Punca kemurungan yang ramai tak tahu

Kemurungan ni bukan benda yang boleh dibawa main main. Kemurungan adalah satu penyakit mental yang boleh buat membuatkan hidup korang menjadi huru-hara.

Kemurungan boleh menyerang sesiapa sahaja, tak kira umur, jantina, bangsa, atau status sosial. Kemurungan juga boleh buat korang tak boleh fokus, tak boleh bergaul, tak boleh enjoy. Korang akan rasa moody je sepanjang hari.

Tapi, korang tahu tak apa yang menyebabkan kemurungan? Ramai orang ingat kemurungan ni sebab tekanan hidup semata mata.

Memang betul, benda-benda ni boleh buat korang lebih mudah kemurungan, tapi ada juga punca-punca lain yang mungkin korang tak tahu.

Genetik

Salah satu punca kemurungan yang jarang orang tahu adalah genetik. Maksudnya, kemurungan ni boleh turun-temurun daripada ibu bapa atau ahli keluarga yang lain.

Menurut kajian, ada beberapa gen yang berkaitan dengan kemurungan, macam SLC6A45-HTTLPR, atau MAOA. Gen-gen ni semua ada kaitan dengan serotonin, bahan kimia dalam otak yang boleh mempengaruhi mood, emosi, dan tingkah laku korang.

Kalau korang ada gen-gen ni, korang mungkin lebih sensitif terhadap faktor-faktor luaran yang boleh menimbulkan kemurungan.

Hormon

Punca kemurungan yang lain adalah hormon.

Hormon ni adalah bahan kimia yang mengawal fungsi badan dan otak korang, macam metabolisme, pertumbuhan, reproduksi, dan mood.

Kadang-kadang, hormon korang boleh tak seimbang, dan ini boleh menyebabkan kemurungan.

Contohnya, wanita yang mengalami PMSkehamilanbersalin, atau menopaus mungkin mengalami kemurungan hormon, sebab hormon-hormon macam estrogen dan progesteron berubah-ubah.

Lelaki pun boleh mengalami kemurungan hormon, kalau hormon testosteron korang rendah.

Penyakit fizikal

Penyakit fizikal juga boleh menjadi punca kemurungan. Kalau korang sakit, korang mungkin rasa lemah, sakit, dan susah nak buat aktiviti biasa. Ini boleh buat korang rasa sedih, marah, atau putus asa.

Lagi-lagi kalau korang ada penyakit kronik, macam diabetesjantungkanser, atau artritis. Penyakit-penyakit ni boleh menjejaskan kesihatan, kewangan, dan hubungan korang dengan orang lain.

Selain itu, ada juga penyakit yang boleh menjejaskan otak korang secara langsung, macam AlzheimerParkinson, atau stroke.

Penyakit-penyakit ni boleh mengubah struktur, fungsi, dan kimia otak korang, dan ini boleh menyebabkan kemurungan.

Persekitaran

Persekitaran korang juga boleh mempengaruhi kemurungan korang.

Kalau korang hidup dalam suasana yang negatif, macam keganasanpenderaandiskriminasi, atau kemiskinan, korang mungkin rasa tertekan, takut, atau terpinggir.

Ini boleh menurunkan harga diri, keyakinan, dan harapan korang. Kalau korang tak ada sokongan daripada keluarga, kawan, atau masyarakat, korang mungkin rasa kesunyian, terasing, atau tidak dihargai.

Ini boleh menambah perasaan sedih, kosong, atau tidak bererti korang.

Cara hidup

Cara hidup korang juga boleh jadi punca kemurungan.

Kalau korang tak jaga kesihatan korang, macam tidak bersenamtidak makan seimbangtidak cukup tidur, atau mengambil dadah, korang mungkin rasa letih, sakit, atau tidak sihat. Ini boleh menjejaskan mood, emosi, dan otak korang.

Kalau korang tak ada aktiviti yang memberi korang kepuasan, macam hobikerjabelajar, atau sukarela, korang mungkin rasa bosan, tidak berdaya, atau tidak berjaya. Ini boleh menurunkan motivasi, minat, dan tujuan korang.

Cara berfikir

Cara berfikir korang juga boleh jadi punca kemurungan.

Kalau korang selalu berfikir negatif, macam pesimismengkritik diribersalah, atau berputus asa, korang mungkin akan rasa tidak bahagia, tidak berharga, atau tidak berharap.

Ini boleh merosakkan pandangan, sikap, dan keyakinan korang. Kalau korang selalu berfikir tidak rasional, macam melatahmenyamaratakanmenyalahkan, atau menyangkal, korang mungkin rasa tidak logik, tidak adil, atau tidak realistik.

So yes, cara korang berfikir pun boleh menjadi punca kemurungan.

Personaliti

Personaliti korang sendiri pun boleh menjadi punca kemurungan. Personaliti ni adalah ciri-ciri yang menentukan cara korang berfikir, berperasaan, dan bertindak.

Ada beberapa jenis personaliti yang boleh meningkatkan risiko terkena kemurungan, macam neurotikintrovertperfeksionis, atau dependen. Personaliti-personaliti ni boleh buat korang lebih mudah rasa cemas, takut, marah, atau sedih tanpa sebab yang jelas.

Personaliti-personaliti ni juga boleh buat korang lebih sukar untuk beradaptasi, berubah, atau menghadapi ujian dalam hidup.

Kematian orang yang tersayang

Ini paling common. Punca kemurungan yang lain adalah kerana kematian orang yang tersayang.

Kalau korang kehilangan seseorang yang korang sayang, macam keluargapasangankawan, atau haiwan kesayangan, korang mungkin rasa sedih, marah, bersalah, atau tidak percaya.

Ini adalah reaksi normal yang dipanggil duka. Tapi, kadang-kadang, duka korang boleh berlarutan dan bertukar menjadi kemurungan. Ini dipanggil duka patologi.

Kalau korang mengalami duka patologi, korang mungkin rasa tidak boleh terima kematian orang yang tersayang, tidak boleh melupakan kenangan dengan mereka, tidak boleh melanjutkan hidup, atau tidak boleh merasai kebahagiaan.

Terlalu banyak dikecewakan

Yes, terlalu banyak dikecewakan boleh menjadi punca kemurungan.

Kalau korang selalu hadap dengan kegagalan, penolakan, pengkhianatan, atau penghinaan, korang mungkin akan rasa tidak berdaya, tidak lagi dihormati, atau tidak dicintai. Ini boleh menurunkan harga diri, keyakinan, dan harapan korang.

Bila korang terlalu banyak dikecewakan, korang mungkin rasa tidak ada guna untuk berusaha, tidak ada peluang untuk berubah, tidak ada tempat untuk berlindung, atau tidak ada orang untuk dipercayai.

Photo by Stormseeker on Unsplash

Hari-hari mengadap benda yang sama

Punca kemurungan yang lain adalah hari-hari mengadap benda yang sama.

Kalau korang selalu buat aktiviti yang sama, macam kerjabelajarmasak, atau kemas rumah, korang mungkin rasa bosan, jemu, atau tidak bermakna.

Ini boleh menurunkan motivasi, minat, dan tujuan korang. Kalau korang hari hari mengadap benda yang sama, korang mungkin rasa tidak ada cabaran, tidak ada variasi, tidak ada pencapaian, atau tidak ada kepuasan.

Faktor ubat-ubatan

Punca kemurungan yang lain adalah keranan ubat-ubatan.

Kalau korang mengambil ubat-ubatan tertentu, macam antibiotiksteroidkontraseptif, atau antihistamin, korang mungkin rasa letih, lesu, atau tidak sihat. Ini boleh menjejaskan mood, emosi, dan otak korang.

Kalau korang mengambil ubat-ubatan ni, korang mungkin rasa tidak ada tenaga, tidak ada semangat, tidak ada mood, atau tidak ada kesihatan.

Kerana sakit

Punca kemurungan yang lain adalah kerana sakit. Ini antara yang common la ni.

Kalau korang sakit, korang mungkin rasa lemah, sakit, dan susah nak buat aktiviti biasa. Ini boleh buat korang rasa sedih, marah, atau putus asa.

Lagi-lagi kalau korang ada penyakit kronik, macam diabetesjantungkanser, atau artritis. Penyakit-penyakit ni boleh menjejaskan kesihatan, kewangan, dan hubungan korang.

Selain itu, ada juga penyakit yang boleh menjejaskan otak korang secara langsung, macam AlzheimerParkinson, atau stroke.

Penyakit-penyakit ni boleh mengubah struktur, fungsi, dan kimia otak korang, dan benda ni boleh menyebabkan korang alami kemurungan.

Kehilangan nikmat yang penting

Punca kemurungan yang lain adalah kehilangan nikmat yang penting.

Kalau korang kehilangan sesuatu yang penting untuk korang, macam kakimatapendengaran, atau suara, korang mungkin rasa tidak lengkap, tidak normal, tidak berfungsi, atau tidak berguna.

Ini boleh menurunkan harga diri, keyakinan, dan harapan korang. Kalau korang kehilangan nikmat yang penting, korang mungkin rasa tidak ada kebebasan, tidak ada keindahan, tidak ada komunikasi, atau tidak ada ekspresi.

Photo by Gabriel on Unsplash

Apa yang korang boleh buat?

Sekarang, korang dah tahu apa yang boleh menyebabkan kemurungan. Tapi, jangan risau, kemurungan ni boleh diatasi.

Ada banyak cara yang korang boleh buat untuk mengurangkan kemurungan, macam:

  • Minta bantuan dari pakar. Kalau korang rasa kemurungan korang dah teruk, jangan malu atau segan untuk minta bantuan daripada pakar, macam doktor, kaunselor, atau psikolog. Mereka boleh bantu korang dengan ubat, terapi, atau kaunseling.
  • Minta support sosial. Kalau korang rasa kemurungan korang dah mengganggu hidup korang, jangan pendam atau sorok dari orang lain. Minta sokongan daripada keluarga, kawan, atau masyarakat. Mereka boleh bantu korang dengan nasihat, semangat, atau teman.
  • Ubah cara hidup. Kalau korang rasa kemurungan korang dah menjejaskan kesihatan korang, jangan biarkan ia berterusan. Ubah cara hidup korang dengan bersenam, makan seimbang, cukup tidur, dan elak dadah. Ini boleh bantu korang dengan tenaga, kesihatan, dan mood.
  • Ubah cara berfikir. Kalau korang rasa kemurungan korang dah menjejaskan minda korang, jangan ikut sahaja apa yang korang fikir. Ubah cara berfikir korang dengan berfikir positif, menghargai diri, memaafkan, dan berharap. Ini boleh bantu korang dengan kebahagiaan, harga diri, dan harapan.
  • Ubah personaliti. Kalau korang rasa personaliti korang dah menjejaskan personaliti korang, jangan rasa terikat atau terhad. Ubah personaliti korang dengan belajar daripada orang lain, mencuba perkara baru, menghadapi masalah, dan menerima diri. Ini boleh bantu korang dengan kepelbagaian, pengalaman, kekuatan, dan penerimaan.

Kemurungan ni bukan sesuatu yang korang perlu malu atau takut.

Kemurungan ni adalah satu cabaran yang korang boleh hadapi dan atasi. Ingat, korang tidak sendirian, dan korang boleh dapat bantuan dan sokongan.

Jangan biarkan kemurungan mengawal hidup korang. Korang boleh lawan kemurungan, dan korang boleh bahagia. 💪

Kesimpulan

Kemurungan adalah satu penyakit mental yang boleh menyebabkan korang rasa sedih, murung, dan tidak bersemangat.

Kemurungan boleh disebabkan oleh pelbagai faktor, macam genetik, hormon, penyakit fizikal, persekitaran, cara hidup, cara berfikir, personaliti, kematian orang yang tersayang, terlalu banyak dikecewakan, hari-hari mengadap benda yang sama, faktor ubat-ubatan, kerana sakit, dan kehilangan nikmat yang penting.

Kemurungan boleh mengganggu rutin harian, hubungan sosial, dan kualiti hidup korang.

Tapi, jangan putus asa, kemurungan boleh diatasi. Korang boleh minta bantuan profesional, minta sokongan sosial, ubah cara hidup, ubah cara berfikir, dan ubah personaliti korang.

Korang boleh buat benda-benda yang korang suka, yang korang pandai, yang korang berminat. Korang boleh belajar, berkembang, dan berjaya.

Kemurungan ni bukan penghalang, tapi peluang.

Peluang untuk korang kenal diri korang, peluang untuk korang ubah diri korang, peluang untuk korang cipta diri korang. Kemurungan ni bukan akhir, tapi permulaan.

Permulaan untuk korang bahagia, permulaan untuk korang bersyukur, permulaan untuk korang bermakna. 💖

Team Imuslim

Team Imuslim

Digital Content Writer - Menulis content yang berkaitan dengan kehidupan seorang Muslim.