Cerai: Jenis talak yang korang perlu tahu

Apa itu talak?

Hukum talak

  • Wajib: Kalau perbalahan suami isteri tak dapat diselesaikan, atau apabila pihak kadi rasa talak adalah pilihan terbaik.
  • Haram: Kalau menceraikan isteri ketika dia haid atau nifas, atau kalau tujuan talak tu untuk halang isteri dari dapat harta pusaka.
  • Sunat: Kalau suami tak mampu tanggung nafkah isteri, atau isteri tak jaga maruah diri.
  • Makruh: Kalau suami talak isteri yang baik, berakhlak mulia dan berpengetahuan agama.
  • Harus: Kalau suami dah takde keinginan atau isteri belum haid atau dah menopause​

Rukun talak

  1. Sighah (Lafaz Talak): Ni adalah ucapan atau lafaz talak yang diucapkan oleh suami. Kena jelas dan tepat.
  2. Mahal (Orang yang Ditalak atau Isteri): Ni merujuk pada isteri yang menjadi subjek dalam proses talak.
  3. Wilayah (Kekuasaan): Ini berkaitan dengan kuasa atau kekuasaan yang ada pada suami untuk menjatuhkan talak.
  4. Qasad (Niat): Ni penting, sebab tanpa niat, talak tak sah. Maksudnya, suami mesti ada niat yang jelas untuk menalak.
  5. Mutallaq (Pentalak): Ini merujuk kepada suami yang melafazkan talak.

Contoh lafaz talak

  • Talak sarih: Lafaz jelas seperti “Saya talak awak” atau “Saya ceraikan awak”.
  • Talak kinayah: Lafaz sindiran macam “Pergilah awak ke rumah mak awak” tapi perlu ada niat talak dari suami​

Jenis talak

  • Talak raj’i: Suami talak isteri dengan talak satu atau dua, boleh rujuk dalam idah.
  • Talak bain: Suami talak isteri dengan talak tiga, tak boleh rujuk kecuali lepas isteri kahwin orang lain dan diceraikan.
  • Talak sunni: Talak pada isteri yang masih suci dan belum disetubuhi dalam tempoh suci.
  • Talak bid’i: Talak pada isteri ketika dia haid atau disetubuhi dalam keadaan suci.
  • Talak taklik: Talak bersyarat, contohnya “Jika awak keluar rumah tanpa izin saya, jatuhlah talak satu

Kesimpulan: Talak adalah halal tapi dibenci Allah

Dalam Islam, talak ni jadi pilihan terakhir bila semua usaha untuk baiki rumah tangga tak jadi.

Maksudnya, sebelum sampai ke keputusan nak talak, pasangan kena betul-betul usaha dan cuba selesaikan masalah. Semua ni kena ikut cara yang betul dan adil, ikut syarat-syarat yang Islam tetapkan.

So, intinya, walaupun talak tu dibolehkan, tapi sebenarnya ia bukan pilihan yang Allah suka. Kita sebagai umat Islam kena ingat pentingnya sabar, komunikasi baik, dan paham antara satu sama lain dalam perkahwinan.

Cuba elakkan talak sebanyak yang boleh. Ini cara kita tunjuk hormat pada ikatan perkahwinan dan juga pada ajaran Allah SWT.

Remember, dalam setiap perkara, kena ada usaha dan fikir panjang sebelum buat keputusan, especially bab macam ni.

Team Imuslim

Team Imuslim

Digital Content Writer - Menulis content yang berkaitan dengan kehidupan seorang Muslim.