Jenis strok yang korang perlu tahu

Jangan main-main dengan strok. Benda ni antara hidup dan mati.

Strok ni boleh jadi bila-bila masa je. Strok ni berlaku bila darah tak sampai ke otak disebabkan tersumbat atau pecah. Bila darah tak sampai, otak tak dapat oksigen dan nutrien, menyebabkan sel otak jadi rosak dan mati.

Strok ni boleh buat orang mati atau cacat kekal, so benda macam ni korang kena alert.

Ada dua jenis strok yang korang perlu tahu, iaitu strok iskemia dan strok hemoragik. Aku akan explain sikit-sikit pasal dua-dua ni, okay?

Jenis strok yang korang perlu tahu
Photo by Hush Naidoo Jade Photography on Unsplash

Strok Iskemia

Strok iskemia ni jenis strok yang paling biasa, menyumbang 80% daripada semua kes strok di Malaysia.

Benda ni jadi bila ada darah beku yang halang salur darah kat otak, menyebabkan darah tak boleh lalu kat situ. Darah beku ni boleh terbentuk kat otak sendiri, atau datang dari bahagian lain badan, macam jantung atau leher.

Strok iskemia ni boleh buat otak rosak kekal atau mati, bergantung pada berapa lama darah tak sampai dan bahagian otak mana yang terjejas.

Tanda-tanda strok iskemia ni termasuklah:

  • Muka senget atau tersengih
  • Lengan atau kaki lemah atau kebas
  • Suara pelat atau susah nak cakap
  • Penglihatan kabur atau gelap
  • Sakit kepala yang teruk
  • Pening atau pening-pening lalat

Kalau korang nampak orang yang ada tanda-tanda ni, korang kena cepat-cepat bawa dia pergi hospital, tau.

Jangan tunggu lama-lama, sebab setiap saat sangat penting untuk selamatkan otak dia.

Doktor akan guna ubat atau pembedahan untuk buang darah beku tu dan pulihkan balik aliran darah ke otak. Kalau korang cepat, boleh selamat lagi. Kalau lambat sangat, boleh strok kekal.

Cara-cara untuk elakkan strok iskemia ni antaranya:

  • Control tekanan darah, kolesterol, dan gula darah
  • Stop merokok dan minum alkohol
  • Kurangkan makan makanan berlemak, bergaram, atau manis
  • Senaman secara berkala dan jaga berat badan
  • Ambil ubat antiplatelet atau anticoagulant jika doktor suruh

Strok Hemoragik

Strok hemoragik ni jenis strok yang kedua, menyumbang 20% daripada semua kes strok di Malaysia.

Benda ni jadi bila salur darah kat otak pecah, menyebabkan darah keluar dan bocor kat otak. Darah ni boleh rosakkan sel-sel otak dan naikkan tekanan dalam tengkorak.

Punca-punca strok hemoragik ni termasuklah tekanan darah tinggi, aneurisma, atau kecederaan kepala. Strok hemoragik ni lagi bahaya daripada strok iskemia, dan memerlukan rawatan segera.

Tanda-tanda strok hemoragik ni sama macam strok iskemia, tapi ada tambahan:

  • Muntah atau loya
  • Kesedaran kurang atau pengsan
  • Kejang atau kekejangan
  • Kesemutan atau rasa panas kat muka, tangan, atau kaki

Kalau korang nampak orang yang ada tanda-tanda ni, korang kena call ambulans secepat mungkin, tau. Jangan cuba bawa dia sendiri, sebab dia perlukan bantuan pernafasan dan jantung.

Doktor akan guna ubat atau pembedahan untuk stop pendarahan tu dan kurangkan tekanan kat otak.

Cara-cara untuk elakkan strok hemoragik ni sama macam strok iskemia, tapi tambah:

  • Elakkan makan ubat yang boleh menipiskan darah, macam aspirin atau warfarin, melainkan doktor suruh
  • Elakkan aktiviti yang boleh menyebabkan kecederaan kepala, macam bersukan lasak atau naik motorsikal
Jenis strok yang korang perlu tahu
Photo by Olga Kononenko on Unsplash

Pemulihan Strok

Pemulihan strok adalah proses untuk membantu pesakit strok untuk mendapatkan semula fungsi otak dan tubuh yang terjejas.

Pemulihan strok boleh melibatkan pelbagai jenis terapi, seperti fisioterapi, terapi kognitif, terapi psikologi, terapi wicara, dan terapi penglihatan. Bergantung pada keadaan pesakit.

Pemulihan strok boleh bermula seawal 24-48 jam selepas strok berlaku, dan boleh berterusan selama beberapa bulan atau tahun, bergantung pada tahap keparahan yang dialami oleh pesakit.

Pemulihan strok adalah penting untuk mengurangkan risiko komplikasi jangka masa panjang, contoh kecacatan, demensia, depresi, atau kematian. Pemulihan strok memerlukan kerjasama dan support dari pesakit, keluarga, doktor, jururawat, terapi, dan kawan kawan terdekat.

Tahap pemulihan strok bergantung pada banyak faktor, macam jenis dan lokasi strok, usia dan kesihatan pesakit, dan kaedah rawatan yang diberikan. 

Secara umum, ada empat tahap pemulihan strok, yaitu:

  • Tahap akut: Ini adalah tahap awal yang berlangsung selama beberapa hari atau minggu selepas strok. Pada tahap ini, doktor akan fokus untuk menyelamatkan nyawa pesakit, mengurangkan pendarahan atau pembekuan, dan mencegah komplikasi lain.
  • Tahap subakut: Ini adalah tahap kedua yang berlangsung selama beberapa minggu atau bulan selepas strok. Pada tahap ini, doktor akan fokus untuk menilai keadaan pesakit, mengawal faktor risiko, dan merancang program pemulihan yang sesuai.
  • Tahap kronik: Ini adalah tahap ketiga yang berlangsung selama beberapa bulan atau tahun selepas strok. Pada tahap ini, doktor akan fokus untuk membantu pesakit mengembalikan fungsi otak dan tubuh yang hilang atau terjejas, melalui terapi dan latihan.
  • Tahap stabil: Ini adalah tahap akhir yang berlangsung sepanjang hayat pesakit. Pada tahap ini, doktor akan fokus untuk memantau perkembangan pesakit, menyesuaikan program pemulihan, dan memberi sokongan psikososial.

Pemulihan strok adalah satu proses yang panjang dan agak mencabar sebenarnya, tapi bukan mustahil untuk pulih sepenuhnya.

Banyak pesakit strok yang dapat pulih dan menjalani hidup yang normal dan hidup bahagia. Yang penting, korang kena ada semangat, usaha, dan harapan, tau.

Itu dia jenis-jenis strok yang korang perlu tahu. Aku harap artikel ni dapat memberi korang ilmu yang berguna. Sharekan pada orang lain, jika artikel ni bermanfaat.

Team Imuslim

Team Imuslim

Digital Content Writer - Menulis content yang berkaitan dengan kehidupan seorang Muslim.