalu teruja dan tidak dapat berehat dengan selesa.

Untuk mengurangkan kesan stres pada tidur kita, penting untuk kita menemui cara untuk mengurangkan stres dalam hidup kita. 

Cuba untuk melakukan aktiviti yang membantu kita untuk bersantai, seperti meditasi, yoga atau senaman ringan sebelum tidur.

Pastikan juga kita mempunyai rutin tidur yang teratur dan memenuhi keperluan tidur kita, seperti tidur dalam suasana yang sunyi, selesa dan gelap. 

Jangan gunakan telefon bimbit atau komputer dalam bilik tidur kita dan pastikan kita tidur dalam suhu bilik yang selesa.

Jika stress terus mengganggu kita dan menyebabkan gangguan tidur yang serius, jangan malu untuk meminta bantuan daripada pakar kesihatan mental. 

Mereka boleh memberikan nasihat dan rawatan yang sesuai untuk membantu kita mengatasi stres dan gangguan tidur yang berkaitan.

Ingat, tidur yang cukup dan berkualiti sangat penting untuk kesihatan kita. Oleh itu, pastikan kita menguruskan stres dalam hidup kita dan menjaga rutin tidur yang selesa untuk tidur yang lebih nyenyak dan sihat.

2. Anxiety

Korang pernah tak susah nak tidur sebab kita rasa bimbang atau risau tentang sesuatu perkara? Yup, kebimbangan atau kegelisahan boleh membuatkan kita susah nak tidur dan menyebabkan gangguan tidur yang serius. 

Ini disebabkan oleh tahap hormon stres yang terlalu tinggi dalam tubuh kita, yang membuatkan kita rasa terlalu teruja dan susah nak berehat.

Jadi, penting untuk kita menguruskan kebimbangan atau kegelisahan kita sebelum tidur. Cuba untuk melakukan aktiviti yang menenangkan seperti membaca buku atau meditasi sebelum tidur untuk menenangkan fikiran kita. 

Pastikan juga kita mengelak daripada melakukan aktiviti yang dapat menambah tahap kegelisahan kita seperti menonton berita yang berunsurkan ketakutan atau membaca komen yang tidak menyenangkan di media sosial.

Kalau kebimbangan dan kegelisahan kita terlalu teruk, jangan malu untuk meminta bantuan daripada pakar kesihatan mental. Mereka boleh memberikan nasihat yang berguna untuk mengatasi kebimbangan dan kegelisahan kita.

Ingat, tidur yang cukup dan berkualiti adalah sangat penting untuk kesihatan kita. Jadi, pastikan kita menguruskan kebimbangan dan kegelisahan kita sebelum tidur untuk memastikan tidur yang lebih nyenyak dan sihat.

3. Kaki lenguh

Kaki lenguh memang boleh buat kita tak boleh tidur malam. Kadang sampai 2-3 minggu kita tak boleh tidur sebab rasa tak selesa kat kaki. 

Kaki asyik rasa lenguh je. Dah buat macam macam tapi masih sama. Bila berhari hari tak boleh tidur, mula la kita jadi emosi sebab tak cukup tidur. 

Kaki lenguh ni biasanya disebabkan kita kekurangan zat besi & kalsium. 

Try minum susu coklat sebelum tidur. Mungkin boleh membantu kita selesaikan masalah lenguh kaki. Lagi lagi kat bahagian betis. Selain tu boleh try senaman, jogging atau jalan jauh. 

Boleh juga buat fisio. InsyaAllah membantu untuk selesaikan masalah kita. 

4. Suasana tempat tidur

Kalau korang nak tidur, kena tengok juga suasana tempat kita yang kita nak tidur tu. Kalau tempat tu kotor, bau busuk & tak kemas, memang susah lah kita nak tidur kat situ. 

Suasana ni penting untuk kita dapatkan tidur yang berkualiti. 

Kita kena kemas tempat yang kita nak tidur tu, kena hilangkan bau busuk, kena bersihkan & macam macam lagi yang kita kena buat untuk pastikan diri kita sendiri selesa. 

Bila kita dah dapat tempat yang selesa, baru la kita boleh tidur dengan nyenyak. So, ini antara faktor penting jugak yang kita kena tengok. 

5. Suhu badan

Suhu badan memang akan naik pada yang jarang mandi & jarang bergerak. Bila jarang mandi, kadang kadang boleh sebabkan suhu badan kita meningkat time malam. 

Kesan dia kita susah nak tidur. Pakai aircond atau kipas pun kadang kadang kita tak rasa pun sejuk dia. 

So untuk masalah suhu badan ni, satu je jalan penyelesaian dia, kena mandi. Kalau mandi tu kena lama. mandi dengan air sejuk. Tujuan dia untuk turunkan suhu badan. 

Lepas mandi, suhu badan akan jadi normal, kita akan start boleh tidur. Try mandi selama 20 mandi. Biarkan air mengalir. Kalau mandi cepat, tak effect sangat biasanya. Lepas tu ubah rutin harian kita. Kena selalu mandi. 

6. Sebab gangguan jin

Semua benda dah buat? Tapi still jugak tak boleh tidur malam. Kemungkinan besar pada diri kita ada gangguan jin. 

Dengar macam percaya tak percaya je kan, tapi memang betul, ramai orang tak boleh tidur malam berpunca dari gangguan jin. 

Benda yang tak nampak dengan mata kasar. Benda benda macam ni, memang boleh buat kita tak boleh tidur malam, sebab malam adalah waktu untuk jin jin ni berjaga. 

Kalau siang, waktu ni jin jin ni nak tidur. Sebab tu kalau perasan, orang yang ada gangguan jin, biasanya boleh tidur siang, tapi tak boleh tidur malam.

Kadang kadang kita memang tak perasan pun sebenarnya pada diri kita ada tanda tanda gangguan jin pada diri. Yang kita tahu kita susah tidur malam. Bab macam ni kalau boleh, kita kena ambil port juga ya. 

sebab susah tidur malam

7. Sebab main phone

Ni memang musuh tidur kita. Kalau kita selalu main gadget sebelum tidur, cahaya biru dari skrin tu boleh mengganggu tidur kita. Lebih baik letak gadget jauh-jauh dan matikan suara supaya kita boleh tidur dengan lebih tenang.

Selain itu, main gadget juga akan memberi kesan pada otak kita, yang akan membuatkan kita sukar untuk berehat. Kita juga mungkin terjaga dalam waktu malam untuk mengambil telefon kita semula, dan ini akan mempengaruhi kualiti tidur kita. 

Lebih baik elakkan dari menggunakan telefon atau gadget sebelum tidur dan cuba untuk berehat dengan lebih tenang

8. Makanan & minuman

Korang pernah tak makan terlalu banyak pedas atau minum nescafe sebelum tidur dan susah nak tidur lepas tu? Yup, makanan dan minuman sebelum tidur memang boleh mempengaruhi tidur kita. 

Ada beberapa makanan dan minuman yang kita perlu elakkan jika kita nak tidur lena malam ni.

Minuman berkafein macam kopi, teh, atau cola memang harus dielakkan. Kandungan kafein dalam minuman ni boleh membuatkan kita terjaga dan sukar untuk tidur. Lebih baik minum air kosong atau teh hijau sebelum tidur.

Makanan yang berat atau pedas juga tak elok makan sebelum tidur. Kita mungkin rasa panas dan tak selesa, dan susah nak tidur. 

Elakkan juga daripada makan makanan yang banyak gula atau karbohidrat, sebab boleh membuatkan tahap gula dalam darah kita meningkat dan mempengaruhi tidur kita.

Oh, jangan lupa elakkan daripada minum minuman beralkohol sebelum tidur. Walaupun boleh membuatkan kita rasa mengantuk, tapi ia boleh mempengaruhi kualiti tidur kita dan membuatkan kita terjaga dalam waktu malam.

Jadi, lebih baik makan makanan yang ringan dan mudah dicerna sebelum tidur, dan minum minuman yang tidak mempunyai kandungan berkafein atau gula yang tinggi. Ingat, kesihatan tidur kita bergantung pada apa yang kita makan dan minum sebelum tidur, so jangan ambil mudah ya!

9. Cuaca

Korang pernah tak susah nak tidur sebab cuaca terlalu panas atau terlalu sejuk? Ya, cuaca memang boleh mempengaruhi kualiti tidur kita. Kalau cuaca terlalu panas, kita akan rasa tidak selesa dan berkeringat. 

Suhu bilik yang terlalu panas juga boleh membuatkan kita terjaga dan susah nak tidur. Jadi, pastikan kita pasang kipas angin atau hidupkan penghawa dingin untuk menjaga suhu bilik kita selesa.

Kalau cuaca terlalu sejuk, kita boleh jadi rasa kedinginan dan susah untuk berehat dengan selesa. Kita boleh pakai selimut atau pakaian yang lebih tebal untuk membantu kita tetap selesa dan hangat. 

Pastikan juga kita menyesuaikan suhu bilik dan kelembapan bilik kita agar tetap selesa untuk tidur yang lebih baik.

Ingat, cuaca memang tidak dapat dielakkan, tapi kita boleh mengambil langkah-langkah kecil untuk menyesuaikan diri dengan cuaca dan menjaga kualiti tidur kita. Jadi, pastikan kita menjaga suhu bilik dan kelembapan bilik kita agar tetap selesa untuk tidur yang lebih baik.

10. Suara bising

Kalau ada bunyi-bunyi bising sekeliling kita, memang susah nak tidur. Contohnya, bunyi kereta atau kapal terbang yang lepas landas atau sampai di lapangan terbang berdekatan rumah kita. Kita boleh pakai earplug atau bunyi penghalang untuk membantu kita tidur dengan lebih tenang.

11. Aktiviti fizikal

Aktiviti fizikal memang boleh membuatkan kita berasa lebih segar dan aktif sepanjang hari, tapi kalau kita melakukan aktiviti fizikal terlalu dekat dengan waktu tidur, ia boleh mempengaruhi tidur kita. 

Aktiviti fizikal boleh meningkatkan tahap tenaga kita dan membuatkan kita sukar untuk berehat.

Jadi, elakkan daripada melakukan aktiviti fizikal terlalu dekat dengan waktu tidur. Cuba untuk berhenti melakukan aktiviti fizikal sekurang-kurangnya dua jam sebelum tidur agar tahap tenaga kita dapat turun dan kita boleh berehat dengan lebih mudah.

Selain itu, pastikan kita melakukan aktiviti fizikal dengan konsisten dan teratur. Aktiviti fizikal yang dilakukan secara teratur boleh membantu kita untuk mengekalkan tahap tenaga dan membantu kita untuk tidur dengan lebih baik pada waktu malam.

Jangan lupa bahawa tidur yang mencukupi sangat penting untuk kesihatan kita. Oleh itu, pastikan kita menjaga jadual tidur dan rutin aktiviti fizikal yang seimbang untuk tidur yang lebih nyenyak dan sihat.

12. Jadual tidur tak tetap

Korang pernah tak rasa susah nak tidur sebab jadual tidur korang sentiasa berubah-ubah? Yup, jadual tidur yang tidak tetap memang boleh membuatkan kita susah nak tidur. 

Kalau kita selalu tidur lewat atau bangun lewat, ia boleh mengganggu ritma tidur kita dan menyukarkan kita untuk tidur dengan nyenyak.

Bukan itu sahaja, kalau kita hidup di bandaraya seperti KL, suka lepak tengah malam, dan makan lewat, ia boleh mempengaruhi kualiti tidur kita juga. Kita mungkin terjaga dalam waktu malam untuk makan atau kerana terlalu teruja dengan aktiviti yang kita lakukan sebelum tidur.

Jadi, penting untuk kita menjaga jadual tidur yang tetap. Cuba untuk tidur dan bangun pada masa yang sama setiap hari, dan pastikan kita tidur sekurang-kurangnya tujuh hingga lapan jam setiap malam. 

Ini akan membantu kita mengekalkan tahap tenaga yang seimbang dan memudahkan kita untuk tidur dengan nyenyak.

Selain itu, elakkan daripada melakukan aktiviti yang memerlukan tahap tenaga yang tinggi atau stimulan seperti minuman berkafein atau merokok sebelum tidur. Pastikan kita mencipta persekitaran tidur yang selesa, seperti mematikan lampu atau mematikan suara telefon bimbit.

Jangan lupa bahawa tidur yang mencukupi sangat penting untuk kesihatan kita. Oleh itu, pastikan kita menjaga jadual tidur yang tetap dan elakkan dari melakukan aktiviti yang boleh mengganggu tidur kita pada waktu malam.

13. Penyakit klinikal

Korang pernah tak rasa susah nak tidur sebab penyakit klinikal macam insomnia? Insomnia memang boleh menjadi punca mengapa kita susah tidur pada waktu malam dan boleh menyebabkan rasa letih atau tidak bertenaga pada waktu siang.

Untuk mengatasi insomnia, kita boleh cuba menjaga rutin tidur yang tetap dan menyesuaikan persekitaran tidur kita. Pastikan kita tidur dalam suasana yang sunyi, selesa dan gelap. 

Elakkan daripada menggunakan telefon bimbit atau komputer dalam bilik tidur kita dan pastikan suhu bilik kita selesa untuk tidur yang lebih baik.

Kita juga boleh cuba teknik-teknik relaksasi seperti meditasi atau pernafasan dalam untuk membantu kita bersantai sebelum tidur. 

Kalau kita masih susah nak tidur, kita boleh mendapatkan nasihat daripada doktor untuk rawatan yang sesuai untuk membantu kita tidur dengan lebih nyenyak dan sihat.

Ingatlah, tidur yang cukup dan berkualiti sangat penting untuk kesihatan kita. Jadi, pastikan kita menguruskan penyakit klinikal seperti insomnia dan menjaga rutin tidur yang selesa untuk tidur yang lebih nyenyak dan sihat.

Susah tidur malam punca kita jadi stress

14. Kesan ubat

Sesetengah jenis ubat, terutama ubat-ubatan tertentu, boleh mempengaruhi tahap tenaga dan gangguan tidur kita. 

Beberapa ubat yang biasa digunakan untuk mengatasi penyakit seperti tekanan darah tinggi, asma, dan penyakit jantung boleh mempengaruhi tahap tenaga kita dan membuatkan kita sukar untuk tidur.

Jadi, kalau kita merasakan susah nak tidur selepas mengambil ubat, kita boleh berbincang dengan doktor atau ahli farmasi untuk mencari penyelesaian yang lebih baik. 

Doktor atau ahli farmasi boleh memberikan nasihat tentang cara untuk menyesuaikan dos ubat atau mengambil ubat pada waktu yang berbeza untuk mengurangkan kesan sampingan pada tidur kita.

Jangan lupa, selain daripada menyesuaikan dos ubat, penting juga untuk kita menjaga rutin tidur yang seimbang dan selesa serta mengelakkan aktiviti yang boleh mengganggu tidur kita pada waktu malam. Ingatlah bahawa tidur yang cukup dan berkualiti sangat penting untuk kesihatan kita.

Kesimpulan

Secara kesimpulannya, susah tidur malam boleh terjadi disebabkan banyak faktor. Baik dari segi klinikal mahu pun dari segi gangguan jin. 

Punca susah tidur malam boleh terjadi disebabkan masalah yang kita boleh nampak dengan mata kasar, dan boleh jadi dengan masalah yang kita tak boleh nampak dengan mata kasar. 

Apa pun kita kena sentiasa berusaha & berikhtiar untuk dapatkan tidur yang berkualiti. InsyaAllah. 

Artikel berkaitan

Team Imuslim

Team Imuslim

Digital Content Writer - Menulis content yang berkaitan dengan kehidupan seorang Muslim.