Manfaat garam pada kesihatan korang

Boleh jaga hormon tiroid korang

Tiroid ni kelenjar yang penting dalam badan korang.

Dia buat hormon-hormon yang kawal metabolisme, pertumbuhan, dan perkembangan korang.

Tapi kalau tiroid korang tak cukup yodium, dia tak boleh buat kerja dia elok-elok. Korang boleh bengkak tiroid, sembelit, letih, atau blur.

Nak elak masalah ni, korang kena makan garam yang ada yodium.

Boleh cegah tekanan darah rendah

Tekanan darah rendah ni tak bagus untuk kesihatan korang. Kalau tekanan darah korang rendah, korang boleh pening, loya, mata kabur, atau pengsan.

Salah satu sebab tekanan darah rendah ni ialah kurang natrium dalam darah. Natrium ni kena ada untuk balance cairan dan elektrolit dalam badan korang.

So, kalau korang makan garam secukupnya, korang boleh elak tekanan darah rendah ni.

Photo by Jason Tuinstra on Unsplash

Boleh balance cairan badan korang

Cairan badan ni penting untuk jaga fungsi organ-organ korang. Cairan badan ni ada air dan elektrolit, yang salah satunya ialah natrium.

Natrium ni tarik air masuk dan keliling sel-sel korang. Macam tu, korang boleh elak dehidrasi atau kekurangan cairan badan.

Dehidrasi ni boleh buat korang rasa haus, lemah, pusing, atau sakit kepala. Jadi, jangan lupa minum air dan makan garam secukupnya, ya.

Boleh reda gejala cystic fibrosis

Cystic fibrosis ni satu penyakit bawaan yang buat lendir dalam badan korang jadi pekat dan melekit. Lendir ni boleh sumbat saluran nafas, pencernaan, dan organ lain.

Orang yang ada cystic fibrosis ni akan cepat hilang natrium dan air melalui peluh, terutama bila bersenam, cuaca panas, demam, atau kena jangkitan.

Kalau korang hilang banyak cairan badan, korang boleh dehidrasi atau tekanan darah rendah. Untuk atasi masalah ni, korang kena tambah garam dalam makanan atau minum air garam.

Boleh buat kulit korang cantik

Garam ni bukan setakat baik untuk dalam badan, tapi juga untuk luar badan. Garam ni boleh buat kulit korang cantik dan bersih. Macam mana?

Senang je, korang boleh guna garam sebagai scrub atau masker muka.

Garam ni boleh buang sel-sel kulit mati, kotoran, dan minyak yang menyumbat liang pori. Garam ni juga boleh kurangkan jerawat, jeragat, dan parut. Kulit korang pun akan jadi lembut, licin, dan berseri.

Boleh rawat sakit gigi dan gusi

Sakit gigi dan gusi ni memang menyeksakan. Kalau korang tak nak pergi jumpa doktor gigi, korang boleh cuba rawat sendiri dengan garam.

Garam ni boleh bunuh kuman-kuman yang menyebabkan jangkitan dan bengkak pada gigi dan gusi. Garam ni juga boleh kurangkan sakit dan radang.

Macam mana nak buat?

Senang je, korang bancuh garam dengan air suam, pastu kumur-kumur selama beberapa minit. Ulang beberapa kali sehari sampai sakit tu hilang.

Boleh hilangkan batuk dan selsema

Batuk dan selsema ni memang menyusahkan. Kalau korang tak nak makan ubat, korang boleh cuba rawat sendiri dengan garam.

Garam ni boleh bersihkan saluran nafas korang dari lendir, kahak, dan kuman. Garam ni juga boleh kurangkan batuk, hidung tersumbat, dan sakit tekak.

Macam mana nak buat?

Senang je, korang bancuh garam dengan air suam, pastu minum sedikit-sedikit atau kumur-kumur. Ulang beberapa kali sehari sampai batuk dan selsema tu hilang.

Boleh elakkan keracunan makanan

Keracunan makanan ni memang bahaya. Kalau korang tak nak pergi jumpa doktor, korang boleh cuba rawat sendiri dengan garam.

Garam ni boleh bunuh kuman-kuman yang menyebabkan keracunan makanan. Garam ni juga boleh kurangkan muntah, cirit-birit, dan sakit perut.

Macam mana nak buat?

Senang je, korang bancuh garam dengan air suam, pastu minum sedikit-sedikit. Ulang beberapa kali sehari sampai keracunan makanan tu hilang.

Photo by Joanna Kosinska on Unsplash

Boleh hilangkan bau badan

Bau badan ni memang malu. Kalau korang tak nak pakai deodoran, korang boleh cuba rawat sendiri dengan garam.

Garam ni boleh buang bakteria-bakteria yang menyebabkan bau badan. Garam ni juga boleh kurangkan peluh dan lembap pada ketiak.

Macam mana nak buat?

Senang je, korang bancuh garam dengan air suam, pastu sapu pada ketiak. Biarkan kering, pastu bilas dengan air bersih. Ulang setiap hari sebelum mandi, pastu bau badan korang pun hilang.

Team Imuslim

Team Imuslim

Digital Content Writer - Menulis content yang berkaitan dengan kehidupan seorang Muslim.