Kelebihan minyak wangi kasturi putih – Jom tengok

Minyak wangi kasturi putih ni bukan minyak wangi biasa-biasa je. Minyak ni adalah minyak yang ada bau kasturi yang sangat wangi dan tahan lama.

Kasturi ni sebenarnya berasal dari kelenjar kijang jantan yang dikeringkan dan dicampur dengan bahan-bahan lain. Kasturi putih ni sangat istimewa sebab ia adalah wangian sunnah yang sangat disukai oleh Nabi Muhammad SAW.

Bahkan, bau mulut orang yang berpuasa dengan kasturi putih ni lebih harum di sisi Allah daripada aroma minyak kasturi tu sendiri. Kasturi putih ni juga dikaitkan dengan bau syurga yang boleh dicium dari jarak perjalanan 100 tahun.

Minyak wangi kasturi putih ni mempunyai banyak kelebihan yang boleh dimanfaatkan korang dari segi fizikal, mental, dan spiritual. Antara kelebihan-kelebihan dia ialah:

Wangi yang tahan lama

Kalau korang pakai minyak wangi kasturi putih ni, korang tak perlu risau nak apply banyak kali. Bau dia akan kekal sampai petang, malam, atau esok pun.

Jadi, korang boleh jimat duit dan masa, kan?

Bau kasturi putih ni juga boleh menarik perhatian orang sekeliling korang, sebab ia adalah bau yang unik dan berbeza dari minyak wangi yang lain. Korang akan jadi lebih yakin dan bergaya dengan bau kasturi putih ni.

Photo by Christin Hume on Unsplash

Bagus untuk kulit

Minyak wangi kasturi putih ni bukan sahaja wangi, tapi juga bagus untuk kulit korang. Minyak ni boleh melembapkan dan menjadikan kulit korang lebih anjal dan berseri.

Minyak wangi kasturi putih ni juga mengandungi antioksidan dan anti-radang yang boleh melindungi kulit korang dari kerosakan akibat sinaran UV dan pencemaran. Tapi tak perlu la sampai lumur satu badan. Naya pak karim.

Kesan positif pada emosi dan jiwa

Minyak wangi kasturi putih ni boleh memberi kesan positif pada emosi dan jiwa korang.

Kiranya minyak ni boleh digunakan sebagai terapi juga kerana bau dia yang wangi dan menenangkan boleh membantu korang rasa lebih relax dan tenang.

Kalau korang rasa down atau stress, kasturi ni boleh jadi mood booster yang korang perlukan.

Minyak wangi kasturi putih ni juga boleh meningkatkan konsentrasi dan daya ingatan korang, sebab ia boleh merangsang aktiviti otak korang.

Kalau korang nak belajar atau bekerja dengan baik, pakai minyak wangi kasturi putih ni boleh menjadikan korang lebih produktif dan kreatif.

Kaitan dengan perubatan Islam

Minyak wangi kasturi putih ni memang ada kaitan dengan perubatan Islam, sebab minyak kasturi putih ni memang biasa digunakan dalam rawatan.

Kasturi putih ni merupakan wangian sunnah yang boleh digunakan dalam amalan ruqyah sebagai salah satu bahan tambahan yang akan membantu korang merawat masalah gangguan jin.

Selain tu kasturi putih juga merupakan minyak atau bau yang ditakuti oleh para jin. Dan bila tambahkan dengan bacaan ruqyah, minyak ni boleh digunakan untuk melawan sihir.

Photo by JayaSunnah.com

Meningkatkan aura dan daya tarikan

Minyak wangi kasturi putih ni juga boleh meningkatkan aura dan daya tarikan korang.

Aura ni sebenarnya adalah pancaran cahaya yang keluar dari tubuh manusia yang boleh dilihat oleh mata batin. Aura ni boleh menunjukkan personaliti, emosi, dan kesihatan seseorang.

Kalau korang pakai minyak wangi kasturi putih ni, aura korang akan jadi lebih baik dan bersih dari segala unsur negatif, dan secara automatic korang akan menjadi lebih menarik dan disukai oleh orang ramai.

Macam mana nak dapat minyak wangi kasturi putih ni?

Nak beli minyak wangi kasturi ni tak susah, mudah untuk korang dapatkan. Minyak wangi kasturi ni biasanya dijual dekat Mydin, Masjid, yang jual barangan sunnah, uptown dan Shopee.

Ada macam macam jenis, ada yang biasa, ada yang premium dan macam macam. Harga standard cuma RM2 je kat Mydin.

Apa beza dengan kasturi hitam?

Kasturi hitam adalah minyak wangi yang juga berasal dari kelenjar kijang jantan, tetapi berbeza spesies dengan kasturi putih. 

Kasturi hitam berasal dari rusa musk, yang banyak hidup dekat India, Tiongkok, Mongolia, Siberia, dan Manchuria. Kasturi hitam ni ada bau yang lebih kuat, tajam, dan maskulin, berbanding dengan kasturi putih yang lebih lembut, halus, dan feminin. 

Biasa digunakan dalam Perubatan Islam, terutama dalam merawat gangguan sihir yang sangat berat.

Kenapa digunakan dalam perubatan Islam?

Kasturi putih atau pun hitam ni biasanya memang digunakan dalam perubatan Islam sebab ada banyak khasiat yang ramai tak tahu, iaitu yang berkaitan dengan kesihatan fizikal, mental, dan spiritual.

Antara khasiat kasturi putih dalam perubatan Islam ialah:

  • Minyak ni merupakan wangian sunnah yang sangat disukai oleh Nabi Muhammad SAW. Bahkan, bau mulut orang yang berpuasa dengan kasturi putih ni lebih harum di sisi Allah daripada aroma minyak kasturi. Kasturi putih ni juga dikaitkan dengan bau syurga yang boleh dicium dari jarak perjalanan 100 tahun.
  • Minyak ni juga boleh digunakan dalam amalan ruqyah sebagai salah satu bahan tambahan. Ruqyah adalah amalan membaca ayat-ayat Al-Quran atau doa-doa yang sahih untuk mengubati penyakit atau gangguan yang bersifat rohani atau jasmani. Kasturi ni boleh membantu meningkatkan keberkesanan ruqyah dengan menarik rahmat Allah dan menjauhkan syaitan.
  • Minyak ni boleh digunakan untuk merawat gangguan sihir dan menjauhkan jin. Sihir adalah perbuatan yang melibatkan bantuan jin atau syaitan untuk mencelakakan atau mengganggu manusia. Jin adalah makhluk halus yang diciptakan dari api yang boleh melihat manusia tetapi manusia tidak boleh melihat mereka. Kasturi ni pulak ada sifat yang boleh menghalau benda-benda negatif dan menarik benda-benda positif.
  • Minyak ni boleh meningkatkan iman dan taqwa korang, sebab ia adalah wangian yang dicintai oleh Allah dan Rasulullah SAW. Iman adalah kepercayaan kepada Allah, malaikat-malaikat-Nya, kitab-kitab-Nya, rasul-rasul-Nya, hari akhirat, dan qada dan qadar. Taqwa adalah sikap takut kepada Allah dan menjauhi segala yang dilarang-Nya serta melaksanakan segala yang diperintah-Nya.

Datang dari mana sumbernya?

Kasturi putih datang dari sumber yang berbeza-beza, bergantung pada jenis dan kualiti minyak wanginya. Antara sumber kasturi putih ialah:

  • Kasturi putih hewani, yang berasal dari kelenjar kijang jantan, khususnya spesies kijang India yang banyak hidup di India, Nepal, dan Sri Lanka. Kasturi putih ni mempunyai bau yang paling asli, wangi, dan tahan lama, tetapi juga paling mahal dan sukar didapati, sebab ia melibatkan pemburuan dan penyembelihan kijang yang terancam pupus.
  • Kasturi putih nabati, yang berasal dari kulit pohon kasturi, yang banyak tumbuh di India, Tiongkok, dan Asia Tenggara. Kasturi putih nabati mempunyai bau yang lebih ringan, segar, dan manis, tetapi juga lebih murah dan mudah didapati, sebab ia tidak melibatkan pembunuhan haiwan.
  • Kasturi putih sintetik, yang berasal dari bahan-bahan kimia yang diciptakan di makmal untuk meniru bau kasturi asli. Kasturi putih sintetik mempunyai bau yang lebih lemah, kurang wangi, dan cepat hilang, tetapi juga paling murah dan banyak dijual, sebab ia tidak melibatkan penggunaan sumber alam.

Kesimpulan

Kasturi putih ni bukan sekadar minyak wangi. Ada banyak kelebihan yang boleh korang dapatkan dari segi fizikal, mental, dan spiritual. So jom beli dan pakai. Niatkan untuk mengikut sunnah Nabi. Share artikel ni kalau korang rasa bermanfaat. 🙂

Team Imuslim

Team Imuslim

Digital Content Writer - Menulis content yang berkaitan dengan kehidupan seorang Muslim.