Boleh ke kucing terkena kanser? – Ini jawapannya

Korang tahu tak kucing pun boleh kena kanser, macam kita jugak?

Kanser ni apa?

Kanser ni bila sel-sel dalam badan jadi gila-gila, dan tumbuh macam-macam. Kanser ni boleh rosakkan apa-apa bahagian badan, dan boleh buat kucing kita sakit atau mati.

Kanser ni tak kira kucing tua ke muda, semua boleh kena.

Tapi kucing yang tua lagi senang kena. So, korang kena alert sikit pasal kanser ni, supaya korang boleh tolong kucing korang kalau ada apa-apa.

Jenis-jenis kanser kucing

Kanser ni ada banyak jenis, tapi yang paling common kat kucing ialah:

  • Limfoma. Ni kanser darah putih, yang jaga badan kita dari kuman. Limfoma ni selalunya kena kat usus kucing, tapi boleh jugak kena kat organ lain macam limpa, hati, atau susu. Limfoma ni ada kaitan dengan virus leukemia kucing (FeLV), yang boleh jangkit kucing melalui air liur, darah, atau susu. Kucing yang ada FeLV ni lagi mudah kena limfoma, tapi ada vaksin yang boleh elakkan. Tanda-tanda limfoma ni macam muntah, cirit-birit, kurus, lembik, atau perut buncit.
  • Karsinoma sel skuamosa. Ni kanser kulit, yang buat lapisan luar kulit, mulut, dan hidung. Karsinoma ni selalunya kena kat tempat yang kena matahari, macam telinga, hidung, atau bibir. Karsinoma ni boleh jugak kena kat mulut kucing, dan buat ulser, luka, atau bengkak kat gusi, lidah, atau rahang. Tanda-tanda karsinoma ni macam sakit, berdarah, atau busuk kat mulut, susah nak makan, atau gigi tercabut.
  • Fibrosarkoma. Ni kanser tisu atau otot, yang buat badan kita kuat dan boleh gerak. Fibrosarkoma ni selalunya kena kat kulit atau bawah kulit kucing, dan buat ketumbuhan atau tumor yang keras dan padat. Fibrosarkoma ni boleh merebak ke tulang atau organ lain. Fibrosarkoma ni ada kaitan dengan suntikan atau vaksin, yang boleh buat radang atau sel berubah kat tempat suntik. Tanda-tanda fibrosarkoma ni macam ketumbuhan, luka, atau sakit kat tempat yang disuntik.

Tanda-tanda kanser kucing

Kucing ni pandai sembunyi sakit, jadi korang mungkin tak nampak kalau kucing korang ada kanser.

Tapi ada beberapa tanda yang boleh bagi korang hint yang kucing korang ada masalah, termasuklah kanser.

Antara tanda-tanda kanser kucing ni ialah:

  • Ketumbuhan, bengkak, atau luka kat kulit, mulut, atau mana-mana bahagian badan
  • Muntah, cirit-birit, atau sembelit yang selalu atau tak habis-habis
  • Kurus mendadak atau tak sengaja
  • Tak lalu makan atau minum
  • Lembik, malas, atau tak aktif
  • Sakit, berdarah, atau busuk kat mulut, hidung, atau mana-mana bahagian badan
  • Susah nak bernafas, batuk, atau bersin
  • Berubah perangai, macam jadi garang, gelisah, atau sedih

Kalau korang nampak mana-mana tanda ni kat kucing korang, korang kena bawak dia pergi jumpa doktor haiwan cepat-cepat, untuk dapatkan check-up dan test yang betul.

Doktor haiwan boleh cek apa yang menyebabkan tanda tu, dan bagi diagnosis dan rawatan yang sesuai.

Macam mana nak elakkan kanser kucing

Walaupun korang tak boleh jamin kucing korang tak kena kanser, ada beberapa benda yang boleh korang buat untuk kurangkan risiko atau tangkap kanser kucing awal-awal.

Antara benda yang boleh korang buat ialah:

  • Beri vaksin kat kucing korang untuk virus leukemia kucing (FeLV) dan virus imunodefisiensi kucing (FIV), yang boleh naikkan risiko kanser kucing
  • Mandulkan atau kebiri kucing korang sebelum umur enam bulan, yang boleh kurangkan risiko kanser susu, rahim, ovari, atau testis
  • Lindungi kucing korang daripada matahari yang terlalu panas, yang boleh buat kanser kulit, dengan pakai sunblock, topi, atau baju kucing, atau jauhkan kucing korang daripada tingkap atau balkoni yang kena matahari
  • Beri makanan yang berkualiti dan seimbang kat kucing korang, yang boleh boost sistem imun dan kesihatan kucing korang
  • Jaga berat badan kucing korang, dan elakkan gemuk, yang boleh naikkan risiko kanser dan penyakit lain
  • Beri kucing korang peluang untuk exercise dan main, yang boleh kurangkan stress dan buat kucing korang happy
  • Bawak kucing korang pergi doktor haiwan selalu, sekurang-kurangnya sekali setahun, untuk dapatkan check-up dan test yang perlu
  • Check kucing korang sendiri selalu, sekurang-kurangnya sekali sebulan, untuk cari apa-apa tanda atau gejala yang tak normal, dan report kat doktor haiwan segera

Rawatan kanser pada kucing

Rawatan kanser pada kucing bergantung pada jenis, lokasi, dan tahap kanser, serta kesihatan dan umur kucing.

Rawatan kanser pada kucing bertujuan untuk kurangkan tumor, halang kanser merebak, dan kurangkan gejala atau sakit.

Antara rawatan kanser pada kucing ialah:

  • Pembedahan. Ini ialah cara yang paling selalu digunakan untuk rawat kanser pada kucing, terutama bagi kanser yang cuma kat satu bahagian badan. Pembedahan ni melibatkan potong dan buang tumor dan tisu sekeliling, yang boleh hapuskan kanser atau kurangkan saiznya. Pembedahan juga boleh digunakan untuk ambil sampel tisu untuk test makmal, atau untuk legakan gejala macam sumbatan atau berdarah.
  • Kemoterapi. Ini ialah cara yang guna ubat-ubat untuk bunuh sel-sel kanser, atau halang kanser tumbuh atau merebak. Kemoterapi boleh diberi melalui mulut, suntik, atau infus, bergantung pada jenis ubat dan kanser. Kemoterapi biasanya digunakan untuk rawat kanser yang dah merebak ke seluruh badan, atau untuk kurangkan risiko kanser datang balik lepas pembedahan. Kemoterapi juga boleh buat kucing kita ada side effect macam loya, muntah, rambut gugur, atau kena jangkitan, tapi biasanya tak teruk macam kat manusia.
  • Radioterapi. Ini ialah cara yang guna sinar X atau sinar gamma untuk bunuh sel-sel kanser, atau halang kanser tumbuh atau merebak. Radioterapi boleh diberi dari luar, dengan guna mesin yang hantar sinar ke tempat tumor, atau dari dalam, dengan guna bahan radioaktif yang masuk ke dalam tumor. Radioterapi biasanya digunakan untuk rawat kanser yang tak boleh dibuang dengan pembedahan, atau untuk kurangkan gejala macam sakit atau bengkak. Radioterapi juga boleh buat kucing kita ada side effect macam kulit kering, melecet, atau rambut gugur, tapi biasanya sembuh sendiri.
  • Imunoterapi. Ini ialah cara yang guna sistem imun badan untuk lawan kanser, dengan buat badan kita lebih kuat atau ubah cara badan kita reaksi kat sel-sel kanser. Imunoterapi boleh diberi melalui mulut, suntik, atau infus, bergantung pada jenis ubat dan kanser. Imunoterapi biasanya digunakan untuk rawat kanser yang tak respons kat kemoterapi atau radioterapi, atau untuk tambah kesan rawatan lain. Imunoterapi juga boleh buat kucing kita ada side effect macam demam, menggigil, ruam, atau alahan, tapi biasanya boleh kawal dengan ubat.

Rawatan kanser pada kucing mungkin perlukan gabungan daripada cara-cara yang aku sebut kat atas, bergantung pada keadaan kucing dan nasihat doktor haiwan.

Rawatan kanser pada kucing juga mungkin perlukan duit yang banyak, masa yang lama, dan komitmen yang kuat daripada korang.

So, korang kena buat keputusan yang terbaik untuk kucing korang, dengan fikir pasal kualiti hidup, harapan hidup, dan kehendak kucing korang.

Kesimpulan

Kanser pada kucing ialah satu penyakit yang boleh jejas kucing kita, macam kita jugak.

Kanser pada kucing boleh disebabkan oleh macam-macam faktor, dan boleh rosakkan mana-mana bahagian badan.

Kanser pada kucing juga boleh buat kucing kita rasa tak selesa, dan ganggu kegembiraan kucing kita.

Tapi, kanser pada kucing boleh dielak, dikesan, dan dirawat, dengan bantuan doktor haiwan dan rawatan yang sesuai.

Korang sebagai tuan kucing, kena jaga kucing korang dengan baik, dengan bagi mereka cinta, perhatian, dan rawatan yang mereka perlukan. Semoga artikel ni berguna untuk korang, dan sayang kucing korang, ok.

Team Imuslim

Team Imuslim

Digital Content Writer - Menulis content yang berkaitan dengan kehidupan seorang Muslim.