Punca darah tinggi – Jangan ambil ringan!

Darah tinggi, atau nama saintifiknya hipertensi, merupakan salah satu masalah kesihatan yang sering kali di war warkan, tapi ramai antara kita yang ambil mudah tentang penyakit ni sebab tak nampak.

Kesedaran tentang darah tinggi & apa yang menyumbang kepada peningkatan tekanan darah ni penting, supaya korang boleh ambil langkah pencegahan. Mencegah itukan lebih baik dari merawat. Jangan sampai dah terkena kesannya, menyesal tak sudah.

Punca darah tinggi yang ramai tak tahu - Doktor check tekanan darah
Photo by Imuslim.co
Tentang Content

Makanan proses: Senyap tapi bahaya

Bergantung pada makanan segera

Kehidupan yang sibuk membuatkan korang bergantung pada makanan segera. Makanan ini selalunya penuh dengan natrium, pengawet, dan bahan kimia yang tidak baik untuk tekanan darah. Untuk jangka masa panjang boleh menyebabkan tekanan darah jadi tak stabil.

Makanan dalam tin dan paket

Mie segera: Kenikmatan sekejap, masalah jangka panjang

Gemar makan maggi?

Maggi dan mie segera jenis lain sangat popular di Malaysia sebagai makanan ringkas dan sedap. Namun, tingginya kandungan natrium dan lemak trans dalam mie segera boleh meningkatkan risiko darah tinggi. Buah pinggang pun boleh merosot!

Cara memasak yang tak sihat

Selain kandungan mie itu sendiri, cara memasak dengan tambahan bahan seperti telur goreng atau daging yang digoreng boleh menambahkan kandungan kalori dan lemak tepu, memperburuk keadaan.

Minuman Manis: Manis di mulut, bitter untuk jantung

Soda dan minuman berkabonat

Minuman manis yang berkarbonat penuh dengan gula dan kalori kosong. Pengambilan berlebihan boleh menyebabkan obesiti, yang merupakan faktor utama untuk hipertensi.

Pilihan minuman sehari-hari

Bukan hanya soda, tetapi juga teh manis dan kopi yang ditambah dengan gula atau krim adalah sumber tersembunyi gula yang boleh memberi tekanan tambahan pada jantung korang.

Alkohol: Teman yang menipu

Kesannya yang tidak langsung

Walaupun dalam jumlah sederhana, alkohol boleh menyebabkan peningkatan tekanan darah. Pengambilan berlebihan lebih buruk, merosakkan arteri dan meningkatkan risiko darah tinggi. Sayangi lah kesihatan korang. 

Snack tinggi garam

Kerepek dan snack

Snack yang garing memang sedap dimakan sambil lepak, tapi snack seperti kerepek kentang, pretzels, dan biskut garam mengandungi tahap natrium yang tinggi.

Pemilihan snack yang lebih sihat

Gantikan dengan alternatif yang lebih sihat seperti kacang tanpa garam, buah segar, atau yogurt tanpa lemak. Ini akan membantu mengurangkan pengambilan garam korang.

Rokok: Musuh senyap tekanan darah

Kesan nikotin pada arteri

Rokok mempunyai nikotin yang mengecutkan arteri, memaksa jantung korang bekerja lebih keras dan meningkatkan tekanan darah. Bukan hanya perokok aktif, perokok pasif juga terdedah kepada risiko yang sama.

Cabaran berhenti merokok

Memang cabar untuk berhenti merokok, tapi ia adalah langkah terbaik untuk kesihatan jantung dan tekanan darah korang. Banyak sumber bantuan yang tersedia, dari gantian nikotin hingga program berhenti merokok.

Stress: Penyumbang senyap darah tinggi

Kehidupan seharian yang penuh tekanan

Stress dalam kehidupan seharian boleh membawa kepada hipertensi kerana tubuh melepaskan hormon yang menyebabkan arteri mengecil dan jantung berdegup lebih kencang.

Pentingnya Pengurusan Stress

Amalkan teknik pengurusan stress seperti meditasi, yoga, atau teknik pernafasan dalam. Mencari hobi atau aktiviti yang menenangkan juga boleh membantu mengurangi tekanan dalam hidup korang.

Kekurangan tidur: Lebih dari sekadar letih

Pentingnya rehat yang cukup

Tidur bukan saja untuk rehat, tapi juga untuk membolehkan tubuh korang membaik pulih. Kekurangan tidur boleh menyebabkan tekanan darah tinggi kerana tubuh tidak mendapat rehat yang cukup untuk menyelaraskan fungsi jantung dan arteri.

Waktu tidur yang berkualiti

Pastikan korang mendapat 7-9 jam tidur yang berkualiti setiap malam. Elakkan penggunaan gajet sebelum tidur dan ciptakan suasana yang kondusif untuk tidur nyenyak.

Punca darah tinggi - Doktor melakukan pemeriksaan pada pesakit.
Photo by Imuslim.co

Kekurangan aktiviti fizikal: Diam bukan penyelesaian

Kesan duduk berpanjangan

Gaya hidup yang kurang aktiviti fizikal boleh meningkatkan risiko darah tinggi. Aktiviti seperti berjalan kaki, berlari, atau berenang membantu menjaga jantung korang dalam keadaan baik dan tekanan darah terkawal.

Mencari masa untuk bergerak

Korang mungkin rasa susah untuk luangkan masa untuk bersenam, tapi sebenarnya banyak cara untuk masukkan aktiviti fizikal dalam rutin harian, seperti menggunakan tangga gantian lif atau berjalan kaki semasa rehat makan tengah hari.

Diet tidak seimbang: Penyumbang utama tekanan darah tinggi

Kekurangan nutrisi seimbang

Diet yang kekurangan buah-buahan, sayur-sayuran, dan kalsium boleh menyebabkan darah tinggi. Pastikan korang makan pelbagai jenis makanan untuk mendapatkan semua nutrisi yang diperlukan.

Berlebihan dalam makanan tertentu

Makan berlebihan, terutama makanan yang tinggi lemak tepu, kolesterol, dan gula juga boleh meningkatkan risiko darah tinggi. Moderasi adalah kunci untuk diet seimbang.

Anxiety: Pengaruh tersembunyi pada tekanan darah

Pengaruh kecemasan terhadap jantung

Anxiety atau kecemasan boleh menyebabkan peningkatan sementara dalam tekanan darah. Apabila korang berasa cemas, tubuh korang dalam keadaan ‘fight or flight’, yang boleh meningkatkan tekanan darah.

Menguruskan Anxiety

Amalkan teknik pengurusan kecemasan seperti mindfulness, terapi bercakap, atau aktiviti yang dapat menenangkan pikiran seperti berkebun atau melukis. Ini penting untuk mengelakkan kesan jangka panjang pada tekanan darah.

Kegemukan dan obesiti: Bebanan pada jantung

Berat badan berlebihan

Kegemukan atau obesiti meningkatkan beban kerja jantung untuk memompa darah ke seluruh badan, yang boleh menyebabkan tekanan darah tinggi.

Langkah untuk pengurusan berat badan

Fokus kepada diet yang seimbang dan rutin senaman yang konsisten. Berat badan yang sihat bukan hanya mengurangkan risiko hipertensi, tapi juga membawa kepada kesihatan keseluruhan yang lebih baik.

Genetik: Faktor yang tak boleh diubah

Warisan keluarga

Jika ada sejarah keluarga menghidap tekanan darah tinggi, korang mungkin memiliki risiko yang lebih tinggi. Berbincanglah dengan doktor tentang pemeriksaan kesihatan secara berkala.

Senarai Makanan yang Perlu Dikurangkan atau Dielakkan

Makanan yang kita makan setiap hari tanpa sedar boleh jadi punca utama naiknya tekanan darah. Jadi, biar aku senaraikan dengan jelas dan terperinci makanan-makanan yang biasa kita jumpa yang sebenarnya boleh membebankan jantung korang.

Garam dan makanan berkodium tinggi

  • Maggi dan Mi segera lain: Siapa yang tak suka mi segera, kan? Tapi, mi-mi ni tinggi garam, jadi cuba kurangkan.
  • Snek bergaram: Macam keropok dan kerepek, walaupun sedap, tapi garam dia tinggi.
  • Sos dan perasa: Sos soya, kicap, dan sos tomato, semua ni tambah rasa dan tambah garam jugak.
  • Makanan dalam tin dan segera: Ayam tin, sardin, dan juga sup yang pre-packaged biasanya loaded dengan sodium.

Lemak tidak sihat

  • Fast Food: Burger, fries, ayam goreng, dan lain-lain yang kita suka tu biasanya tinggi lemak tepu.
  • Makanan yang Digoreng: Gorengan memang susah untuk ditolak, tapi lemak trans yang ada dalam minyak yang digunakan boleh naikkan tekanan darah.
  • Produk Tenusu Penuh Lemak: Susu penuh krim dan keju penuh lemak pun kena hadkan.

Makanan dan minuman bergula

  • Minuman manis: Air bergas, minuman berperisa buah, dan teh manis — semua ni tinggi gula.
  • Kuih-muih dan manisan: Kek, biskut, coklat, dan manisan ni bukan saja tinggi gula, tapi kadang-kala tinggi lemak tepu juga.

Makanan berkarbohidrat tinggi yang diproses

  • Roti Putih dan pasta: Karbohidrat halus ni boleh menyebabkan spike dalam gula darah yang juga boleh affect tekanan darah.
  • Nasi Putih: Cuba tukar kepada nasi perang yang lebih sihat dan kaya serat.

Alkohol

  • Minuman Beralkohol: Terlalu banyak alkohol boleh buat tekanan darah korang naik, jadi minumlah dengan sederhana.

Kafein

  • Kopi dan Minuman Berkafein: Bagi sesetengah orang, kafein boleh tingkatkan tekanan darah, jadi monitor kesan kafein pada badan korang.

Kesimpulan

Hipertensi adalah penyakit yang kompleks dengan banyak faktor penyumbang. 

Dengan mengintegrasikan perubahan gaya hidup yang sihat, korang boleh mengurangkan risiko darah tinggi dan memelihara kesihatan jantung jangka panjang. 

Perkara penting ialah keberterusan – lakukan perubahan kecil secara berterusan dan jangan lupa untuk mendapatkan sokongan dari keluarga, rakan, dan profesional kesihatan.

Team Imuslim

Team Imuslim

Digital Content Writer - Menulis content yang berkaitan dengan kehidupan seorang Muslim.