12 makanan yang tahan lama – Penting untuk tahu

1. Kurma

Kurma ni memang best, buah dia manis-manis, lembut-lembut, penuh dengan gula, serat, vitamin, dan mineral.

Kurma ni boleh simpan lama gila, sebab dia tak banyak air, susah nak kena serang dengan bakteria atau kulat.

Kalau nak simpan kurma, letak je dalam bekas yang kering dan rapat, boleh tahan sampai bertahun-tahun. Kurma ni sedap dimakan begitu sahaja, atau boleh buat kuih, minuman, atau masak dengan nasi.

Kurma ni bagus untuk tenaga, kesihatan, dan pencernaan.

makanan yang tahan lama - Penting untuk tahu

2. Kismis

Kismis ni sebenarnya anggur kering, yang dijemur atau dikeringkan dengan cara lain.

Kismis ni pun boleh simpan lama, sebab dia pun tak banyak air, dan ada bahan pengawet semula jadi yang boleh halang bakteria atau kulat.

Kismis ni boleh letak dalam bekas yang rapat, atau dalam peti sejuk kalau nak lagi tahan lama.

Kismis ni pun sedap dimakan macam tu je, atau boleh campur dengan sereal, roti, kuih, atau buah-buahan lain. Kismis ni baik untuk mata, tulang, dan darah.

3. Madu

Madu ni memang hebat, cecair dia manis-manis, pekat-pekat, penuh dengan antioksidan, enzim, dan nutrien.

Madu ni boleh simpan lama sangat, sebab dia ada sifat antibakteria dan antikulat yang kuat. Madu ni tak perlu letak dalam peti sejuk, cukup letak dalam botol yang bersih dan kering, pastikan tutup rapat.

Madu ni boleh dimakan macam tu je, atau boleh bancuh dengan air, teh, susu, atau jus. Madu ni bagus untuk imun, kulit, dan tekak.

4. Garam

Garam ni memang asas, bahan dia asin-asin, halus-halus, penuh dengan natrium, klorida, dan yodium.

Garam ni boleh simpan lama sangat, sebab dia tak ada air, dan boleh bunuh bakteria atau kulat. Garam ni tak perlu letak dalam peti sejuk, cukup letak dalam bekas yang kering dan rapat, elakkan dari lembab.

Garam ni boleh digunakan untuk masak, goreng, atau bakar. Garam ni bagus untuk rasa, pengawet, dan elektrolit.

5. Beras

Beras ni memang klasik, biji dia putih-putih, keras-keras, penuh dengan karbohidrat, protein, dan vitamin B. Beras ni boleh simpan lama sangat, sebab dia tak ada air, dan tak mudah rosak.

Beras ni tak perlu letak dalam peti sejuk, cukup letak dalam bekas yang kering dan rapat, elakkan dari serangga atau tikus.

Beras ni boleh digunakan untuk masak nasi, bubur, atau pulut. Beras ni bagus untuk tenaga, otak, dan saraf.

6. Kacang

Kacang ni memang pelbagai, biji dia warna-warna, kecil-kecil, penuh dengan protein, lemak, dan serat.

Kacang ni boleh simpan lama sangat, sebab dia tak ada air, dan tak mudah rosak. Kacang ni tak perlu letak dalam peti sejuk, cukup letak dalam bekas yang kering dan rapat, elakkan dari panas atau cahaya.

Kacang ni boleh dimakan macam tu je, atau boleh buat mentega, susu, atau tepung. Kacang ni bagus untuk otot, jantung, dan kolesterol.

makanan yang tahan lama - Penting untuk tahu

7. Coklat

Coklat ni memang sedap, batang dia coklat-coklat, lembik-lembik, penuh dengan kakao, gula, dan lemak.

Coklat ni boleh simpan lama sangat, sebab dia ada bahan pengawet semula jadi yang boleh halang bakteria atau kulat.

Coklat ni tak perlu letak dalam peti sejuk, cukup letak dalam bekas yang kering dan rapat, elakkan dari panas atau cahaya.

Coklat ni boleh dimakan macam tu je, atau boleh buat kek, biskut, atau ais krim. Coklat ni bagus untuk mood, otak, dan antioksidan pada tubuh badan korang.

8. Ikan bilis

Ikan bilis ni memang kecil, ikan dia hitam-hitam, penuh dengan protein, kalsium, dan zink.

Ikan bilis ni boleh disimpan sangat lama, sebab dia kering, dan ada garam yang boleh jadi pengawet.

Ikan bilis ni tak perlu letak dalam peti sejuk, cukup letak dalam bekas yang kering dan rapat, elakkan dari lembab atau serangga. Simple je kan.

Ikan bilis ni boleh digunakan untuk masak sambal, tumis, atau goreng. Ikan bilis ni bagus untuk tulang, gigi, dan mata korang.

9. Jahe

Jahe ni memang pedas, jahe dia kuning-kuning, berbentuk, penuh dengan antioksidan, anti-radang, dan gingerol. Jahe ni boleh simpan lama sangat, sebab dia ada kulit yang boleh lindung dari bakteria atau kulat.

Jahe ni tak perlu letak dalam peti sejuk, cukup letak dalam tempat yang kering dan sejuk, elakkan dari lembab atau cahaya.

Jahe ni boleh digunakan untuk masak sup, teh, atau kuih. Jahe ni bagus untuk pencernaan, tekak, dan demam.

10. Serbuk kari

Serbuk kari ni memang berperisa, serbuk dia kuning-kuning, halus-halus, penuh dengan rempah-rempah, garam, dan bahan pengawet.

Serbuk kari ni boleh simpan lama sangat, sebab dia kering, dan tak mudah rosak. Serbuk kari ni tak perlu letak dalam peti sejuk, cukup letak dalam bekas yang kering dan rapat, elakkan dari panas atau cahaya.

Serbuk kari ni boleh digunakan untuk masak kari, korma, atau masala. Serbuk kari ni bagus untuk rasa, warna, dan aroma.

11. Makanan dalam tin

Makanan dalam tin ni memang praktikal, makanan dia macam-macam, basah-basah, penuh dengan daging, sayur, atau buah.

Makanan dalam tin ni boleh simpan lama sangat, sebab dia ada bahan pengawet yang boleh halang bakteria atau kulat.

Makanan dalam tin ni tak perlu letak dalam peti sejuk, cukup letak dalam tempat yang kering dan sejuk, elakkan dari kemek atau bocor.

Makanan dalam tin ni boleh dimakan macam tu je, atau boleh masak dengan bahan lain. Makanan dalam tin ni bagus untuk protein, vitamin, dan mineral.

12 makanan yang tahan lama - Penting untuk tahu

12. Maggi

Maggi ni memang famous dah, mi dia kuning-kuning, penuh dengan tepung, garam, dan perisa.

Maggi ni boleh simpan lama sangat, sebab dia kering, dan tak mudah rosak. Dah ada bahan pengawet gitu.

Maggi ni tak perlu letak dalam peti sejuk, cukup letak dalam bungkus yang kering dan rapat, elakkan dari lembab atau serangga. Maggi ni boleh digunakan untuk masak sup, goreng, atau rebus.

Maggi ni bagus untuk tenaga, perut, dan selera.

Team Imuslim

Team Imuslim

Digital Content Writer - Menulis content yang berkaitan dengan kehidupan seorang Muslim.