Selalu berdebar bermaksud sakit jantung ke? – Ini yang korang kena tahu

Korang tahu tak apa sebenarnya berdebar-debar ni? Dan adakah berdebar-debar ni bermaksud korang ada sakit jantung? Jom, explore sama-sama.

Berdebar-debar tu apa sebenarnya?

Berdebar-debar ni sebenarnya adalah rasa denyutan jantung korang yang lebih kuat atau lebih laju dari biasa. Biasanya, denyutan jantung normal untuk orang dewasa adalah antara 60 hingga 100 kali seminit.

Tapi, bila korang berdebar-debar, denyutan jantung korang boleh naik sampai 150 kali seminit atau lebih. Wow, macam nak tercabut jantung kan?

Apa yang menyebabkan berdebar-debar?

Berdebar-debar ni boleh disebabkan oleh pelbagai faktor, antaranya:

  • Emosi, seperti marah, takut, gembira, atau sedih. Contohnya, bila korang tengok wayang seram, mesti jantung korang berdegup-degup, kan?
  • Aktiviti fizikal, seperti bersenam, berlari, atau menaiki tangga. Bila korang aktif, jantung korang pun kena kerja keras untuk bekalkan oksigen ke seluruh badan.
  • Kafein, seperti dalam kopi, teh, atau minuman berkarbonat. Kafein ni boleh merangsang sistem saraf korang dan buat jantung korang berdenyut lebih laju.
  • Rokok, alkohol, atau dadah. Benda-benda ni semua tak elok untuk kesihatan jantung korang, sebab boleh menyempitkan salur darah dan meningkatkan tekanan darah.
  • Ubat-ubatan, seperti dekongestan, antihistamin, atau antibiotik. Ubat-ubatan ni kadang-kadang boleh menyebabkan kesan sampingan yang mempengaruhi jantung korang, jadi pastikan korang ikut arahan doktor bila ambil ubat-ubatan ni.
  • Gangguan hormon, seperti tiroid, menopaus, atau haid. Hormon ni memainkan peranan penting dalam mengawal metabolisme dan fungsi jantung korang, jadi bila hormon ni tak seimbang, jantung korang pun boleh terganggu.
  • Penyakit jantung, seperti aritmia, jantung koroner, atau gagal jantung. Ini adalah sebab yang paling serius, sebab bermakna jantung korang ada masalah yang boleh membahayakan nyawa korang.

Bila berdebar-debar ni bahaya?

Walaupun berdebar-debar ni biasanya tak berbahaya, tapi ada beberapa situasi yang korang perlu berhati-hati, seperti:

  • Bila berdebar-debar ni berlaku secara tiba-tiba, tanpa sebab yang jelas, dan berterusan untuk beberapa minit atau jam. Ini mungkin menunjukkan korang ada aritmia, iaitu keadaan di mana jantung korang berdenyut tidak sekata atau tidak normal.
  • Bila berdebar-debar ni disertai dengan gejala lain, seperti sesak nafas, sakit dada, pusing, pengsan, atau peluh sejuk. Ini mungkin menunjukkan korang ada jantung koroner, iaitu keadaan di mana salur darah ke jantung korang tersumbat oleh plak atau bekuan darah.
  • Bila berdebar-debar ni mengganggu aktiviti harian korang, seperti tidur, bekerja, atau bersosial. Ini mungkin menunjukkan korang ada gagal jantung, iaitu keadaan di mana jantung korang tidak dapat mengepam darah dengan cukup baik.

Dalam kes-kes ni, korang patut jumpa doktor secepat mungkin, sebab berdebar-debar ni mungkin menunjukkan korang ada masalah jantung yang serius, yang boleh menyebabkan komplikasi seperti serangan jantung, strok, atau kematian.

Apa yang korang boleh buat untuk mengelakkan berdebar-debar?

Berdebar-debar ni boleh dielakkan dengan beberapa cara, antaranya:

  • Jaga emosi korang, cuba relax dan tenangkan diri bila rasa tertekan atau cemas. Korang boleh buat aktiviti yang korang suka, seperti dengar muzik, baca buku, atau main game.
  • Kurangkan pengambilan kafein, rokok, alkohol, atau dadah. Benda-benda ni semua tak baik untuk jantung korang, jadi cuba kurangkan atau elakkan sama sekali.
  • Ikut arahan doktor bila ambil ubat-ubatan, jangan overdos atau skip. Ubat-ubatan ni ada dos yang sesuai untuk korang, jadi jangan main-main dengan ubat-ubatan ni.
  • Buat pemeriksaan kesihatan secara berkala, terutama jika korang ada penyakit kronik atau riwayat keluarga dengan masalah jantung. Pemeriksaan kesihatan ni penting untuk mengesan awal sebarang masalah jantung yang korang mungkin ada, dan dapatkan rawatan yang sesuai.
  • Amalkan gaya hidup sihat, seperti bersenam secara sederhana, makan makanan seimbang, dan tidur cukup. Gaya hidup sihat ni boleh membantu korang menjaga kesihatan jantung korang, dan mengurangkan risiko berdebar-debar.

Kesimpulan

Berdebar-debar ni bukan semestinya bermaksud korang ada sakit jantung, tapi korang kena tahu apa yang menyebabkan berdebar-debar ni dan bila berdebar-debar ni bahaya.

Jangan ambil mudah, jaga kesihatan jantung korang, dan jumpa doktor jika perlu. Stay healthy, guys!

Team Imuslim

Team Imuslim

Digital Content Writer - Menulis content yang berkaitan dengan kehidupan seorang Muslim.