Tentang Perubatan Islam: Doktor, Perawat Islam & Bomoh

Apa Itu Perubatan Islam? 

Macam macam cara dalam Perubatan Islam

Perubatan Islam ni sebenarnya ada banyak cara dan kaedah. Antaranya, kita ada menggunakan doa, ruqyah, dan juga bekam. Ada juga ubat-ubatan yang mungkin agak mahal tapi terbukti berkesan.

Sejarah Perubatan Islam: Dari zaman Rasulullah SAW

Tau tak, sebenarnya perubatan Islam ni dah diamalkan sejak zaman Nabi Muhammad SAW. Baginda sendiri pernah mengajarkan perubatan dengan cara membacakan doa, ruqyah, dan memberikan makanan sunnah kepada para sahabat, antaranya Habbatus Sauda, madu & minyak zaitun.

Perubatan dalam Al-Quran

Dan tak lupa juga, dalam kitab suci kita, Al-Quran, juga ada beberapa ayat yang berkaitan dengan perubatan dalam Islam.

Perkembangan Perubatan Islam: Dari masa ke masa

Lepas zaman Nabi Muhammad SAW berlalu, amalan perubatan Islam ni tak mati begitu saja.

Ia terus berkembang dan diwariskan kepada para ulama dan ilmuwan kita.

Korang kenal tak Ibnu Sina atau lebih dikenali sebagai Avicenna? Dia ni seorang doktor dan penulis yang hidup pada abad ke-10 Masehi dan salah satu tokoh perubatan Islam yang terkenal.

Tujuan Perubatan Islam

Peranan Perubatan Islam dalam kehidupan kita

So, kita patut sedar betapa pentingnya perubatan Islam dalam kehidupan kita. Dalam Islam, kesihatan tu dikira sebagai nikmat dari Allah SWT yang harus kita jaga dan pelihara.

Perubatan Islam tu sebenarnya tak hanya untuk mengubati penyakit saja. Malah, ia juga untuk mencegah kita dari mendapat penyakit. Jadi, kita tak perlu tunggu sampai sakit baru nak cari penawar, betul tak?

Sebagai umat Islam, kita kena faham bahawa mencari rawatan ni sebenarnya satu ikhtiar yang wajib kita lakukan.

Tapi, kita kena pastikan cara rawatan yang kita pilih tu tak bertentangan dengan ajaran Islam.

Perubatan Islam adalah perubatan yang menggunakan iman kepada Allah

Salah faham tentang Perubatan Islam

  1. Hanya Tentang Jin dan Sihir: Salah satu anggapan yang kerap kita dengar ialah perubatan Islam hanya berkaitan dengan rawatan jin dan sihir. Sebenarnya, ini tidak tepat. Perubatan Islam merangkumi banyak aspek kesihatan dan bukan hanya terhad kepada masalah ghaib sahaja.
  2. Perubatan Moden termasuk dalam Perubatan Islam: Kaedah perubatan moden yang digunakan oleh doktor pun sebenarnya termasuk dalam kategori Perubatan Islam asalkan ia tidak bercanggah dengan ajaran Islam. Doktor dan jururawat juga merupakan sebahagian dari perubatan Islam kerana rawatan yang mereka lakukan masih mengikut ajaran dan hukum syara’ Islam. Ini termasuklah dalam pemilihan ubat dan prosedur rawatan yang digunakan.
  3. Perubatan Tradisional juga Perubatan Islam: Nama “Perubatan Islam” juga boleh digunakan untuk merujuk kepada perubatan tradisional yang sudah diamalkan sejak lama seperti akupuntur, urutan, herba, dan lain-lain. Ubat-ubatan tradisional ini biasanya menggunakan bahan-bahan semulajadi yang halal dan tidak bercanggah dengan ajaran Islam.
  4. Rawatan Ruqyah adalah Sebahagian daripada Perubatan Islam: Rawatan ruqyah, yang melibatkan pembacaan ayat-ayat Al-Quran dan zikir untuk merawat penyakit, juga termasuk dalam kategori perubatan Islam.

Jadi, kita kena faham dan hargai pelbagai cara rawatan yang ada dalam Perubatan Islam.

Setiap cara rawatan mempunyai kelebihan dan keunikan tersendiri. 

Yang paling penting, kita kena pastikan bahawa cara rawatan yang kita pilih itu tidak bertentangan dengan ajaran dan syara’ Islam.

tentang perubatan Islam yang ramai tak tahu

Rawatan ruqyah syari’ah

Rawatan yang menggunakan ruqyah syari’ah adalah salah satu cara orang orang Islam merawat penyakit. Rawatan ini dijalankan dengan membaca ayat-ayat al-Quran dan doa-doa tertentu untuk mengatasi pelbagai penyakit yang berkaitan dengan sihir & saka keturunan.

Proses merawat ruqyah syari’ah biasanya dimulakan dengan bacaan ayat-ayat al-Quran, kemudian, diteruskan dengan membaca doa-doa tertentu dengan zikir dan wirid. Rujuk disini.

Matlamatnya adalah untuk membersihkan diri pesakit daripada gangguan jin atau sihir yang mendatangkan penyakit. Rawatan ruqyah boleh dilakukan oleh mereka yang ahli dalam bidang ruqyah yang mempunyai ilmu dan pengalaman dalam merawat pesakit yang sakit.

Walau bagaimanapun, adalah penting juga untuk terus berunding dengan doktor supaya anda boleh mendapatkan rawatan perubatan yang sesuai.

Lebih baik kita dapatkan bantuan daripada pakar perubatan ruqyah dan ahli terapi untuk dapatkan rawatan yang betul dan berkesan.

Antara penyakit yang boleh dikhtiarkan dengan dengan ruqyah:

  1. Gangguan jin atau sihir
  2. Gangguan emosi seperti stress, depress, dan panic attack. 
  3. Gangguan fizik seperti migrain, sakit kepala, dan sakit perut
  4. Gangguan tidur seperti insomnia dan mimpi buruk
  5. Gangguan kejiwaan seperti gangguan obsesif-kompulsif dan gangguan bipolar
  6. Gangguan seksual
  7. Gangguan sosial seperti fobia sosial dan gangguan kepribadian
  8. Gangguan ghaib seperti diganggu oleh hal-hal ghaib dan merasa terikat dengan perbuatan dosa.
  9. Penyakit yang tidak dapat dijelaskan secara medical. 

Tapi, kita perlu ingat rawatan ruqyah bukan pengganti kepada perubatan moden yang dijalankan oleh doktor.

Sebaiknya kita perlu dapatkan konsultasi terlebih dahulu dengan doktor sebelum melakukan rawatan ini supaya kita mendapatkan rawatan yang sesuai dengan keadaan kesihatan yang kita tengah alami. 

Perubatan Islam - Doktor pun termasuk dalam kategori perubatan Islam
Rawatan moden

Rawatan moden biasanya melibatkan penggunaan teknologi, ubat-ubatan, peranti perubatan dan prosedur perubatan yang kompleks.

Doktor adalah seorang yang profesional dalam bidang kesihatan moden & menyediakan rawatan dan ubat yang bersesuaian dengan penyaki yang dialami oleh pesakit.

Doktor adalah orang yang penting dalam bidang perubatan moden, kerana diorang ni memiliki pengetahuan dan kemahiran yang kita semua perlukan. 

Doktor biasanya akan menggunakan pelbagai kaedah teknologi dan prosedur moden untuk mendiagnosis dan merawat pesakit. Diorang juga boleh merujuk pesakit kepada pakar untuk membedah pesakit jika diperlukan. 

Walau macam mana pun, rawatan moden ni bukan lah rawatan yang sempurna, tapi masih banyak kelemahan dari segi kos yang sangat tinggi, terkena side effect, kesan ubat dan macam macam risiko lain.

Dalam sesetengah kes, perubatan tradisional ni boleh digunakan sebagai rawatan alternatif yang lebih selamat dan harga yang lebih berpatutan.

Beberapa jenis penyakit yang boleh diatasi dengan menggunakan kaedah rawatan moden:

  1. Penyakit jantung dan pembuluh darah seperti hipertensi, strok, dan serangan jantung
  2. Penyakit saluran pencernaan seperti gastrik, tukak lambung, dan penyakit crohn
  3. Penyakit pernafasan seperti asma, bronkitis, dan radang paru-paru
  4. Penyakit kulit seperti ekzema, psoriasis, dan kurap
  5. Penyakit endokrin seperti kencing manis, hipertiroidisme, dan hipotiroidisme
  6. Penyakit saraf seperti epilepsi, alzheimer, dan parkinson
  7. Penyakit tulang dan sendi seperti osteoporosis, osteoartritis, dan artritis reumatoid
  8. Penyakit kanser seperti kanser payudara, kanser prostat, dan kanser paru-paru
  9. Penyakit jangkitan seperti influenza, hepatitis, dan HIV/AIDS
  10. Penyakit mental seperti depress, anxiety, dan gangguan bipolar.

Kaedah rawatan moden biasanya dilakukan oleh doktor yang memang dilatih dalam bidang perubatan.

Ada macam macam jenis kaedah dalam rawatan moden seperti ubat-ubatan, pembedahan, radioterapi, kemoterapi, terapi fizikal, dan terapi psikologi.

tentang perubatan Islam

Rawatan tradisional

1. “Vacuum” Dalam Badan – Bekam

Dah dengar pasal bekam? Bekam ni dah lama wujud dan cara dia bukan main hebat lagi. Bayangkan macam service kereta, tapi ni untuk badan kita pulak. Bekam ni cara dia nak ‘vacuum’ darah kita yang kotor kat permukaan kulit, pakai alat bekam yang special. Power tak power?

2. Power Bank Badan – Ramuan Herba

Pasti korang familiar dengan ramuan herba, kan? Ni macam ‘power bank’ kita dalam proses penyembuhan. Bayangkan kunyit, halia, daun sirih – semua ni kita guna masak, tapi sebenarnya mereka ni hero dalam dunia perubatan tradisional.

3. Titik-titik Ajaib – Akupunktur

Akupunktur pulak, ni teknik yang menggunakan jarum kecil, cucuk-cucuk kat titik-titik tertentu badan kita. Tak sakit pun, rileks je. Akupunktur ni boleh membantu kita rasa lebih lega dan bantu proses penyembuhan. Macam magic!

4. Urut-urutan Nikmat – Urut

Urut pulak, siapa tak suka, kan? Bayangkan lepas penat kerja, dapat urutan badan, lega tak terkata! Bukan setakat selesa, urutan ni sebenarnya membantu aliran darah kita dan melegakan sakit-sakit badan.

5. Menekan dengan Hikmah – Refleksologi

Nak tau lagi satu? Refleksologi. Cara ni kita tekan-tekan titik tertentu kat tangan atau kaki. Boleh membantu legakan sakit dan tingkatkan fungsi organ kita. Bayangkan macam main game, tapi game ni untuk kesihatan kita pulak.

6. Keajaiban Pokok dan Herba

Pokok dan herba juga banyak membantu dalam rawatan tradisional. Macam aloe vera, bawang putih, selasih – semua ada khasiat dan boleh membantu melegakan sakit atau merangsang sistem imun kita.

7. Rehat dalam Air – Terapi Air

Terakhir sekali, terapi air. Ni cara kita guna air, sama ada panas atau sejuk, untuk bantu legakan sakit dan bantu dalam proses penyembuhan. Macam mandi manda dalam jacuzzi, tapi versi kesihatan, bro!

Tu je lah serba sedikit pasal rawatan tradisional. Ingat, apa pun rawatan korang nak cuba, pastikan dah berbincang dengan doktor atau orang yang pakar dulu. Jangan main hentam sahaja, kesihatan ni penting!

Perubatan bekam termasuk dalam kategori Perubatan Islam
Beza bomoh, doktor & perawat Islam

1. Bomoh – Pengamal Tradisi Rohani

Bomoh ni, kalau nak ikut, dia orang yang pakai ilmu dan kepercayaan dalam bidang kerohanian untuk sembuhkan sakit atau masalah kesihatan orang. Bila kita sebut bomoh, mesti terbayang pasal mantera-mantera, doa atau ritual kan?

Tapi, bro, satu benda kena ingat. Kadang-kadang apa yang bomoh buat ni tak semestinya disokong oleh sains, dan ada masa dia tak berkesan untuk sakit yang serius.

2. Doktor – Pakar Perubatan

Doktor pulak, ini kita semua tau, dia ni profesional dalam bidang perubatan yang belajar dan dilatih dalam sains perubatan. Diorang ada ilmu dan skill untuk buat diagnosis, bagi rawatan, dan jaga pesakit yang ada masalah kesihatan.

Diorang ni faham banyak pasal sains dan perubatan, dan boleh rujuk pesakit ke pakar lain kalau perlu.

3. Perawat Islam – Pengamal Ruqyah

Perawat Islam pulak, dia ni macam doktor tapi dia terlatih dalam merawat pesakit yang terkena sihir & saka mengikut prinsip Islam. Perawat Islam ada pengetahuan pasal akidah dan amalan Islam, dan dia gunakan ilmu ni untuk jaga pesakit.

Selain tu, perawat Islam juga ada tanggungjawab untuk bagi motivasi & sokongan emosi kepada pesakit dan keluarga mereka.

Jadi, ringkasnya, perubatan Islam ni ada banyak teknik, sama ada moden atau tradisional, asalkan ia ikut ajaran dan syariat Islam.

Bomoh, doktor dan perawat Islam, walaupun cara diorang berbeza, tapi tujuan diorang sama – untuk bantu orang yang sakit atau memerlukan rawatan.

Jadi, itulah beza di antara bomoh, doktor dan perawat Islam.

Ingat, yang paling penting dalam hal kesihatan kita ni ialah mendapatkan rawatan yang betul dan sesuai. Selalu berbincang dengan doktor atau pakar sebelum buat keputusan.

doktor juga termasuk dalam perubatan Islam

Masyarakat melayu sudah menganggap Perubatan Islam hanya berkaitan dengan sihir

Perubatan Islam ni sebenarnya luas, melibatkan banyak benda, bukan setakat pasal sihir je. 

Memang ada sebahagian yang berkaitan dengan roh dan sebagainya, tapi itu cuma satu aspek je. Banyak lagi rawatan dalam perubatan Islam yang ikut ajaran Islam yang sebenar.

Pilih Pengamal Perubatan Islam Yang Betul

So, kalau korang nak cuba perubatan Islam, kena pastikan korang pilih pengamal yang betul, tau. Carilah orang yang memang ada ilmu dan faham betul tentang ajaran Islam. 

Kita kena berhati-hati dalam pilih pengamal perubatan Islam yang betul dan pastikan apa yang diorang buat tak bercanggah dengan ajaran Islam.

So, jangan pandang perubatan Islam ni dari satu sudut je, bro. Dia lebih dari apa yang kita nampak atau dengar. Yang penting, kita kena pastikan kita dapat rawatan yang betul dan sesuai dengan ajaran Islam.

Ada ramai perawat Islam di Malaysia

1. Pusat Rawatan Islam

Macam yang korang tau, ada banyak pusat rawatan Islam kat Malaysia ni yang tawarkan macam-macam rawatan. Dari masalah yang berkaitan dengan sihir, saka, histeria, dan macam-macam lagi, semua ada.

2. Rawatan ke Rumah

Kadang-kadang ada pesakit yang tak boleh pergi pusat rawatan kan? Takpe, ada juga perawat Islam yang boleh pergi rumah pesakit. Senang cerita, diorang datang rumah kita.

3. Rawatan Jarak Jauh

Kalau korang rasa susah nak pergi pusat rawatan sebab jauh ke, apa ke, ada juga perawat Islam yang boleh buat rawatan jarak jauh. Whatsapp, call, video call, Google Meet, semua boleh.

4. Perubatan Alternatif

Bukan tu je, ada juga perawat Islam yang tawarkan perubatan alternatif macam jamu, urutan, bekam, terapi lebah, dan banyak lagi. Ni untuk korang yang suka rawatan yang natural dan holistik.

Jadi, apa-apa pun yang korang cari, mesti ada yang sesuai. Tapi, ingat, kena pastikan rawatan yang korang pilih ni mengikut ajaran Islam, dan pastikan korang pilih perawat yang betul.

Kalau macam tu, rawatan yang korang dapat ni akan lebih tepat dan sesuai dengan keadaan korang.

Jadi, tu la yang korang perlu tau. Kita ada banyak pilihan dalam perubatan Islam, dan yang penting kita dapat rawatan yang betul dan sesuai.

Jika sakit, perlu ikhtiar sampai sembuh

Usaha tangga kejayaan

Rasulullah SAW pesan jangan kita berputus asa dari rahmat Allah. Apa yang kita hadapi sekarang, tak kira betapa payahnya, ingatlah yang Allah selalu ada untuk kita.

Tapi tu tak bermakna kita lepak je, kan? Kita kena berusaha dan buat ikhtiar. Kalau sakit, kita kena cari rawatan yang sesuai.

Cari rawatan yang betul

Tapi pastikan rawatan yang kita cari tu mengikut syariat Islam, tau. Kena hati-hati pilih pengamal perubatan Islam yang betul, yang memang faham pasal ajaran Islam.

Jangan lupa berdoa

Sambil kita berikhtiar, jangan lupa doa kepada Allah SWT supaya kita dapat kesembuhan. Ingat kata-kata Allah dalam Al-Quran: “Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah niscaya Allah akan mencukupi (keperluan)nya.”

(At-Talaq: 3)

So, tu la, korang. Kita tak perlu takut bila berhadapan dengan sakit atau penyakit. Kita buat ikhtiar, kita berdoa, dan kita percaya yang Allah akan selalu ada untuk kita. Jangan lupa, kesihatan itu anugerah, jaga baik-baik, korang!

Jangan menolak perubatan kaedah lain selain dari kaedah ruqyah

1. Jangan taksub dengan satu kaedah je

Sebagai umat Islam, kita kena faham yang bukan kaedah ruqyah je yang ada dalam dunia perubatan. Macam-macam kaedah lain yang boleh kita cuba, asalkan ia tak bercanggah dengan ajaran Islam. Jangan kita jadi taksub dan tolak semua rawatan lain.

2. Pastikan Rawatan Mengikut Syariat Islam

Ingat, kita kena pastikan rawatan yang kita ambil tu ikut syariat Islam dan tak melanggar hukum yang ditetapkan. So, make sure kita pilih pengamal perubatan yang betul dan boleh dipercayai.

3. Doktor dan Perawat Islam Ada Peranan Masing-Masing

Doktor dan perawat Islam bukan lawan, korang. Mereka ni ada peranan masing-masing dalam bidang perubatan dan dua-dua pun penting. Jadi, jangan kita pandang rendah mana-mana satu daripada mereka.

4. Rawatan Tradisional Pun Boleh

Bekam, urutan, herba, semua ni pun boleh jadi pilihan kita dalam mencari rawatan. Asalkan ia tak bertentangan dengan ajaran Islam, tak salah kita cuba.

5. Elakkan Perubatan Yang Tak Ikut Syariat Islam

Ni paling penting, korang! Kita kena elakkan rawatan yang bertentangan dengan ajaran Islam, seperti yang menggunakan sihir, pengasihan, atau pukau. Lagi-lagi yang claim diri sebagai bomoh, guna khadam, ajian dan lain-lain tu.

So, tu dia, korang! Dalam mencari rawatan, kita kena open-minded dan sentiasa pastikan ia mengikut syariat Islam.

Kita kena usaha cari rawatan terbaik untuk diri kita, tak kira kaedah apa pun yang kita pilih.

Menghormati semua kaedah Perubatan

1. Kelebihan Doktor

Pengetahuan medic yang mantap:

Doktor dilatih dengan ilmu pengetahuan medic yang sangat rinci dan sentiasa dikemaskini. Tak kira apa masalah kesihatan korang, diorang boleh handle.

Teknologi terkini:

Doktor ada akses kepada peralatan dan teknologi perubatan terkini yang membantu dalam diagnosis dan rawatan.

Etika Profesional:

Doktor mengamalkan etika perubatan yang tinggi dan profesional dalam memberi rawatan.

Rawatan Berstandard:

Doktor boleh memberikan rawatan yang standard dan terbukti berkesan berdasarkan kajian saintifik.

Awas, ada risiko!:

Ingat, walaupun doktor ni nampak macam pakar, ada juga yang mungkin guna kuasa dorang untuk ambil kesempatan. Jadi, kita kena berhati-hati dan pastikan doktor yang kita jumpa ni betul-betul ikut etika perubatan.

2. Kelebihan Bomoh

Atasi Masalah Misteri:

Bomoh ada kemampuan untuk merawat penyakit atau masalah yang tak boleh dijelaskan oleh perubatan moden.

Pengetahuan Spiritual:

Bomoh ada pengetahuan dalam bidang spiritual dan perubatan alternatif.

Bahan Semulajadi:

Diorang guna bahan-bahan semulajadi macam tumbuhan ubatan dan minyak pati dalam rawatan.

Bimbingan Psikologi:

Bomoh boleh bantu pesakit dengan memberi motivasi dan bimbingan psikologi.

Awas, Ada Risiko!: Bomoh juga boleh salah dan amalan dorang mungkin bertentangan dengan ajaran Islam. Jadi, kita kena pastikan bomoh yang kita jumpa ni amalkan cara yang betul dan tak melanggar syariat Islam.

3. Kelebihan Perawat Islam

  • Keahlian dalam Ruqyah: Perawat Islam adalah pakar dalam bidang ruqyah dan gangguan jin.
  • Rawatan menyeluruh: Diorang boleh memberikan rawatan yang meliputi aspek fizikal, emosi, dan spiritual.
  • Support dan kaunseling: Perawat Islam juga boleh memberi support dan kaunseling kepada pesakit.
  • Pendekatan dakwah: Dalam rawatan, diorang juga boleh mengajak pesakit mendekatkan diri kepada Allah.
  • Awas, ada risiko!: Perawat Islam juga boleh silap dalam amalan rawatan dan mungkin bertentangan dengan syariat Islam. Jadi, kita kena pastikan perawat yang kita jumpa ni betul-betul ikut kaedah yang betul.

Jadi, tu dia korang! Setiap jenis perubatan ada kelebihan dan risikonya sendiri. Jangan pandang rendah kat mana-mana satu. Yang penting, kita kena pastikan rawatan yang kita ambil tu mengikut ajaran Islam.

Kesimpulan

Apa pun kaedah rawatan yang kita pilih, kena pastikan ia mengikut ajaran dan syariat Islam.

Di Malaysia, kita bertuah sebab ada banyak pilihan rawatan Islam yang kita boleh pilih, sama ada dari pusat rawatan, rawatan di rumah, atau rawatan jarak jauh. So, kita ada banyak pilihan, kan?

Yang penting, kita kena ingat bahawa seiring dengan usaha kita cari rawatan, kita juga kena usaha tingkatkan pengetahuan kita pasal rawatan Islam ni. 

Jadi, jom kita sama-sama ambil berat pasal kesihatan kita dan pastikan kita buat pilihan yang betul untuk rawatan kita. Kita semua nak sihat, kan? So, jom kita sama-sama usaha untuk sihat!

Team Imuslim

Team Imuslim

Digital Content Writer - Menulis content yang berkaitan dengan kehidupan seorang Muslim.

Feedback Artikel

Feedback yang diberikan penting untuk membuat artikel yang lebih baik dari masa kesemasa.