Manfaat Lecithin yang ramai tak tahu

Korang pernah dengar tak pasal lecithin? Lecithin ni sejenis lemak yang ada dalam banyak makanan yang korang makan.

Lecithin ni penting gila untuk kesihatan korang. Ia boleh tolong kurangkan kolesterol, bersihkan saluran susu, dan support fungsi otak.

Jom kita tengok apa tu lecithin, mana nak dapat, dan apa kebaikannya untuk korang.

Apa tu lecithin?

Lecithin ni sejenis lemak yang ada asid lemak, fosfat, dan kolin.

Ia berfungsi sebagai pengemulsi, yang maksudnya ia boleh campur lemak dan minyak dengan benda lain. Lecithin ni ada dalam badan korang, terutama dalam otak, saraf, membran sel, dan hati.

Lecithin ni juga ada dalam banyak makanan yang korang makan, macam telur, susu, soya, kacang, bijirin, dan sayur-sayuran.

Tapi kadang-kadang korang tak cukup lecithin dalam badan korang, sebab korang tak makan cukup makanan yang ada lecithin, atau sebab korang ada masalah kesihatan yang mengganggu penghasilan lecithin dalam badan korang.

Photo by Leohoho on Unsplash

Apa manfaat lecithin untuk kesihatan?

Lecithin ni ada banyak manfaat untuk kesihatan korang, antaranya:

  • Menurunkan kolesterol. Lecithin ni boleh tolong bawa kolesterol jahat keluar dari darah korang, dan elakkan ia melekat pada dinding arteri korang. Bila kolesterol korang rendah, korang kurang risiko dapat penyakit jantung, strok, dan darah tinggi.
  • Membersihkan saluran susu. Lecithin ni boleh tolong lembutkan dan cairkan lemak yang menyumbat saluran susu korang, terutama bagi ibu-ibu yang menyusu. Bila saluran susu korang bersih, korang boleh susukan anak korang dengan lebih mudah dan lancar, dan kurang sakit.
  • Menyokong fungsi otak. Lecithin ni boleh tolong tingkatkan tahap kolin dalam otak korang, yang penting untuk pembelajaran, ingatan, dan mood. Kolin ni juga boleh tolong bina sel-sel saraf baru, dan melindungi otak korang daripada penuaan dan penyakit neurodegeneratif macam Alzheimer dan Parkinson.
  • Meningkatkan kesuburan. Lecithin ni boleh tolong meningkatkan kualiti sperma dan ovum korang, yang penting untuk kesuburan. Lecithin ni juga boleh tolong melancarkan pergerakan sperma dan ovum, dan meningkatkan peluang untuk hamil.
  • Mengurangkan radang. Lecithin ni boleh tolong mengurangkan radang dalam badan korang, yang boleh menyebabkan sakit dan penyakit. Lecithin ni juga boleh tolong merawat radang usus besar, atau ulcerative colitis, dengan membantu menyembuhkan luka pada usus korang.
  • Melembapkan kulit. Lecithin ni boleh tolong melembapkan kulit korang, dan menjadikannya lebih lembut dan licin. Lecithin ni juga boleh tolong mengurangkan kerutan, jerawat, dan kemerahan pada kulit korang.
  • Menguatkan imun. Lecithin ni boleh tolong menguatkan sistem imun korang, yang bertanggungjawab untuk melawan jangkitan dan penyakit. Lecithin ni juga boleh tolong meningkatkan aktiviti sel-sel pembunuh semula jadi, yang boleh bunuh sel-sel kanser dan virus.
  • Menstabilkan gula darah. Lecithin ni boleh tolong menstabilkan paras gula darah korang, yang penting untuk mengelakkan diabetes dan komplikasi yang berkaitan. Lecithin ni juga boleh tolong meningkatkan sensitiviti insulin, yang boleh tolong sel-sel korang guna gula dengan lebih berkesan.
  • Membantu penurunan berat badan. Lecithin ni boleh tolong membantu penurunan berat badan korang, dengan beberapa cara. Pertama, lecithin ni boleh tolong memecahkan lemak yang disimpan dalam badan korang, dan mengeluarkannya melalui air kencing atau peluh. Kedua, lecithin ni boleh tolong mengawal selera makan korang, dan mengurangkan keinginan untuk makan makanan manis atau berlemak. Ketiga, lecithin ni boleh tolong meningkatkan metabolisme korang, yang boleh membakar kalori dengan lebih cepat.

Apa kelebihan capsule lecithin 1200mg?

Kalau korang nak dapat manfaat lecithin dengan mudah dan praktikal, korang boleh cuba capsule lecithin 1200mg macam Blackmore.

Capsule ni senang nak telan, dan tak ada rasa atau bau yang pelik.

Capsule ni juga ada dos yang tinggi, yang maksudnya korang tak perlu makan banyak-banyak untuk dapat cukup lecithin.

Capsule lecithin 1200mg ni boleh korang beli kat farmasi, kedai makanan kesihatan, atau online. Harga dia pun berpatutan, dan berbaloi dengan manfaat yang korang dapat.

Tapi sebelum korang beli, pastikan korang baca label dan arahan dengan teliti, dan ikut dos yang disyorkan.

Apa risiko atau kesan sampingan lecithin?

Lecithin ni biasanya selamat untuk dimakan, tapi ada juga risiko atau kesan sampingan yang korang kena tahu.

Antaranya:

  • Alergi. Kalau korang alergi pada soya, telur, atau makanan lain yang ada lecithin, korang mungkin akan alami reaksi alergi macam gatal-gatal, ruam, bengkak, atau sesak nafas. Kalau korang ada simptom ni, berhenti makan lecithin dan dapatkan rawatan segera.
  • Masalah perut. Lecithin ni boleh menyebabkan masalah perut macam cirit-birit, mual, atau kembung. Kalau korang ada masalah ni, kurangkan dos lecithin atau berhenti makan lecithin.
  • Interaksi ubat. Lecithin ni boleh interaksi dengan ubat-ubat tertentu, macam antikoagulan, antidepresan, atau ubat tekanan darah. Kalau korang ambil ubat-ubat ni, jangan makan lecithin tanpa nasihat doktor.

Kesimpulan

Lecithin ni sejenis lemak yang ada banyak manfaat untuk kesihatan korang.

Boleh tolong kurangkan kolesterol, bersihkan saluran susu, support fungsi otak, dan banyak lagi. Korang boleh dapat lecithin dari makanan atau capsule.

Tapi korang kena berhati-hati dengan risiko atau kesan sampingan lecithin, dan jangan makan lecithin tanpa nasihat doktor kalau korang ada masalah kesihatan atau ambil ubat-ubat tertentu.

Semoga artikel ni bermanfaat untuk korang.

Team Imuslim

Team Imuslim

Digital Content Writer - Menulis content yang berkaitan dengan kehidupan seorang Muslim.