15 makanan yang boleh buat jantung korang rosak

Jantung tu organ yang sangat penting untuk korang, sebab dia pam darah yang bawa oksigen dan nutrien ke seluruh badan korang.

Jadi, korang kena jaga jantung korang dengan baik, kan? Jom tengok apa je makanan yang boleh buat jantung korang bermasalah.

1. Makanan goreng

Siapa yang tak suka makanan goreng? Mesti korang semua suka, kan?

Makanan goreng macam ayam goreng, kentang goreng, pisang goreng, dan macam-macam lagi, memang sedap dan rangup, tapi korang tahu tak, makanan ni ada banyak lemak tepu dan trans yang tak baik untuk jantung korang?

Lemak tepu dan trans ni boleh naikkan kolesterol jahat dalam darah, yang boleh sumbat saluran darah dan naikkan risiko serangan jantung dan strok.

Bukan tu je, makanan goreng-gorengan ni juga ada banyak garam, yang boleh naikkan tekanan darah.

Jadi, cuba elakkan atau kurangkan makanan goreng-gorengan, dan gantikan dengan makanan yang direbus, dikukus, atau dipanggang.

2. Makanan yang diproses

Makanan yang diproses macam sosej, ham, bacon, burger, dan hot dog, juga boleh buat jantung korang rosak.

Makanan ni ada banyak garam, lemak tepu, dan pengawet yang tak sihat. Garam boleh naikkan tekanan darah, lemak tepu boleh naikkan kolesterol jahat, dan pengawet boleh buat badan korang inflamasi.

Semua ni boleh buat jantung korang stress dan bermasalah.

Jadi, try elakkan makanan yang diproses, dan gantikan dengan makanan yang segar dan asli, macam sayur-sayuran, buah-buahan, daging tanpa lemak, dan ikan.

Lagi berkhasiat dan menyelerakan, kan?

3. Gula-gula dan minuman manis

Gula-gula dan minuman manis macam gula-gula, coklat, kek, biskut, ais krim, sirap, minuman ringan, dan jus buah, juga boleh buat jantung korang rosak.

Gula-gula dan minuman manis ni ada banyak gula tambahan, yang boleh naikkan glukosa darah dan menyebabkan diabetes.

Diabetes adalah salah satu faktor risiko utama untuk penyakit jantung.

Gula tambahan pun boleh naikkan berat badan, yang boleh menyebabkan obesiti dan tekanan darah tinggi. Semua ni boleh buat jantung korang bekerja lebih kuat dan berisiko rosak.

Jadi, cuba elakkan atau kurangkan gula-gula dan minuman manis, dan gantikan dengan makanan dan minuman yang kurang manis, macam kurma, madu, air kosong, dan teh hijau. Lagi sihat dan segar, kan?

4. Mentega dan keju

Mentega dan keju memang sedap dan boleh buat makanan korang lebih sedap, tapi tahukah korang bahawa mentega dan keju ni ada banyak lemak tepu dan kolesterol yang tak baik untuk jantung korang?

Lemak tepu dan kolesterol ni boleh naikkan kolesterol jahat dalam darah, yang boleh sumbat saluran darah dan naikkan risiko serangan jantung dan strok.

Bukan tu je, mentega dan keju ni juga ada banyak garam, yang boleh naikkan tekanan darah.

Jadi, cuba elakkan atau kurangkan mentega dan keju, dan gantikan dengan minyak zaitun, minyak kelapa, atau keju rendah lemak. Lagi sihat dan sedap, kan?

5. Daging merah

Daging merah macam daging lembu, kambing, dan rusa, memang sedap dan boleh buat korang kenyang, tapi tahu tak, daging merah ni ada banyak lemak tepu dan kolesterol yang tak baik untuk jantung korang?

Lemak tepu dan kolesterol ni boleh naikkan kolesterol jahat dalam darah, yang boleh sumbat saluran darah dan naikkan risiko serangan jantung dan strok.

Bukan tu je, daging merah ni juga ada banyak zat besi, yang boleh menyebabkan stres oksidatif dan keradangan dalam badan.

So, cuba elakkan atau kurangkan daging merah, dan gantikan dengan daging putih, macam ayam, itik, atau ikan. Lagi sihat dan sedap, kan?

6. Garam

Garam memang penting untuk rasa dan fungsi badan, tapi kena berpada pada lah, sebab garam ni boleh buat jantung korang rosak jika korang ambil terlalu banyak.

Garam ni boleh naikkan tekanan darah, yang boleh menyebabkan hipertensi dan meningkatkan risiko serangan jantung dan strok.

Bukan tu je, garam ni juga boleh menyebabkan badan korang mengekalkan air, yang boleh menyebabkan bengkak dan sesak nafas.

Jadi, cuba kurangkan garam, dan gantikan dengan rempah-rempah, herba, atau jus lemon. Baru korang sihat.

7. Roti putih dan nasi putih

Roti putih dan nasi putih memang boleh buat korang kenyang, tapi korang kena tahu yang roti putih dan nasi putih ni ada banyak karbohidrat halus yang tak baik untuk jantung korang.

Makan dalam jumlah yang sederhana tak ada masalah. Cuma bila makan terlalu banyak, akan beri kesan sampingan pada jantung.

Karbohidrat halus ni boleh naikkan glukosa darah dengan cepat, yang boleh menyebabkan diabetes. Diabetes adalah salah satu faktor risiko utama untuk penyakit jantung.

Karbohidrat halus juga boleh naikkan berat badan, yang boleh menyebabkan obesiti dan tekanan darah jadi tinggi.

Semua ni boleh buat jantung korang bekerja lebih kuat dan berisiko rosak.

Jadi, cuba kurangkan roti putih dan nasi putih, dan gantikan dengan roti gandum dan nasi perang. Kalau korang selalu bersenam, maka point ni tak penting sangat pun.

8. Telur

Telur memang berkhasiat dan boleh buat korang kenyang, tapi tahukah korang yang telur ni ada banyak kolesterol tak baik untuk jantung korang?

Maybe untuk sesetengah orang tu makan tak ada masalah, tapi pada yang lain ada je yang bermasalah.

Kolesterol ni boleh naikkan kolesterol jahat dalam darah, yang boleh sumbat saluran darah dan naikkan risiko serangan jantung dan strok. If kalau korang makan terlalu banyak lah.

Jadi, cuba try kurangkan, dan gantikan dengan tahu, tempe, atau kacang. Lagi sihat dan sedap, kan?

10. Kekacang dan bijirin

Kekacang dan bijirin macam kacang tanah, kacang soya, kacang almond, jagung, gandum, dan oat, memang berkhasiat dan boleh buat korang kenyang, tapi tahu tak, yang kekacang dan bijirin ni ada banyak lektin yang tak baik untuk jantung korang?

Lektin ni adalah sejenis protein yang boleh menyebabkan keradangan, alahan, dan gangguan pencernaan.

Keradangan adalah salah satu faktor utama untuk penyakit jantung. Lektin juga boleh mengganggu penyerapan nutrien dalam usus, yang boleh menyebabkan kekurangan zat.

Jadi, cuba elakkan atau kurangkan kekacang dan bijirin, dan gantikan dengan sayur-sayuran, buah-buahan, atau telur. Lagi sihat dan sedap, kan?

11. Susu dan produk tenusu

Susu dan macam yogurt, krim, dan ais krim, memang berkhasiat dan boleh buat korang kenyang, tapi tahu tak yang susu dan produk tenusu ni ada banyak lemak tepu, kolesterol, dan laktosa yang tak baik untuk jantung korang?

If korang terlalu kerap sangat lah minum, lemak tepu dan kolesterol ni boleh naikkan kolesterol jahat dalam darah, yang boleh sumbat saluran darah dan naikkan risiko serangan jantung dan strok.

Laktosa ni adalah sejenis gula yang boleh menyebabkan intoleransi laktosa, yang boleh menyebabkan kembung, cirit-birit, dan mual.

Jadi, cuba kurangkan susu atau produk yang lebih kurang serupa, dan gantikan dengan susu soya, susu badam, atau susu kelapa. Lagi sihat dan sedap, kan?

12. Kopi

Kopi memang boleh buat korang bertenaga dan fokus, tapi minum kopi terlalu kerap or terlalu banyak boleh merosakkan jantung korang.

Kopi ni ada banyak kafein, yang boleh naikkan tekanan darah, denyutan jantung, dan stress.

Semua ni boleh buat jantung korang bekerja lebih kuat dan berisiko rosak.

Bukan tu je, kopi ni juga boleh mengganggu tidur korang, yang menyebabkan keletihan dan kemurungan.

Tidur yang cukup penting untuk kesihatan jantung. Jadi, cuba try kurangkan minum kopi, dan gantikan dengan teh hijau, teh chamomile, atau air lemon. Lagi sihat dan sedap, kan?

13. Cili

Cili memang boleh buat makanan korang lebih pedas dan enak, tapi tahukah korang bahawa cili ni boleh buat jantung korang rosak jika korang makan terlalu banyak?

Cili ni ada banyak capsaicin, yang boleh menyebabkan pedih, panas, dan iritasi pada mulut, perut, dan usus.

Capsaicin juga boleh naikkan tekanan darah, yang boleh menyebabkan hipertensi dan meningkatkan risiko serangan jantung dan strok.

Jadi, cuba elakkan atau kurangkan cili, dan gantikan dengan lada hitam, halia, atau bawang putih. Lagi sihat dan sedap, kan?

15. Cuka

Cuka memang boleh buat makanan korang lebih masam dan enak, tapi tahukah korang bahawa cuka ni boleh buat jantung korang rosak jika korang guna terlalu banyak?

Cuka ni ada banyak asid, yang boleh menyebabkan asiditi, ulser, dan refluks asid. Asiditi adalah keadaan di mana pH darah terlalu rendah, yang boleh menyebabkan kekurangan oksigen dan nutrien.

Ulser adalah luka pada perut atau usus, yang boleh menyebabkan pendarahan dan jangkitan.

Refluks asid adalah keadaan di mana asid perut naik ke kerongkong, yang boleh menyebabkan pedih, batuk, dan sukar bernafas.

Jadi, cuba elakkan cuka, dan gantikan dengan jus lemon, jus limau, atau jus epal. Lagi sihat dan sedap, kan?

Team Imuslim

Team Imuslim

Digital Content Writer - Menulis content yang berkaitan dengan kehidupan seorang Muslim.