Kelebihan air barli yang ramai tak tahu

Korang suka minum air barli tak? Aku suka sangat minum air barli ni. Sejuk-sejuk, manis-manis, sedap je. Lagi-lagi kalau minum masa cuaca panas macam ni. Memang best!

Tapi, tahukah korang bahawa air barli bukan sahaja sedap, tapi juga baik untuk kesihatan? Air barli ni ada banyak khasiat yang boleh kita nikmati. Bukan setakat tu je, air barli ni juga minuman sunnah tau. 

Rasulullah SAW pun suka minum air barli. Baginda pernah pesan kat keluarganya yang demam supaya minum sup barli.

Kalau Nabi pun amalkan, kita kena ikut je lah kan?

Jadi, apa je kelebihan air barli yang boleh kita dapat? Jom kita tengok khasiat air barli ni. 

Kelebihan air barli

Kolesterol tinggi adalah salah satu faktor risiko penyakit jantung.

Kolesterol tinggi boleh menyebabkan plak terbentuk di dalam saluran darah dan menyempitkan aliran darah ke jantung. Ini boleh menyebabkan sakit dada, serangan jantung atau strok.

Air barli boleh membantu menurunkan kolesterol tinggi dengan cara meningkatkan kadar kolesterol baik (HDL) dan menurunkan kadar kolesterol jahat (LDL) dalam darah. Ini kerana air barli mengandungi serat larut yang dipanggil beta-glucan.

Beta-glucan ni boleh mengikat kolesterol jahat dalam usus dan mengeluarkannya dari badan.

Kajian menunjukkan bahawa pengambilan beta-glucan dari barli boleh menurunkan kolesterol LDL sebanyak 7% hingga 10%. Jadi, kalau korang nak jaga kesihatan jantung, minumlah air barli secara kerap.

Air barli boleh meningkatkan penghasilan susu badan

Bagi ibu-ibu yang menyusukan bayi, air barli adalah minuman yang sesuai diamalkan. Ini sebab air barli boleh meningkatkan kadar penghasilan susu badan.

Air barli ni kaya dengan nutrien yang baik untuk ibu dan bayi, seperti protein, karbohidrat, vitamin dan mineral.

Air barli juga boleh membantu ibu-ibu yang mengalami masalah dehidrasi atau kurang cecair dalam badan. Air barli ni boleh melembapkan badan dan meningkatkan pengambilan cecair. Cecair ni penting untuk membantu proses penghasilan susu badan.

Cara minum air barli untuk meningkatkan susu badan adalah mudah je. Korang cuma perlu campurkan air barli yang panas dengan satu sudu teh jintan manis, biarkan selama lima hingga 10 minit dan kemudian minum. 

Jintan manis ni juga dikatakan boleh merangsang penghasilan susu badan. Kalau korang nak lagi sedap, boleh tambah madu atau lemon.

Air barli boleh membantu mencantikkan kulit

Siapa kat sini nak kulit cantik dan berseri? Kalau nak, minumlah air barli. Air barli ni boleh membantu mencantikkan kulit dengan cara membersihkan toksin dan radikal bebas dari dalam badan. Toksin dan radikal bebas ni boleh menyebabkan kulit kusam, berjerawat, berkedut dan berminyak.

Air barli ni juga mengandungi antioksidan yang boleh melindungi kulit dari kerosakan akibat sinaran UV, pencemaran dan penuaan. Antioksidan ni boleh membantu membaiki sel-sel kulit yang rosak dan merangsang pertumbuhan sel-sel kulit baru.

Air barli juga boleh membantu melembapkan kulit dari dalam. Ini kerana air barli ni kaya dengan silika, sejenis mineral yang boleh meningkatkan keanjalan dan kelembapan kulit.

Silika ni juga boleh membantu menguatkan rambut dan kuku.

Cara minum air barli untuk mencantikkan kulit adalah senang je. Korang cuma perlu minum air barli yang sejuk atau ais setiap hari. Kalau nak lagi best, korang boleh tambah hirisan lemon atau timun dalam air barli tu.

Lemon dan timun ni juga boleh membantu mencerahkan kulit dan mengecilkan liang pori.

Kelebihan air barli

Air barli boleh menstabilkan gula dalam darah

Air barli adalah minuman yang sesuai diamalkan oleh orang yang menghidap kencing manis. Ini kerana ia boleh menstabilkan kadar gula dalam darah. 

Beta-glucan yang terdapat di dalam beras barli dapat membantu mengurangkan kadar penyerapan glukosa selepas makan dan mengurangkan peningkatan glukosa dan insulin dalam badan.

Kajian menunjukkan bahawa pengambilan beta-glucan dari barli boleh menurunkan indeks glisemik (IG) makanan sebanyak 20% hingga 30%. Indeks glisemik ni adalah ukuran yang menunjukkan kesan makanan terhadap kadar gula dalam darah. Makanan yang rendah IG adalah baik untuk orang yang menghidap kencing manis.

Cara minum air barli untuk menstabilkan gula dalam darah adalah mudah je. Korang cuma perlu minum air barli yang panas atau suam sebelum atau selepas makan. 

Kalau nak lagi sihat, korang boleh tambah kayu manis atau halia dalam air barli tu. Kayu manis dan halia ni juga boleh membantu mengawal gula dalam darah.

Air barli boleh membantu menurunkan berat badan

Kalau korang nak kurus, air barli juga boleh jadi pilihan minuman korang. 

Air barli ni boleh membantu menurunkan berat badan dengan cara meningkatkan rasa kenyang dan mengurangkan selera makan. Ini kerana air barli ni kaya dengan serat yang boleh mengisi perut dan menghantar isyarat kenyang ke otak.

Air barli juga boleh membantu membakar lemak dengan cara meningkatkan metabolisme badan. Ini kerana air barli ni mengandungi vitamin B6 yang boleh membantu mengubah makanan menjadi tenaga dan menggalakkan pembakaran lemak.

Cara minum air barli untuk menurunkan berat badan adalah senang je. Korang cuma perlu minum air barli yang panas atau suam sebelum makan. Ini boleh membantu korang makan dengan lebih sikit dan lebih lambat. 

Kalau nak lagi berkesan, korang boleh tambah cuka epal atau lemon dalam air barli tu. Cuka epal dan lemon ni juga boleh membantu melarutkan lemak dalam badan.

Air Barli boleh membantu mencegah batu karang

Batu karang adalah keadaan di mana terdapat batu-batu kecil yang terbentuk di dalam buah pinggang atau saluran kencing. 

Batu karang ni boleh menyebabkan sakit yang teruk dan masalah kencing. Batu karang ni biasanya terbentuk daripada asid urik, kalsium atau oksalat yang terkumpul di dalam air kencing.

Air barli boleh membantu mencegah batu karang dengan cara menyeimbangkan pH air kencing dan mengurangkan kepekatan bahan-bahan yang boleh membentuk batu karang.

Air barli ni juga boleh membantu melarutkan batu karang yang sedia ada dan mengeluarkannya dari badan.

Cara minum air barli untuk mencegah batu karang adalah mudah je. Korang cuma perlu minum air barli yang sejuk atau ais setiap hari. Kalau nak lagi bagus, korang boleh tambah jus lemon atau limau nipis dalam air barli tu. 

Lemon dan limau nipis ni juga boleh membantu menyeimbangkan pH air kencing dan melarutkan batu karang.

Air Barli boleh membantu mengatasi masalah pencernaan

Air barli juga boleh jadi minuman penawar untuk korang yang ada masalah pencernaan. Air barli ni boleh membantu mengatasi masalah pencernaan seperti sembelit, cirit-birit, gastrik dan ulser. Ini kerana air barli ni kaya dengan serat yang boleh membantu melancarkan pergerakan usus dan mengurangkan sembelit.

Air barli juga boleh membantu menenangkan perut yang sakit dan meradang dengan cara melindungi lapisan perut dari asid gastrik. Air barli ni juga boleh membantu mengimbangi bakteria baik dan jahat di dalam usus dengan cara meningkatkan bakteria baik yang boleh membantu pencernaan.

Cara minum air barli untuk mengatasi masalah pencernaan adalah mudah je. Korang cuma perlu minum air barli yang panas atau suam selepas makan. Ini boleh membantu mencerna makanan dengan lebih baik dan mengelakkan masalah perut. 

Kalau nak lagi sedap, korang boleh tambah madu atau halia dalam air barli tu. Madu dan halia ni juga boleh membantu menenangkan perut dan merawat ulser.

Air Barli boleh membantu menyuburkan rambut

Air barli bukan sahaja boleh membantu kesihatan badan, tapi juga boleh membantu kesihatan rambut. Air barli ni boleh membantu menyuburkan rambut dengan cara meningkatkan pertumbuhan rambut dan mengurangkan keguguran rambut. 

Ini sebab air barli ni mengandungi protein, vitamin dan mineral yang baik untuk rambut.

Air barli juga boleh membantu melembapkan rambut dan mengurangkan kekeringan, kekusutan dan kelemumur. Ini kerana air barli ni mengandungi silika, sejenis mineral yang boleh meningkatkan kelembapan dan keanjalan rambut. 

Silika ni juga boleh membantu menguatkan akar rambut dan mencegah rambut patah.

Cara minum air barli untuk menyuburkan rambut adalah mudah je. Korang cuma perlu minum air barli yang sejuk atau ais setiap hari. Kalau nak lagi hebat, korang boleh guna air barli sebagai bilas rambut selepas syampu. Korang cuma perlu tuang air barli ke atas rambut dan biarkan selama lima minit sebelum bilas dengan air bersih.

Kelebihan air barli

Kesimpulan

Air barli adalah minuman sunnah yang baik untuk kesihatan. 

Air barli ni ada banyak kelebihan yang boleh kita nikmati, seperti menurunkan kolesterol, meningkatkan susu badan, mencantikkan kulit, menstabilkan gula dalam darah, menurunkan berat badan, menyembuhkan demam dan selsema, mencegah batu karang, mengatasi masalah pencernaan dan menyuburkan rambut.

Cara minum air barli juga mudah je. Korang cuma perlu rebus bijirin barli dengan air dan gula atau gula batu. Kalau nak lagi best, korang boleh tambah daun pandan, kayu manis, lemon, madu, halia atau apa-apa je yang korang suka. Air barli ni boleh diminum sama ada panas, suam atau sejuk.

Jadi, tunggu apa lagi? Jom kita minum air barli setiap hari untuk kesihatan yang lebih baik. Air barli ni bukan sahaja sedap, tapi juga sihat. Lagi-lagi kalau minum masa cuaca panas macam ni. Memang best!

Aku harap korang suka artikel aku ni. Aku minta maaf kalau ada kesilapan atau kekurangan.

Aku masih belajar untuk menulis dengan lebih baik. Kalau ada apa-apa komen atau cadangan, bolehlah beritahu aku ya! 

Artikel berkaitan

Rujukan luar

Team Imuslim

Team Imuslim

Digital Content Writer - Menulis content yang berkaitan dengan kehidupan seorang Muslim.