Tanda orang yang sebenarnya miskin tapi tunjuk kaya

Acah-acah kaya

Banyak sebenarnya orang miskin tapi acah acah tunjuk dia macam kaya. Terlalu ramai!. Di luar, diorang ni nampak macam orang berada. Diorang belanja duit macam air, tapi sebenarnya duit tu bukan duit sendiri, duit pinjam, tak pun duit mak bapak.

Kereta mewah yang diorang bawa tu, bukan beli, tapi sewa. Kadang pakai mak bapak punya je.

Baju branded yang diorang pakai tu, bukan original, tapi tiruan. Jadi, jangan sesekali korang terpedaya dengan penampilan luaran ni. Semuanya boleh kena tipu.

Pentingkan penampilan

Orang yang sebenarnya miskin tapi nak tunjuk kaya ni, diorang sangat pentingkan penampilan. Diorang akan pakai baju yang mahal, kasut yang berjenama, dan jam tangan yang mewah.

Bila diorang berjalan, diorang akan nampak macam dato dato. Orang besar yang ada syarikat sendiri. Tapi sebenarnya diorang ni banyak hutang.

Diorang sanggup berhutang semata-mata nak nampak kaya. Padahal miskin. Diorang tak ada duit simpanan, dan diorang hidup kais pagi, petang dan malam.

Photo by Pixabay

Pentingkan pakai kasut atau jam berjenama

Tanda orang miskin tapi berlagak kaya ialah diorang ni sangat pentingkan barang-barang berjenama. Diorang akan beli kasut atau jam berjenama yang mahal, walaupun diorang tak mampu.

Tapi ini lah yang menjadi priority diorang. Diorang sanggup berhutang semata-mata nak tunjuk pada orang lain yang diorang ni kaya. Diorang tak ada duit simpanan pun biasanya.

Selalu beli benda-benda yang nampak ‘kaya’ untuk dipertontonkan

Orang yang sebenarnya miskin tapi nak tunjuk kaya ni, diorang suka beli benda-benda yang nampak ‘hebat’ untuk dipertontonkan pada orang lain.

Diorang akan beli smartphone yang mahal mahal, komputer yang advanced, dan kereta yang nampak mewah. Diorang akan tunjuk pada orang lain yang diorang ni kaya, padahal sebenarnya diorang ni miskin. Luar je nampak macam bahagia, tapi hidup sendiri sebenarnya bosan.

Tak ada simpanan

Orang yang sebenarnya miskin tapi nak tunjuk kaya ni, biasanya diorang tak ada simpanan. Duit yang diorang ada, diorang banyak habiskan untuk beli barang-barang mewah. Diorang ni kiranya jenis yang boros juga la.

Diorang tak ada duit untuk kecemasan, dan diorang tak ada duit pun untuk masa depan. Jadi, jangan terpedaya dengan penampilan luaran diorang. Diorang ni sebenarnya useless.

Photo by Anders Kristensen

Banyak hutang

Orang macam ni, diorang banyak hutang. Diorang berhutang dengan bank, dengan kawan-kawan, dan dengan syarikat pinjaman wang.

Diorang guna duit pinjaman tu untuk beli barang-barang mewah, untuk pergi bercuti, atau untuk belanja orang lain.

Tapi sebenarnya, diorang ni miskin. Diorang tak ada duit simpanan, dan diorang hidup dalam tekanan hutang. Memang kadang tu korang akan nampak dia beli barang cash, tapi sebenarnya penuh dengan hutang.

Tak pernah bantu orang lain

Orang macam ni, biasanya tak pernah bantu orang lain.

Diorang sibuk nak tunjuk kaya, tapi diorang tak pernah tolong orang lain. Diorang mungkin tahu korang tengah susah, tapi tak ada pun diorang offer bantuan. So ini lah tanda tanda yang diorang ni sebenarnya tak kaya.

Diorang tak pernah dermakan duit kepada orang yang memerlukan, dan diorang tak pernah bantu orang yang dalam kesusahan. Jadi, jangan terpedaya dengan penampilan luaran diorang.

Selalu cerita kerja bagus macam kerja kerajaan

Orang yang sebenarnya miskin tapi nak tunjuk kaya ni, diorang suka sangat cerita pasal kerja diorang yang bagus. Diorang akan cakap yang diorang ada kerja dengan kerajaan, ada tender dan sebagainya.

Tapi bila bab belanja orang makan, belanja barang barang yang basic, jarang sangat la diorang nak keluar duit. Tak tahu kenapa.

Tapi bila bab cerita, seolah olah diorang ni berjaya dalam kerjaya diorang. Padahal diorang ni tak lain tak bukan hanya seorang yang miskin je.

Gaya berjalan macam orang besar

Orang macam ni, diorang suka berjalan dengan gaya macam orang besar. Suka ambil gambar dengan orang yang famous lepas tu upload dalam media sosial. Masalahnya kalau korang perasan, dengan orang biasa tak ada pulak diorang ni buat macam tu.

Kat situ dah nampak yang diorang ni sebenarnya kejar famous, hanya pandang orang yang besar padahal diorang ni orang miskin.

Team Imuslim

Team Imuslim

Digital Content Writer - Menulis content yang berkaitan dengan kehidupan seorang Muslim.