15 makanan yang baik untuk jantung

Jantung tu organ penting dalam badan korang, jadi korang kena jaga dia elok-elok.

Kalau jantung sihat, korang pun sihat.

Kalau jantung tak sihat, korang pun tak sihat. So, apa yang korang boleh makan untuk menjaga jantung korang?

Jom, tengok.

1. Minyak zaitun

Minyak zaitun tu minyak yang diperbuat daripada buah zaitun.

Minyak zaitun ni kaya dengan lemak tak tepu tunggal, yang boleh mengurangkan tahap kolesterol jahat dalam darah.

Kolesterol jahat ni boleh menyumbat saluran darah dan menyebabkan penyakit jantung.

Minyak zaitun juga mengandungi antioksidan yang boleh melindungi sel-sel darah dari kerosakan. Korang boleh guna minyak zaitun untuk masak, salad, atau sapu roti.

2. Ikan berlemak

Ikan berlemak tu ikan yang mengandungi lemak omega-3, yang boleh membantu mengawal tekanan darah, mengurangkan keradangan, dan mencegah penggumpalan darah.

Ikan berlemak yang baik untuk jantung termasuklah salmon, tuna, sardin, mackerel, dan herring. Korang boleh makan ikan berlemak sekurang-kurangnya dua kali seminggu, sama ada bakar, rebus, atau kukus.

3. Kacang-kacangan

Kacang tu makanan yang penuh dengan protein, serat, vitamin, mineral, dan lemak sihat. Kacang juga boleh membantu menurunkan kolesterol, tekanan darah, dan gula darah korang.

Kacang-kacangan yang baik untuk jantung termasuklah kacang soya, kacang merah, kacang hitam, kacang almond, kacang walnut, dan kacang pistachio.

Korang boleh makan kacang ni sebagai snek, campur dalam salad, atau buat sup.

4. Buah-buahan

Buah-buahan tu makanan yang manis dan segar, yang boleh memberi korang tenaga dan vitamin.

Buah-buahan juga mengandungi serat, antioksidan, dan fitokimia, yang boleh melindungi jantung korang dari penyakit.

Buah-buahan yang baik untuk jantung termasuklah epal, oren, strawberi, blueberi, delima, dan pisang. Korang boleh makan buah-buahan sebagai sarapan, pencuci mulut, atau jus.

5. Sayur-sayuran

Sayur-sayuran tu makanan yang hijau dan berwarna-warni, dan boleh beri korang nutrien dan enzim.

Sayur-sayuran juga mengandungi serat, antioksidan, dan nitrat, yang boleh meningkatkan aliran darah dan mengurangkan tekanan darah.

Sayur-sayuran yang baik untuk jantung termasuklah bayam, kubis, brokoli, lobak merah, dan bawang putih. Korang boleh makan sayur-sayuran sebagai lauk, ulam, atau rojak.

6. Biji-bijian

Biji-bijian tu makanan yang mengenyangkan dan mengandungi karbohidrat kompleks.

Biji-bijian juga mengandungi serat, vitamin B, magnesium, dan zat besi, yang boleh membantu mengawal gula darah dan kolesterol.

Biji-bijian yang baik untuk jantung termasuklah beras perang, oat, quinoa, barley, dan roti gandum. Korang boleh makan biji-bijian sebagai nasi, bubur, roti, atau granola.

7. Coklat

Coklat tu makanan yang sedap dan menggembirakan, yang boleh memberi korang endorfin dan serotonin.

Coklat juga mengandungi flavonoid, yang boleh meningkatkan fungsi endotelium dan mengurangkan keradangan.

Coklat yang baik untuk jantung ialah coklat hitam, yang mengandungi sekurang-kurangnya 70% kakao. Korang boleh try makan coklat hitam sebagai snek, pencuci mulut, atau minuman. Lagi pun coklat ni sedap je.

8. Teh hijau

Teh hijau tu minuman yang wangi dan menyegarkan, dalam teh hijau ni ada kafein dan L-theanine.

Juga mengandungi katekin, yang boleh menurunkan tekanan darah, kolesterol, dan trigliserida.

Teh hijau yang baik untuk jantung ialah teh hijau asli, yang tidak dicampur dengan gula atau susu. Korang boleh minum teh hijau sebagai minuman, teh tarik, atau teh ais.

9. Yogurt

Yogurt tu makanan yang masam dan lembut, yang boleh memberi korang kalsium dan probiotik.

Yogurt juga mengandungi protein, potasium, dan fosforus, yang boleh membantu mengimbangi natrium dan mengurangkan tekanan darah.

Yogurt memang baik untuk jantung ialah yogurt rendah lemak, yang tak mengandungi gula tambahan atau perasa buatan.

Korang boleh makan yogurt sebagai sarapan, pencuci mulut, atau sos. Boleh je buat sebagai makanan ringan bila nak tengok movie.

10. Tomato

Tomato tu makanan yang merah dan berair, yang boleh memberi korang likopen dan vitamin C.

Tomato mengandungi kalium, folat, dan vitamin K, yang boleh membantu mengawal tekanan darah dan mencegah penggumpalan darah.

Tomatoes yang baik untuk jantung ialah tomatoes segar, yang tidak diproses atau dikonservakan. Korang boleh makan tomatoes sebagai salad, sup, atau sos.

11. Avokado

Avokado tu makanan yang hijau dan lemak, yang boleh memberi korang lemak tak tepu tunggal dan vitamin E.

Avokado juga mengandungi serat, folat, dan kalium, yang boleh membantu menurunkan kolesterol, tekanan darah, dan keradangan.

Avokado yang baik untuk jantung ialah avokado matang, yang tidak dicampur dengan garam atau gula. Try makan.

12. Kismis

Kismis tu makanan yang hitam dan manis, yang boleh memberi korang antioksidan dan zat besi.

Kismis juga mengandungi kalium, boron, dan resveratrol, yang boleh membantu mengembangkan saluran darah dan mengurangkan tekanan darah.

Kismis yang baik untuk jantung ialah kismis kering, yang tidak dicampur dengan gula atau minyak. Korang boleh makan kismis sebagai snek, campur dalam sereal, atau masak dalam nasi.

13. Tempe

Tempe tu makanan yang putih dan keras, yang boleh memberi korang protein dan probiotik.

Tempe juga mengandungi serat, kalsium, dan isoflavon, yang boleh membantu menurunkan kolesterol, tekanan darah, dan keradangan.

Tempe yang baik untuk jantung ialah tempe fermentasi, yang tidak digoreng atau dibakar. Korang boleh makan tempe sebagai lauk, sambal, atau rendang.

16. Biji labu

Biji labu tu makanan yang hijau dan rangup, yang boleh memberi korang protein dan magnesium.

Biji labu juga mengandungi lemak tak tepu tunggal, fitosterol, dan arginin, yang boleh membantu menurunkan kolesterol, tekanan darah, dan keradangan.

Biji labu yang baik untuk jantung ialah biji labu kering, yang tidak digoreng atau digula. Korang boleh makan biji labu sebagai snek, tabur dalam salad, atau buat pesto.

17. Buah tin

Buah tin tu makanan yang ungu dan lembut, yang boleh memberi korang serat dan kalium.

Buah tin juga mengandungi polifenol, antosianin, dan kuarsetin, yang boleh membantu melindungi sel-sel darah dari oksidasi dan keradangan.

Buah tin yang baik untuk jantung ialah buah tin segar, yang tidak diproses atau dikeringkan. Korang boleh makan buah tin sebagai buah, pencuci mulut, atau selai.

18. Kefir

Kefir tu minuman yang masam dan berbuih, yang boleh memberi korang probiotik dan kalsium.

Kefir juga mengandungi protein, vitamin B12, dan riboflavin, yang boleh membantu mengawal gula darah dan kolesterol.

Kefir yang baik untuk jantung ialah kefir rendah lemak, yang tidak dicampur dengan gula atau perasa buatan. Korang boleh minum kefir sebagai minuman, campur dalam smoothie, atau buat lassi.

19. Kunyit

Kunyit tu rempah yang kuning dan berbau, yang boleh memberi korang kurkumin dan vitamin C.

Kunyit juga mengandungi antioksidan, anti-radang, dan anti-platelet, yang boleh membantu mengurangkan keradangan, penggumpalan darah, dan kerosakan endotelium.

Kunyit yang baik untuk jantung ialah kunyit segar, yang tidak diproses atau dikapsul. Korang boleh guna kunyit untuk masak, minum, atau buat masker.

Team Imuslim

Team Imuslim

Digital Content Writer - Menulis content yang berkaitan dengan kehidupan seorang Muslim.