17 kelebihan daun bidara yang ramai orang tak tahu!

Kelebihan daun bidara yang pertama ialah sifat antioksidannya yang tinggi. Daun bidara mengandungi flavonoid, katekin, dan epikatekin yang berfungsi sebagai antioksidan. 

Antioksidan ni penting tau, sebab ia melindungi tubuh kita daripada serangan radikal bebas yang boleh merosakkan sel dan menyebabkan penyakit kronik.

Contents

2. Membantu mengurangkan Kolesterol

Daun bidara ni juga membantu kita dalam mengurangkan kolesterol. 

Kandungan saponin dalam daun bidara berfungsi untuk mengurangkan penyerapan kolesterol oleh tubuh kita. Jadi, untuk korang yang nak jaga kesihatan jantung, daun bidara ni salah satu pilihan yang baik.

kelebihan daun bidara

3. Mengurangkan gula darah

Bagi korang yang ada masalah kencing manis, kelebihan daun bidara yang ketiga ni mesti korang ambil perhatian. 

Daun bidara boleh membantu mengawal gula darah dengan menghambat enzim alfa-glukosidase. Dengan ini, penyerapan gula dalam usus akan berkurangan dan gula darah pun akan lebih terkawal.

4. Mencegah kanser

Tak sangka kan, daun bidara ni pun boleh bantu kita untuk mencegah kanser?

Kelebihan daun bidara yang keempat ni terutamanya disebabkan oleh kandungan antioksidan yang tinggi, seperti yang kita dah sebut tadi. 

Selain itu, daun bidara juga mengandungi senyawa penting seperti saponin, tanin, dan alkaloid yang berpotensi untuk mencegah pertumbuhan sel kanser.

5. Mengurangkan stress dan kecemasan

Siapa sangka, daun bidara ni pun boleh bantu kita rileks! 

Kandungan senyawa flavonoid dalam daun bidara ni berfungsi sebagai penenang alami, jadi bila kita mengonsumsinya, kita akan lebih tenang dan rasa kurang stres.

6. Menguatkan sistem Imun

Kelebihan daun bidara yang keenam ni sangat penting, terutamanya dalam musim wabak ni. Daun bidara mengandungi banyak nutrien seperti vitamin C, zat besi, dan kalsium yang dapat membantu menguatkan sistem imun kita.

7. Membantu pencernaan

Korang yang ada masalah pencernaan mesti cuba daun bidara ni. Kelebihan daun bidara yang ketujuh ni membantu memperbaiki fungsi pencernaan kita, sebab ia mengandungi serat.

8. Mengatasi masalah kulit

Daun bidara ni juga boleh membantu dalam mengatasi masalah kulit korang tau. 

Kandungan antibakteri dan antioksidan dalam daun bidara ni berkesan untuk mengurangkan jerawat dan mengatasi masalah kulit lain seperti eksim dan psoriasis.

9. Mencegah penyakit batu karang

Kelebihan daun bidara yang kesembilan ni sangat berguna, terutamanya bagi korang yang nak jaga kesihatan ginjal. 

Kandungan diuretik dalam daun bidara membantu meningkatkan pengeluaran air kencing, jadi ia membantu mencegah pembentukan batu ginjal.

10. Membantu kesuburan

Bagi pasangan yang ingin mempunyai anak, kelebihan daun bidara yang kesepuluh ni mesti diambil perhatian. 

Daun bidara mengandungi saponin yang dapat membantu meningkatkan kesuburan dengan mengatur hormon dan meningkatkan jumlah sperma.

kelebihan daun bidara

11. Mengurangkan radang sendi

Untuk korang yang ada masalah radang sendi, daun bidara juga boleh membantu mengurangkan rasa sakit dan pembengkakan. Kelebihan daun bidara yang kesebelas ni adalah kerana kandungan anti-inflamasi yang ada dalam daun bidara.

12. Mencegah Anemia

Untuk korang yang ada masalah radang sendi, daun bidara juga boleh membantu mengurangkan rasa sakit dan pembengkakan. 

Kelebihan daun bidara yang kesebelas ni adalah kerana kandungan anti-inflamasi yang ada dalam daun bidara.

13. Daun Bidara dalam Perubatan Islam

Kelebihan daun bidara yang ketiga belas ni sangat istimewa, kerana ia berkaitan dengan perubatan Islam.

Dalam agama kita, Rasulullah SAW ada menyebut tentang kelebihan bidara ni dalam beberapa hadis. Sebab tu, daun bidara ni dikenali sebagai salah satu tumbuhan yang mempunyai khasiat perubatan Islam dan digunakan dalam rawatan alternatif.

14. Menangani Gangguan Jin

Kelebihan daun bidara yang keempat belas ni mesti korang nak tahu! Daun bidara ni dikatakan mampu menangani gangguan jin.

Cara yang biasa digunakan ialah dengan merebus daun bidara dan menggunakan air rebusannya untuk mandi. 

Air rebusan daun bidara ini dipercayai membantu membersihkan badan dan melindungi kita daripada gangguan makhluk halus.

15. Melawan Sihir dan Santau

Selain gangguan jin, kelebihan daun bidara yang kelima belas ni adalah kemampuannya untuk melawan sihir dan santau.

Penggunaan daun bidara dalam rawatan ini melibatkan air rebusan daun bidara yang dicampur dengan air yang telah dibacakan ayat-ayat suci Al-Quran.

Amalan ini dipercayai dapat membantu membersihkan tubuh daripada pengaruh sihir atau santau yang mungkin menggangu kita.

16. Pengusir nyamuk dan serangga

Tak disangka kan, daun bidara ni pun boleh bantu kita dalam hal lain? Kelebihan daun bidara yang keenam belas ni adalah pengusir nyamuk dan serangga.

Cara nak guna senang je, korang kena hanguskan daun bidara kering dan asap yang dihasilkan tu akan membantu mengusir nyamuk dan serangga yang tak diundang. 

Jadi, selain rawatan alternatif, daun bidara ni pun ada manfaat praktikal dalam kehidupan seharian kita.

17. Merawat gangguan tidur

Kelebihan daun bidara yang ketujuh belas ni berkaitan dengan kualiti tidur kita. Bagi korang yang mengalami gangguan tidur atau insomnia, cuba guna daun bidara sebagai rawatan alternatif.

Daun bidara yang dikeringkan boleh digunakan sebagai bahan isian bantal atau letak dekat tempat tidur. Aroma daun bidara ni dipercayai dapat membantu kita tidur lebih nyenyak dan tenang.

Artikel berkaitan
Team Imuslim

Team Imuslim

Digital Content Writer - Menulis content yang berkaitan dengan kehidupan seorang Muslim.