Masjid terbaik di Kuala Lumpur

Kuala Lumpur ni kan ibu negara Malaysia yang penuh dengan tempat menarik, termasuk masjid yang cantik dan gah. Ramai pelancong yang datang melancong ke negara kita ni.

Antara tempat tempat yang diorang pergi adalah Masjid.

Masjid ni bukan je tempat ibadah untuk orang Islam, tapi orang bukan Islam pun boleh je masuk dan tengok seni bina dan budaya Islam yang unik.

Tapi jangan lupa la untuk pakai baju yang sopan dan ikut la peraturan yang ada kat sana. Jom, aku bawak korang tengok lima masjid terbaik di Kuala Lumpur yang memang best giler.

Masjid Negara

Masjid Negara atau Masjid Kebangsaan Malaysia ni memang salah satu masjid yang terbesar dan tersohor kat Malaysia.

Masjid ni boleh muat sampai 15,000 orang jemaah sekali solat. Gempak kan? Masjid ni ada kubah berbentuk bintang yang melambangkan 13 negeri kat Malaysia dan 5 rukun Islam.

Masjid ni pun dikelilingi oleh taman yang luas dan kolam yang menenangkan. Masjid Negara ni memang simbol kebanggaan dan kesatuan rakyat Malaysia.

Photo by The Simple Travel on Unsplash

Masjid Jamek

Masjid Jamek ni salah satu masjid yang tertua kat Kuala Lumpur. Masjid ni dibina pada tahun 1909 dan masih berdiri teguh sampai sekarang.

Masjid ni ada gaya seni bina Mughal yang menarik, dengan kubah-kubah yang berwarna putih dan menara-menara yang tinggi.

Masjid ni terletak kat pertemuan dua sungai, Sungai Klang dan Sungai Gombak. Masjid ni pun dekat je dengan stesen LRT Masjid Jamek, senang je nak pergi sana. 

Masjid Jamek ni memang masjid yang bersejarah dan berwibawa.

Photo by Imran Abdul Jabar on Unsplash

Masjid Putra

Masjid Putra ni adalah masjid utama di Putrajaya, bandar raya pentadbiran Malaysia. Masjid ni dibina pada tahun 1997 dan dibuka secara rasmi pada tahun 1999.

Masjid ni ada kubah berwarna merah jambu yang dibuat daripada granit merah jambu.

Masjid ni juga mempunyai menara setinggi 116 meter yang melambangkan lima rukun Islam. Masjid ni boleh menampung lebih daripada 10,000 orang jemaah. 

Masjid ni terletak di tepi tasik Putrajaya yang indah dan menawarkan pemandangan yang menakjubkan.

Photo by Filipe Freitas on Unsplash

Masjid Wilayah Persekutuan

Masjid Wilayah Persekutuan ni adalah salah satu masjid yang paling moden dan canggih di Kuala Lumpur.

Masjid ni dibina pada tahun 2000 dan mempunyai reka bentuk yang menggabungkan unsur-unsur seni bina Turki, India, dan Maroko.

Masjid ni mempunyai kubah utama yang berwarna biru dan emas, serta 22 kubah kecil yang mengelilinginya.

Masjid ni juga mempunyai menara-menara yang tinggi dan berbentuk bawang. Masjid ni boleh menampung sehingga 17,000 orang jemaah. 

Masjid ni juga menyediakan kemudahan seperti perpustakaan, bilik kuliah, dan kafe.

Photo by Fahrul Azmi on Unsplash

Masjid Ar-Rahah

Masjid Ar-Rahah ni adalah masjid yang terletak di Bangsar South, Kuala Lumpur.

Masjid ni dibina pada tahun 2012 dan mempunyai reka bentuk yang minimalis dan elegan. Masjid ni mempunyai kubah berwarna putih dan hijau, serta menara-menara yang ramping.

Masjid ni boleh menampung kira-kira 4,000 orang jemaah. Masjid ni juga dikenali sebagai masjid hijau kerana ia menggunakan konsep hijau dalam pembinaannya. 

Masjid ni menggunakan tenaga solar, sistem penyejukan udara yang efisien, dan sistem pengurusan air hujan.

So itu lah antara Masjid terbaik di Kuala Lumpur, korang patut pergi tempat yang aku dah senaraikan. Good Luck.

Team Imuslim

Team Imuslim

Digital Content Writer - Menulis content yang berkaitan dengan kehidupan seorang Muslim.