Apa jadi kalau badan kekurangan protein? Ini yang korang patut tahu

Protein adalah satu nutrien yang sangat penting untuk badan kita. Protein ni biasanya ada dalam makanan yang berat macam daging, ayam, ikan, telur, susu, kacang, dan sebagainya.

Protein ni berfungsi untuk membina dan membaiki tisu badan, macam otot, kulit, rambut, dan kuku. Protein ni juga penting untuk sistem imun, hormon, enzim, dan antibodi. Dengan kata lain, protein ni macam bahan asas untuk badan korang.

Tapi, kalau korang tak cukup makan protein, apa yang akan jadi? Badan korang akan kekurangan protein, atau dalam bahasa klinikalnya disebut sebagai protein deficiency.

Protein deficiency ni boleh menyebabkan pelbagai tubuh badan kita alami masalah kesihatan, yang boleh mengakibatkan kesan yang sangat serius kalau tak dirawat dengan betul.

Tapi apa je masalah kesihatan yang boleh jadi kalau badan korang kekurangan protein? Jom tengok satu persatu.

Apa jadi kalau badan kekurangan protein? Ini yang korang patut tahu

Masalah kesihatan akibat kekurangan protein

  • Otot menjadi lemah. Kalau badan korang kekurangan protein, otot korang tak dapat berkembang dengan baik. Otot korang akan jadi lemah, kurus, dan mudah letih. Korang akan rasa susah untuk angkat barang, berjalan, atau buat aktiviti fizikal. Kalau teruk sangat, korang boleh jadi lumpuh atau cacat.
  • Kulit kering dan rambut gugur. Kalau badan korang kekurangan protein, kulit korang tak dapat membentuk kolagen, yang penting untuk keanjalan dan kelembapan kulit. Kulit korang akan jadi kering, merekah, dan mudah luka. Rambut korang pun tak dapat membentuk keratin, yang penting untuk kekuatan dan kilauan rambut. Rambut korang akan jadi kusam, rapuh, dan mudah gugur.
  • Kuku jadi rapuh. Kalau badan korang kekurangan protein, kuku korang tak dapat membentuk keratin, yang penting untuk kekerasan dan kecantikan kuku. Kuku korang akan jadi rapuh, mudah patah, dan berwarna. Kuku korang juga boleh jadi berbentuk tidak normal, macam senduk atau sudu.
  • Sistem imun yang lemah. Kalau badan korang kekurangan protein, sistem imun korang tak dapat membentuk antibodi, yang penting untuk melawan jangkitan. Sistem imun korang akan jadi lemah, dan korang akan mudah sakit. Korang akan kerap demam, batuk, selsema, atau kena penyakit lain, macam cirit-birit, radang paru-paru, atau kulat.
  • Hormon jadi tidak seimbang. Kalau badan korang kekurangan protein, hormon korang tak dapat dibuat dengan cukup, yang penting untuk mengawal fungsi badan. Hormon korang akan tidak seimbang, dan korang akan mengalami gangguan hormon. Korang akan rasa mood swing, stress, depresi, atau ansieti. Korang juga boleh mengalami masalah kesuburan, macam haid tidak teratur, mati pucuk, atau mandul.
  • Enzim kurang. Kalau badan korang kekurangan protein, enzim korang tak dapat dibuat dengan cukup, yang penting untuk memecah makanan. Enzim korang akan kurang, dan korang akan mengalami masalah pencernaan. Korang akan rasa loya, muntah, sembelit, atau cirit-birit. Korang juga boleh mengalami masalah hati, macam jaundis, atau masalah buah pinggang, macam batu karang.
  • Kwashiorkor. Kwashiorkor tu penyakit yang terjadi kalau badan korang kekurangan protein, tapi cukup kalori. Kwashiorkor ni biasanya jadi pada kanak-kanak yang hidup dalam kemiskinan atau kelaparan. Kwashiorkor ni boleh menyebabkan perut buncit, muka bengkak, kulit belang, rambut merah, dan kematian.
Apa jadi kalau badan kekurangan protein? Ini yang korang patut tahu

Apa yang korang boleh buat?

Kalau korang nak elakkan kekurangan protein, korang boleh ikut tips ni:

  • Makan makanan yang tinggi protein, sekurang-kurangnya 0.8 gram untuk setiap kilogram berat badan korang sehari. Contoh makanan yang tinggi protein ni ialah daging, ayam, ikan, telur, susu, kacang, dan sebagainya. Pilih makanan yang sihat, macam daging tanpa lemak, ayam tanpa kulit, ikan tanpa tulang, telur rebus, susu rendah lemak, kacang soya, dan sebagainya.
  • Makan makanan yang seimbang, yang mengandungi karbohidrat, lemak, vitamin, mineral, dan air. Karbohidrat, lemak, vitamin, dan mineral ni penting untuk memberi tenaga, melindungi organ, dan menjaga fungsi badan. Air ni penting untuk membantu pencernaan, pengangkutan, dan penyejukan badan. Jangan makan protein je, tapi makan semua nutrien yang diperlukan oleh badan korang.
  • Bersenam secara berkala, sekurang-kurangnya 30 minit sehari, tiga kali seminggu. Bersenam ni penting untuk membina dan menguatkan otot, meningkatkan metabolisme, dan membakar lemak. Bersenam ni juga boleh membantu badan korang menyerap protein dengan lebih baik, dan mengelakkan kelebihan protein yang boleh menyebabkan masalah buah pinggang atau tulang.
  • Buat ujian darah secara berkala, sekurang-kurangnya sekali setahun. Ujian darah ni penting untuk mengukur tahap protein, gula, kolesterol, dan fungsi hati dan buah pinggang korang. Ujian darah ni boleh membantu korang mengetahui sama ada korang cukup protein, atau kekurangan protein. Ujian darah ni juga boleh membantu korang mengesan awal masalah kesihatan yang berkaitan dengan protein, dan mendapat rawatan yang sesuai.

Protein ni penting untuk badan korang, jangan makan berlebihan dan jangan sampai sampai korang kekurangan protein. Sentiasa bersederhana.

Korang kena makan protein dengan cukup, dan seimbang dengan nutrien lain. Korang juga kena jaga kesihatan korang, dan buat pemeriksaan secara berkala. Jangan biarkan badan korang jadi lemah, kering, rapuh, atau sakit. Jaga badan korang, dan hidup dengan sihat.

Team Imuslim

Team Imuslim

Digital Content Writer - Menulis content yang berkaitan dengan kehidupan seorang Muslim.