Perlu ke boikot Israel? – Jom tengok

Israel, negara yang zalim gila kat rakyat Palestin.

Diorang tak hormat hak asasi manusia, undang-undang antarabangsa, dan kedaulatan negara-negara jiran. Diorang pun dapat sokongan gempak dari negara-negara Barat, especially Amerika Syarikat.

Ramai umat Islam yang marah dan benci gila dengan Israel. Diorang boikot produk-produk yang datang dari Israel atau yang support Israel.

Boikot ni nak bagi tekanan ekonomi dan moral kat Israel, dan juga sedar kan pengguna-pengguna Islam pasal tanggungjawab diorang untuk tolong saudara seagama diorang.

Tapi, boikot ni betul ke berkesan? Betul ke perlu? Apa yang kena tahu sebelum kita boikot? Dalam artikel ni, aku nak bagi beberapa point yang penting untuk kita fikir.

Boikot adalah hak pengguna

Korang ada hak untuk pilih produk yang korang nak beli atau guna.

Korang pun ada hak untuk tahu asal-usul, kualiti, dan kesan produk-produk tu. Korang pun boleh guna kuasa pengguna korang untuk cakap pendapat, nilai, dan prinsip korang.

Boikot maksud nya korang tolak produk-produk yang korang rasa tak sesuai dengan kepercayaan, etika, atau moral korang.

Boikot pun boleh jadi protes atau sokongan kat sesuatu isu atau pihak.

Boikot Israel nak lawan kezaliman dan penjajahan Israel kat Palestin, dan juga nak support perjuangan dan hak rakyat Palestin. Boikot ni pun nak tunjuk yang umat Islam bersatu dan solidariti.

Boikot adalah amalan Islam

Boikot juga amalan Islam. Islam ajar kita untuk berlaku adil, berperikemanusiaan, dan tolong orang yang tertindas.

Islam pun ajar kita untuk jauh kan perkara-perkara yang haram, syubhah, atau merosakkan. Islam pun ajar kita untuk berjihad dengan harta, jiwa, dan lidah kita.

Dengan boikot Israel, kita tunjuk yang kita tak setuju dengan tindakan-tindakan yang zalim, biadab, dan langgar hukum Allah dan Rasul-Nya.

Dengan boikot Israel, kita pun tunjuk yang kita sayang dan prihatin dengan nasib rakyat Palestin. Dengan boikot Israel, kita pun tunjuk yang kita berjihad dengan harta kita.

Boikot adalah simbolik dan strategik

Boikot juga simbolik dan strategik. Boikot adalah komunikasi yang sampaikan mesej kat pihak-pihak yang terlibat. Boikot pun adalah taktik yang nak capai matlamat tertentu.

Boikot Israel sampaikan mesej kat Israel yang kita tak mengaku kewujudan dan legitimasi diorang.

Boikot ni pun sampaikan mesej kat negara-negara Barat yang kita tak terima sokongan dan campur tangan diorang. Boikot ni pun sampaikan mesej kat dunia yang kita tak diam dan tak takut.

Boikot ni pun nak bagi tekanan ekonomi, moral, dan politik kat Israel. Boikot ni nak susah kan diorang buat bisnes, nak malu kan diorang kat dunia, dan nak paksa diorang ubah sikap.

Boikot perlu ada pengetahuan dan kesedaran

Boikot bukan lah sesuatu yang boleh kita buat macam tu je atau ikut-ikut. Boikot perlu ada pengetahuan dan kesedaran pasal isu-isu yang berkaitan.

Boikot pun perlu ada usaha-usaha lain yang lebih efektif dan komprehensif.

Boikot Israel perlu ada pengetahuan dan kesedaran pasal sejarah, politik, dan realiti Palestin dan Israel.

Kita kena tahu apa yang jadi kat sana, siapa yang terlibat, apa yang diorang nak, dan apa yang kita boleh buat. Kita kena elak dari terpengaruh dengan propaganda atau fitnah.

Boikot Israel pun perlu ada usaha-usaha lain yang lebih efektif dan komprehensif. Kita kena sedar yang boikot ni bukan lah satu-satunya cara untuk tolong Palestin.

Kita kena buat lebih dari tu. Kita kena doa, derma, bantah, sokong, dan sampaikan kat orang lain pasal isu ni. Kita kena bersatu dengan umat Islam lain yang ada visi dan misi yang sama.

Kita kena jadi contoh yang baik dan kuat sebagai umat Islam.

Kesimpulan

Boikot Israel adalah satu cara yang kita boleh buat untuk tunjuk solidariti dan sokongan kita pada rakyat Palestin.

Tapi, kita kena pasti kan yang kita boikot ni dengan betul, bijak, dan berkesan. Kita kena ada pengetahuan, kesedaran, dan usaha yang lebih daripada boikot.

Kita kena ingat yang kita bukan lah musuh dengan Israel, tapi kita musuh dengan kezaliman dan penjajahan. Kita boikot untuk cinta kat Allah, Rasul, dan umat Islam. Kita boikot untuk cinta kat Palestin.

Team Imuslim

Team Imuslim

Digital Content Writer - Menulis content yang berkaitan dengan kehidupan seorang Muslim.